W IV kwartale 2018 spadły ceny transportu na rynku spotowym
Kolejne wydanie raportu Transport Market Monitor pokazało, że nareszcie doszło do zmiany trendu cenowego na europejskim rynku transportu drogowego. Dostępne możliwości przewozowe w IV kw. 2018 r. ponownie wzrosły o wartość dwucyfrową.
W porównaniu z IV kw. 2017 r. możliwości rynku transportowego zwiększyły się o około jedną trzecią. Stały wzrost możliwości przewozowych przyczynił się do stopniowego obniżenia cen transportu na rynku spotowym. W IV kw. 2018 r. spadek ten wyniósł 3%. Ceny transportu drogowego po raz pierwszy w tym roku spadły poniżej poziomu z 2017 r., w czasie kiedy na rynku trwał kryzys braku przewoźników.
Więcej wskaźników, dotyczących kondycji rynku transportowego, zostało przedstawionych w 38. wydaniu publikacji Transport Market Monitor (TMM) Transporeon i TIM Consult. Poniżej znajdują się najważniejsze dane z 38. edycji raportu TMM:
• W IV kw. 2018 r. wskaźnik możliwości przewozowych wzrósł o 18,6% w porównaniu z III kw., osiągając indeks 96,3 (III kw. 2018: indeks 81,2). W porównaniu z IV kw. 2017 r. (indeks 71,8) wskaźnik możliwości przewozowych w IV kw. 2018 r. był wyższy o 34,1%.
• Wskaźnik cen transportu spadł w IV kw. 2018 r. do poziomu 101,8, co oznacza spadek o 3% w porównaniu z III kw. (indeks 104,9). Indeks cen był przy tym o 5,7% niższy niż w IV kw. 2017 r.
• Wskaźnik cen oleju napędowego w porównaniu z III kw. 2018 r. wzrósł o 4,9%.
Dostępne możliwości przewozowe zwiększyły się w IV kw. 2018 r., podobnie jak w III kw. Już pod koniec 2017 r. zwiększyły się możliwości przewozowe. Porównując wzrosty możliwości przewozowych w tych latach, zwraca uwagę znaczący przyrost o ponad 30% w IV kw. 2018. – Silny wzrost wynika z faktu, że w 2017 r., ze względu na utrzymujące się wąskie gardła możliwości przewozowych, dostępne były znacznie mniejsze pojemności transportowe – wyjaśnia Oliver Kahrs, prezes zarządu TIM Consult.
Utrzymujące się zwiększone możliwości przewozowe od października 2018 r. znacząco wpływają na ceny transportu na rynku spotowym. Podczas gdy możliwości przewozowe już od maja 2018 r. były wyższe od tych z 2017 r., ceny transportu spadły poniżej poziomu z roku poprzedniego dopiero w październiku. Ogólnie ceny transportu w IV kw. 2018 r. były o niemal 6% niższe od cen w IV kw. 2017 r. Jednak wiele przedsiębiorstw przemysłowych i handlowych ledwo odczuło ten spadek, ponieważ na ogół zlecają one transport na bazie umów długoterminowych. – Na te przedsiębiorstwa nie zadziałały jeszcze aktualne trendy. Firmy chcące elastycznie korzystać z niższych cen transportu na rynku spotowym powinny postawić na mieszaną strategię zleceń transportowych – dodaje Kahrs.
Wraz ze wzrostem możliwości przewozowych, rozpiętość cen między najwyższą a najniższą ofertą przewozową w jednym dniu na platformie Transporeon ponownie wzrosła w IV kw. 2018 r., z ok. 21% w III kw. do 23% w IV kw. Oznacza to, że w ubiegłym kwartale występowała najwyższa różnica cen od IV kw. 2009 r. Wyższa zmienność na rynku transportowym pozwoliła obniżyć ceny na rynku spotowym, mimo wzrostu indeksu cen oleju napędowego o kolejne 5% w IV kw. 2018 r. w porównaniu z III kw. – Im większe są dostępne możliwości przewozowe, tym wyższe różnice cen. Jak zwykle w I kw. dostępne były znacznie większe możliwości transportowe. Na podstawie obecnych trendów, w I kw. 2019 r. oczekujemy dalszego wzrostu różnic cen, co spowoduje jeszcze ciekawszą sytuację związaną ze zleceniami transportowymi na rynku spotowym – wyjaśnia Jan Rzehak, Director Business Consulting w firmie Transporeon.