Z Polski do Australii
Agility Logistics, polski oddział Agility, globalnego dostawcy rozwiązań logistycznych i spedycyjnych, zorganizował transport morski do Tasmanii żurawi ratowniczych, wyprodukowanych w Polsce.
Odbiorcą była jedna z największych i najsłynniejszych na świecie stoczni, specjalizująca się w budowie katamaranów i statków. Organizację tego transportu wspierał australijski oddział Agility.
Przewożonym ładunkiem były dwa żurawie ratownicze wykorzystywane do podnoszenia oraz opuszczania łodzi ratunkowych na katamaranach. Każdy z nich ważył 2,26 tony i miał 6 m długości, 2,3 m szerokości oraz 1,1 m wysokości. Maszyny, odebrane z fabryki w Dąbrowie Tarnowskiej w południowej Polsce, zostały dostarczone do Hobart, stolicy Tasmanii (Australia). Przy przygotowaniu tej dostawy kluczowe znaczenie miało odpowiednie zabezpieczenie urządzeń na długi czas transportu, sprawnie zorganizowany załadunek do kontenera, w którym były przewożone oraz bardzo dobra znajomość przepisów, co znacznie usprawniło skomplikowaną odprawę celną.
– Cały proces rozpoczął się od otrzymania zapytania od naszego australijskiego oddziału, mieliśmy sprawdzić m.in. możliwości załadunkowe i typ kontenera. Wspólnie ze współpracującą z nami firmą Danpol, która specjalizuje się w produkcji opakowań przemysłowych i rozwiązaniach gwarantujących bezpieczny transport, uznaliśmy, że najlepszym i najtańszym rozwiązaniem będzie transport morski dźwigów w kontenerze 40HC – wyjaśnia Anna Głyżewska, pricing specialist, Agility Logistics.
Do zadań polskiego oddział Agility Logistics należał odbiór żurawi ratowniczych z fabryki w Dąbrowie Tarnowskiej, przetransportowanie ich do portu w Gdyni oraz nadzór nad przeładunkiem i załadunkiem na statek. Za dostawę maszyn z tasmańskiego portu do siedziby klienta odpowiadał już australijski oddział Agility.
– Kluczowe znaczenie przy przewozie żurawi ratowniczych miało dla nas odpowiednie zabezpieczenie ładunku na czas transportu, zarówno drogowego, z fabryki do portu, jak i morskiego, na trasie Gdynia – Hobart, który miał trwać 53 dni. W tym celu został zaprojektowany drewniany stelaż, na którym umieściliśmy urządzenia. Przygotowaliśmy także konstrukcje mocujące i zbudowaliśmy podest pod ramię dźwigów. Cały ładunek był zabezpieczony folią antykorozyjną VCI – uzupełnia Maciej Brandt, Operations Clerk Sea Freight, Agility Logistics.
Spedytorzy Agility Logistics zapewnili też wsparcie przy odprawie celnej ładunku, która w przypadku tego transportu okazała się bardziej złożona niż przy standardowej odprawie eksportowej. Wymagała wypełnienia dodatkowych procedur związanych m.in. z decyzją załadowcy o skorzystaniu z własnej agencji celnej, co przy zmianie środka transportu (z samochodu na kontener) wymagało uzyskania oddzielnej zgody Urzędu Celnego. Podobnie było w przypadku uzyskania pozwolenia UC na jednorazowe uznanie miejsca przeładunku, w którym były dokonywane czynności przewidziane przepisami prawa celnego.
– Australia jest ważnym kierunkiem także dla polskiego oddziału Agility Logistics, mamy duże doświadczenie w obsłudze transportów różnego rodzaju ładunków do tego kraju. W marcu br. zorganizowaliśmy transport stalowych elementów konstrukcyjnych silosów z dwóch zakładów produkcyjnych w Polsce do fabryki w Bell Bay na Tasmanii. Teraz jesteśmy w trakcie przygotowania kolejnego zlecenia, przewożonym ładunkiem ma być tor rowerowy, a do naszych zadań będzie należało m.in. zapewnienie wymaganej przepisami prawa międzynarodowego fumigacji, czyli dezynsekcji elementów drewnianych – mówi Karolina Gasińska-Byczkowska, country manager, Agility Logistics.