Rewolucja aut od wewnątrz
Dyskusja o rewolucji w branży motoryzacyjnej skupiona jest na układach napędowych i autonomiczności pojazdów. Nieco w cieniu realizowane są zmiany w innych gałęziach sektora automotive. Na przykład dotyczące wnętrza pojazdów.
W dobie downsizingu oraz rozwoju elektromobilności technologie wpływające na komfort użytkowania auta stają się jednym z kluczowych elementów pozwalającym na budowanie przewagi konkurencyjnej. Dotyczy to zwłaszcza segmentu premium, który jest poligonem doświadczalnym dla wielu innowacyjnych rozwiązań takich jak możliwość sterowania różnymi funkcjami auta za pośrednictwem głosu lub gestów.
– Autonomiczność to kierunek, od którego w świecie motoryzacji nie ma ucieczki. Otwarte pozostaje pytanie nie czy, a kiedy i w jakim stopniu. Widoczny już proces zmian nastawiony na maksymalizację komfortu podróży będzie się tylko pogłębiał. Konstrukcja pojazdów, które w przyszłości pojawią się na ulicach będzie umożliwiała tworzenie niezależnych stref dostosowanych do indywidualnych wymagań. Każda z osób w samochodzie będzie mogła wykorzystać czas podróży według własnych potrzeb – na naukę, pracę lub nadrobienie zaległości serialowych. Co ważne dzięki zaawansowanym systemom audio i video nie będą sobie wzajemnie przeszkadzać. – mówi Daniel Marciniak, Faurecia Automotive Seating Poland Engineering Director.
Współczesne pojazdy oferują możliwość zapamiętania ustawień fotela lub klimatyzacji. W przyszłości zindywidualizowane będą wszystkie obszary wykorzystywane podczas podróży. Opracowany przez Faurecia system Cockpit Intelligence Platform (CIP) w oparciu o technologię sztucznej inteligencji będzie „uczył się” preferencji każdego użytkownika pojazdu i dostosowywał się do jego wymagań oraz potrzeb.
– W przyszłości komfort podróży samochodem będzie nieporównywalnie większy niż obecnie, nawet w odniesieniu do samochodów z segmentu premium. Zamontowany w pojeździe system kamer i czujników będzie rozpoznawał użytkowników i dostosowywał warunki panujące wokół siedzenia do indywidualnych wymagań. Dotyczy to nie tylko znanych już obecnie ustawień foteli, ale również głośności muzyki, spersonalizowanych gestów sterujących poszczególnymi funkcjami lub nawet zapachu. Dodatkowo system przy wsparciu m.in. smartwatchy będzie dostosowywał klimatyzację lub funkcje masażu do temperatury naszego ciała oraz ciśnienia krwi – dodaje Daniel Marciniak.
Zmiany dotkną również inne, pozornie standardowe, elementy pojazdu. Doskonałym przykładem są siedzenia oraz wyświetlacz multimedialny. W przyszłości połączenie tych dwóch elementów pozwoli na stworzenie m.in. mobilnego kina.
Będzie to możliwe, dzięki możliwości adaptacji kształtu oraz funkcjonalności wyświetlacza. W zależności od wymagań kierowcy może on pokazywać podstawowe informacje na temat prędkości, służyć jako nawigacja lub właśnie jako duży ekran do wyświetlania filmów. Widoczność dla wszystkich pasażerów zapewnią nowoczesne fotele, które w wyniku rozwoju motoryzacji nie będą musiały być ustawiane wyłącznie na wprost kierunku jazdy. Umożliwi to realizacje znaczących zmian w obszarze mobilności pasażerów oraz ich komfortu jazdy – siedzenia będą mogły rozkładać się w sposób znany z najwyższych klas samolotów pasażerskich.