W jubileuszowym roku funkcjonowania naszego wydawnictwa oddajemy czytelnikom 61 wydanie Eurologistics. Staramy się w nim pokazać zarówno samych siebie, kim jesteśmy, co lubimy, jak i zaprezentować naszych partnerów, z którymi razem wzrastaliśmy i rozwijaliśmy nasze biznesy. Pragniemy w ten sposób dowieść, że nasz wspólny rozwój był możliwy dzięki partnerskiej współpracy na każdym polu: wydawniczym, konferencyjnym i badawczym.
Potwierdzają to także wyniki naszego ostatniego projektu badawczego - Operator Logistyczny Roku 2010, jedynego na rynku obiektywnego badania firm logistycznych. Okazuje się, że w 2010 roku powszechnym zjawiskiem wśród firm logistycznych był wzrost świadczonych usług na rzecz kluczowych klientów. Oznacza to że, mimo iż rynek usług logistycznych w kraju powoli wychodzi z zapaści, nie należy oczekiwać gwałtowanej zmiany tendencji wzrostowych. Odbiorcy usług, optymalizując koszty, wcale nie szukają nowych wykonawców pojedynczych usług, oferujących najniższe stawki, lecz koncentrują się na współpracy z tymi, którzy oferują usługi kompleksowe. W naszym przypadku ta kompleksowość oznaczała zaproponowanie w 2010 roku nowej platformy do współpracy – prosumenckiego portalu internetowego LOG24.pl, który ma ambicję bycia największym zasobem wiedzy logistycznej w Polsce.
Nie dziwią też wyniki badania Operator Logistyczny Roku 2010, gdzie wśród laureatów znajdują się dwie firmy zajmujące się usługami kurierskimi. To bowiem w związku ze zmieniającymi się nawykami zakupowymi konsumentów występuje wzrost zapotrzebowania na innowacyjne rozwiązania logistyczne. Żadna firma logistyczna, a tym bardziej kurierska obsługująca segment B2C, nie może tego ignorować. W kontekście rosnącej presji konkurencji, zdolność do kreowania innowacji staje się jednym z kluczowych czynników warunkujących możliwości i potencjał rozwojowy przedsiębiorstw. Współcześni konsumenci coraz częściej przestają być jedynie nabywcami zadowalającymi się proponowaną ofertą i sami coraz częściej uczestniczą w procesie kreowania i rozwoju produktów i usług. Stąd właściwa identyfikacja ich potrzeb i nowych pomysłów staje się kluczem do nowego pojmowania innowacji.
Innowacje popytowe oparte na lepszym zrozumieniu oraz poznaniu uzewnętrznionych i ukrytych wymagań i oczekiwań konsumentów są obecnie najważniejszym sposobem tworzenia nowych rozwiązań. Potwierdzają to także produkty i usługi zgłoszone w ramach VI edycji naszego konkursu „Produkt innowacyjny dla logistyki 2010”. Po raz pierwszy w historii konkursu pojawiły się zupełnie nieznane i niedostrzegane obszary innowacyjności, jak choćby z zakresu bezpieczeństwa łańcucha dostaw czy ubezpieczeń. Stworzone w tych obszarach innowacyjne pomysły są odpowiedzią na potrzeby konsumentów i powstały przy wykorzystaniu płynących od nich informacji.