Wydanie: Truck Business 5 ( Maj-Czerwiec 2007 )

.

.Jesteśmy ekspansywnymi optymistami



Polscy przewoźnicy najlepiej spośród wszystkich krajów Europy oceniają przyszłość swoich firm. Niemal wszyscy twierdzą, że bieżący rok będzie lepszy od 2006. Są dynamiczni, ekspansywni i otwarci zarówno na kierunki zachodnie, jak i wschodnie. Takie są wstępne

wyniki wspólnego, ogólnoeuropejskiego badania rynku przewozów drogowych – Europejski Barometr Transportowy.

Inicjatorem przedsięwzięcia jest nasz licencjodawca – belgijskie czasopismo – Truck&Business, które współpracowało przy realizacji przedsięwzięcia z około dwudziestoma czasopismami transportowymi z całej Europy oraz z tytułami Truck&Business w Holandii, Luksemburgu, Czechach i z nami.

Łącznie przeprowadzono około 1,3 tys. badań ankietowych, z czego my przepytaliśmy 80 firm w Polsce, zajmujących się transportem drogowym. W każdej ankiecie zadaliśmy 36 pytań o ocenę aktualnego stanu firmy i – jak przystało na barometr – o prognozy na najbliższą przyszłość. Wstępne wyniki oficjalnie ogłoszono w Pradze 15 maja podczas pierwszego Europejskiego

Forum Transportowego.

Na tle przewoźników drogowych z innych krajów jawimy się jako przedsiębiorcy bardzo ekspansywni. Nawet w krajach, w których odnotowano zmniejszenie aktywności przewozowej rodzimych firm transportowych, my zwiększyliśmy wolumen przewozów towarów. To może być niepokojące dla tamtejszych przedsiębiorców, bo zapewne zabieramy im rynek. Jesteśmy tańsi, a jakość świadczonych przez nas usług nie odbiega od zachodnich – wszak mamy chyba najmłodszy park samochodowy w Europie. Nic dziwnego – na niektóre modele ciągników siodłowych czeka się nawet do roku. Nic dziwnego, że tylko trzy kraje „starej” Europy pozwalają prowadzić na swoim terytorium przewozy kabotażowe przewoźnikom z nowo przyjętych do Unii krajów.

Co ciekawsze – wyróżniamy się również spośród przewoźników z naszego regionu – tym, że chętniej niż Czesi, Węgrzy, czy Słowacy transportujemy towary do byłych republik radzieckich. Dlaczego? Ano dlatego, że – jak twierdzą przedstawiciele naszych firm transportowych – na Wschodzie płacą tyle samo co na Zachodzie, z tym, że czekają na przywiezienie transportu z gotówką w ręku. Płacą więc natychmiast, a nie – jak zachodni kooperanci – z dwutygodniowym terminem płatności, często przedłużanym.

Bój się więc nas Stara Unio, gdy za dwa lata nie będzie możliwości zakazywania

kabotażu na twoim terytorium!



Marek Loos

[marek.loos@truck-business.pl]

.

Jak pobrać bezpłatne e-wydanie?
Aby pobrać bezpłatne e-wydanie pisma, podaj swój adres email w formularzu po prawej stronie i kliknij "pokaż wydania". Wówczas pojawią się przyciski "Pobierz PDF", umożliwiające ściągnięcie bieżących wydań naszych czasopism. Podanie emaila oznacza akceptację naszej polityki przetwarzania danych.