Najczęstsze błędy popełniane przy planowaniu i wyznaczaniu tras

Najczęstsze błędy popełniane przy planowaniu i wyznaczaniu tras

Prawidłowe i efektywne zaplanowanie trasy to dla firmy jedno z większych logistycznych wyzwań. Niedociągnięcia w tej kwestii wiążą się często z szeregiem kłopotów – między innymi stratami finansowymi i wizerunkowymi. Podwyższone koszty transportu, dodatkowe wynagrodzenie za nadgodziny pracowników, czy niezadowolenie wśród klientów firmy – to tylko niektóre z możliwych problemów. Z pewnością każda firma chce unikać takich zdarzeń, dlatego warto poznać 6 najczęstszych błędów popełnianych przy planowaniu i wyznaczaniu tras.
  1. Ręczne planowanie tras.

Ręczne planowanie trasy w obecnych czasach automatyzacji jest swego rodzaju przeżytkiem, a jednak wciąż powszechnie się je stosuje. Ta metoda jest czasochłonna i stresująca, a wyznaczone w ten sposób trasy są nieoptymalne i obarczone błędem ludzkim. Ręczne planowanie uniemożliwia również prawidłowe uwzględnienie parametrów, takich jak np. okna czasowe, ładowność, stopień wykorzystania zasobów etc. Dzisiejsza, cyfrowa rzeczywistość oferuje dedykowane rozwiązania i narzędzia do wyznaczania tras, które są w zasięgu finansowym i technologicznym nie tylko dużych firm, ale również mniejszych. Warto z nich korzystać, ponieważ przywiązanie do przestarzałych i nieefektywnych rozwiązań niesie ryzyko zwiększenia dystansu pomiędzy firmą a jej konkurencją, powoli, lecz sukcesywnie, wypychając ją z rynku.

  1. Niekompletna historia wykonanych zleceń.

Aby prawidłowo zoptymalizować trasę planowanego transportu, potrzebna jest pełna historia zrealizowanych przejazdów. Nauka na błędach z przeszłości sprawdza się w każdej branży – szczególnie nauka na błędach logistycznych. Prowadzenie statystyk zleceń ułatwi rozpoznanie silnych i słabych stron strategii, co z kolei pozwoli na jej późniejsze dopracowanie.

  1. Korzystanie z Google Maps przy zaawansowanych procesach logistycznych.

Mapy Google są bardzo pomocne do wyznaczania prostych tras, jednak w przypadku bardziej skomplikowanych niosą niestety ryzyko dodatkowych utrudnień. Zwiększona liczba postojów, kilku kierowców biorących udział w procesie czy czas pracy kierowców – to tylko kilka sytuacji, w których Google Maps staje się mało efektywne.

  1. Niewystarczająca kontrola nad stanem technicznym pojazdów.

To istotny element całego procesu transportowego i podstawa dla terminowości i bezpieczeństwa pracowników. Nawet jeśli spełnimy wszystkie inne wymogi świetnie zaplanowanej trasy, zoptymalizujemy strategię i przygotujemy się na ewentualne utrudnienia, nie osiągniemy pożądanego efektu, jeśli pojazd dotknie awaria.

  1. Niezrównoważony podział zadań.

Zachowanie równowagi w podziale obowiązków pracowników to bardzo ważny aspekt w logistyce firmy. Niestosowanie się do podstawowych zasad zachowania tejże równowagi skutkuje z jednej strony przepracowaniem jednych pracowników, a nieefektywnością innych. Grozi to konsekwencjami zarówno finansowymi, jak i kadrowymi. Kierowcy są podstawowym zasobem firm logistycznych. Nieoptymalne trasy przeładowane zleceniami, częsty kontakt z niezadowolonymi klientami są źródłem demotywacji i wysokiej rotacji wśród kierowców.

  1. Niedopatrzenia podczas kontroli kierowców w terenie.

Kontrola pracowników podczas ich pracy jest niezbędna nie tylko w przypadku sytuacji awaryjnej, ale również dla samego poczucia bezpieczeństwa kierowców. Dodatkowo jest to niezbędne do określania statusu danego zlecenia. Dzięki kontrolowaniu całego procesu, w tym pracy kierowców, firma jest w stanie zweryfikować, czy transport przebiega zgodnie z planem.

Unikając powyższych błędów zapewniamy firmie prawidłową realizację procesów przewozowych i zyskujemy w oczach klientów oraz pracowników. Aby zyskać pewność, że żaden z powyższych błędów nie wpłynie na nasz proces transportowy, wystarczy korzystać z aplikacji do planowania i optymalizacji tras Routimo. To innowacyjny system, który w kilka minut wyznaczy trasy dla wielu pojazdów na raz, uwzględniając liczne założenia takie jak: czas pracy kierowcy, godziny otwarcia punktów, okna czasowe, ładowność pojazdu, rentowność. Planowanie jest istotnym elementem, jednak bez monitorowania działań pracowników w terenie może być niewystarczający do wysokiej obsługi zleceń. Dlatego, aby uniknąć błędu braku kontroli, w skład systemu wchodzi aplikacja mobilna dla kierowców. Dzięki niej, kierowcy realizują plan, a dyspozytor ma wgląd w stopień wykonania tras i zadań.

Przetestuj za darmo przez 7 dni Routimo.

 

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy