Bezpieczniej w transporcie kolejowym
Rok 2019 był najbezpieczniejszym w transporcie kolejowym odkąd Prezes Urzędu Transportu Kolejowego gromadzi dane w tym zakresie. Mniejszy o 13% miernik wypadków oraz spadek liczby wypadków o 13,5% w stosunku do 2018 r. to znak rosnącego bezpieczeństwa transportu kolejowego. Urząd Transportu Kolejowego opublikował „Sprawozdanie ze stanu bezpieczeństwa ruchu kolejowego w 2019 r.”
Sprawozdanie przedstawia pełny obraz bezpieczeństwa systemu kolejowego w Polsce w ubiegłym roku. Dane w publikacji potwierdzają, że kolej jest coraz bardziej bezpiecznym środkiem transportu. Najlepszym dowodem jest z roku na rok zmniejszający się miernik wypadków.
W 2019 r. na sieci kolejowej odnotowano 525 wypadków. Oznacza to spadek o 82 w stosunku do 2018 r. Najbardziej zmniejszyła się liczba wypadków z udziałem osób przechodzących przez tory w miejscach niedozwolonych (o 63) oraz zdarzeń na przejazdach kolejowych (o 16).
– Mniejsza wypadkowość na kolei jest powodem do optymizmu. Zawdzięczamy to wspólnym działaniom wszystkich podmiotów operujących na tym rynku. Jestem przekonany, że także jednym z elementów mających na to wpływ są prowadzone działania edukacyjne – podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
O 17% zmniejszyła się liczba ofiar śmiertelnych, a o 42 liczba osób ciężko rannych. Niepokoić może rosnąca liczba odnotowywanych samobójstw i prób samobójczych. Ponad 3/4 groźnych zdarzeń na kolei stanowią wypadki z udziałem strony trzeciej.
Newralgicznym zagadnieniem dla rynku kolejowego są nadal zdarzenia SPAD (pominięcie sygnału „Stój”). Szczególną uwagę zwraca fakt, że stanowiący tylko 1% ogółu maszyniści ze stażem pracy poniżej roku spowodowali aż 13% tych zdarzeń. Jest to sygnał ostrzegawczy dla systemu ich szkoleń i nadzoru. W sumie w 2019 r. doszło do 111 tego typu zdarzeń, w tym 104 na liniach kolejowych i 7 na bocznicach.
– Jako branża musimy zwrócić szczególną uwagę na szkolenie nowych pracowników, które pozwoli ograniczyć liczbę zdarzeń typu SPAD. Sądzę, że stworzenie Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów może być częściowym remedium na tę sytuację – komentuje Ignacy Góra.
Jak wskazuje UTK, istotne dla bezpieczeństwa w transporcie kolejowym są wspólne inicjatywy podejmowane z ministrem infrastruktury. W 2019 r. rozpoczęły się przygotowania do pilotażu innowacyjnych zabezpieczeń przejazdów kat. D, czyli chronionych wyłącznie przez krzyż św. Andrzeja i często znak stop. Ważną inicjatywą było także podjęcie się przez Prezesa UTK roli koordynatora w zakresie wdrażania na polskiej sieci kolejowej ERTMS i powołanie Grupy Użytkowników ERTMS. Urząd zorganizował Forum Kultury Bezpieczeństwa oraz kontynuował działania edukacyjne m.in. w ramach Akademii Bezpieczeństwa Kolejowego czy „Kampanii Kolejowe ABC”.
(UTK)