Teraźniejszość i przyszłość transportu

Teraźniejszość i przyszłość transportu

Spółka Continental Opony Polska przyjrzała się sytuacji rynkowej w sektorach motoryzacyjnym i transportowym. Dodatkowo zebrała i przeanalizowała wyniki badań i opinie polskich klientów flotowych. W efekcie przedstawiono aktualną sytuację rynkową, wyzwania branży i prognozy na najbliższe lata.

Raport ICAN Research Nowe strategie na trudne czasy, opracowany na zlecenie Continental Opony Polska zawiera trzy najważniejsze wyzwania dla branży transportowej w Polsce najbliższych latach. Są to nowe regulacje unijne dotyczące redukcji emisji CO2 przez pojazdy ciężarowe (za pomocą narzędzia VECTO), Brexit i Pakiet Mobilności.

Według analiz Continental, opony rzutują nawet na 40% kosztów operacyjnych floty, na które składa się zużycie paliwa (30%), koszty napraw i konserwacji (5%) oraz cena samego ogumienia (5%). Nową linię Conti EcoRegional zaprojektowano więc z myślą o zmniejszeniu zużycia paliwa, a w efekcie końcowym także emisji CO2. – Nowe modele Conti EcoRegional HS3 i HD3 zapewniają niskie opory toczenia i zmniejszone zużycie paliwa zarezerwowane wcześniej dla opon dalekobieżnych, przy zachowaniu wydajności i przebiegów opon przeznaczonych do ruchu regionalnego Conti Hybrid HD3 – mówi Krzysztof Otrząsek, menedżer ds. flot i rozwiązań cyfrowych w Continental Opony Polska.

Optymalizacja kosztów drogą do ograniczenia emisji CO2

Zdaniem ekspertów firmy Continental, popyt na usługi transportowe w najbliższych kilku latach nie spadnie. Nasili się jednak zainteresowanie zrównoważonym rozwojem, dzięki wykorzystaniu paliw alternatywnych, technologii cyfrowych do optymalizacji przebiegów oraz zaawansowanego ogumienia zapewniającego dłuższe przebiegi i niższe koszty eksploatacji. – Rozwiązania służące optymalizacji kosztów flotowych przyniosą firmom transportowym wyższe marże, a także przyczynią się do ograniczenia emisji dwutlenku węgla – mówi Stanisław Rosół, dyrektor handlowy działu opon użytkowych w Continental Opony Polska.

– Z naszej ankiety przeprowadzonej wśród przewoźników jasno wynika, że kluczowymi elementami jakimi kierują się przy zakupie nowych pojazdów są koszty eksploatacji, cena i konieczność spełnianie norm. Firmy transportowe chętniej sięgają po rozwiązania przyjazne środowisku, jeszcze zanim staną się wymagane przez normy pod warunkiem poprawy efektywności kosztowej ​– wyjaśnia Krzysztof Otrząsek.

VECTO elementem przyszłości transportu drogowego

– Według wyników badania ICAN Research, digitalizacja jest kluczem przy opracowaniu nowych modeli biznesowych dla całej branży transportowej. Pozwala nie tylko usprawnić przepływ towarów, ale także realnie wpływa na wzrost efektywności floty – wyjaśnia Stanisław Rosół.

Zastosowanie unijnego narzędzia VECTO do symulacji komputerowej jest pierwszym krokiem do wdrożenia nowego podejścia w transporcie, opartego o szczegółową analizę danych. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom przewoźników, Continental uruchomił specjalną stronę internetową www.wszystkoovecto.pl zawierającą praktyczne informacje na temat najnowszych przepisów unijnych dotyczących emisji CO2 przez pojazdy ciężarowe.

Polscy przewoźnicy muszą zmierzyć się z nowymi wymaganiami, aby utrzymać pozycję lidera rynku przewozów drogowych UE. – Polskie firmy transportowe pozostaną liderami europejskich autostrad, ponieważ są w stanie stawić czoło wyzwaniom digitalizacji swojego biznesu. Rodzimi przewoźnicy są niezwykle elastyczni i potrafią się szybko dopasowywać do zmieniających się warunków gospodarczych. Widać to m.in. po działaniach optymalizacyjnych, podejmowanych jeszcze w niełatwym poprzednim roku oraz szczególnie wiosną 2020, już w trakcie pandemii koronawirusa SARS-CoV-2.​ Muszą teraz wykorzystać swoją elastyczność, aby szybciej wdrożyć nowe modele biznesowe bazujące na narzędziach cyfrowych. Jestem przekonany, że z aktualnej sytuacji branża wyjdzie wzmocniona, a w przyszłości nasi klienci flotowi będą radzić sobie jeszcze lepiej niż dotychczas – podsumował Stanisław Rosół, dyrektor handlowy opon użytkowych w COP.

Poleć ten artykuł:

Polecamy