DPD z nową sortownią w Rudzie Śląskiej
DPD Polska oddała do użytku sortownię regionalną w Rudzie Śląskiej. Obiekt docelowo będzie obsługiwał do 300 tys. paczek na dobę, optymalizując procesy obsługi przesyłek z regionów Rzeszowa, Krakowa, Katowic i Wrocławia.
Jest to kolejny etap wdrażania nowego modelu logistycznego zakładającego decentralizację procesów logistycznych. Jego zadaniem jest zwiększenie potencjału operacyjnego firmy zgodnie z coraz większą dynamiką wzrostu e-commerce oraz skrócenie tras i redukcja emisji CO2.
Nowa sortownia dysponuje magazynem o powierzchni niemal 11 tys. m2 oraz prawie 2 tys. mkw. powierzchni socjalno-biurowej. Obiekt wyposażony został w dwa sortery firmy Beumer typu Crossbelt, Line Sorter dla małych paczek o wymiarach długości do 70 cm, oraz Loop Sorter dla paczek o długości maksymalnie 150 cm. Zainstalowano także dwie linie z przenośnikami rolkowo taśmowymi dla paczek niesortowalnych i niestandardowych. Sprawny rozładunek i załadunek przesyłek zapewnia aż 112 bram.
Sortownia w Rudzie Śląskiej pełną funkcjonalność osiągnie w I kwartale 2021 r. W pierwszej fazie rozruchu uruchomione zostały strefy manualne oraz cross-dock’i, co umożliwia obsługę 90 tys. paczek na dobę. W drugim etapie oddany do użytku został Line Sorter sortujący 100 tys. przesyłek na dobę. Ostatnia faza zaplanowana jest na połowę listopada. Nastąpi wówczas uruchomienie Loop Sortera. Po osiągnięciu pełnej wydajności sortownia będzie obsługiwać od 280 tys. do 300 tys. paczek na dobę. W okresach wzmożonego zapotrzebowania na usługi kurierskie, takie jak sezonowe szczyty paczkowe, czy kryzys pandemiczny, jej sprawne funkcjonowanie zapewni nawet 300 osób.
Zoptymalizowany model logistyczny
DPD Polska dysponuje centralną sortownią w Strykowie, korzysta też z oddanej do użytku w 2018 r. Warszawskiej Regionalnej Sortowni w Parzniewie. Obiekt w Rudzie Śląskiej jest kolejnym etapem wdrażania strategii logistycznej firmy zakładającej decentralizację procesów i optymalizację tras.
– Nowa sortownia w Rudzie Śląskiej ma zoptymalizować procesy i tym samym zwiększyć potencjał operacyjny DPD Polska w południowej Polsce, co jest szczególnie istotne przy rosnącym zapotrzebowaniu na usługi kurierskie. Model logistyczny wdrażany przez firmę od 2018 r. pozwala przyspieszyć transport, zredukować koszty połączeń drogowych, usprawnić ostatnią milę, a także ograniczyć emisję CO2. Ten ostatni cel jest zgodny z wyraźnie formułowanym przez konsumentów oczekiwaniem i ważnym założeniem nowej „zielonej” strategii CSR DPDgroup – komentuje Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska.
Inwestycje na rzecz środowiska i lokalnych społeczności
Sortownia regionalna w Rudzie Śląskiej powstaje zgodnie z nowoczesnymi standardami energetycznymi. Wyposażona została w system fotowoltaiczny o mocy ok. 50 kW, który zaopatruje biura w energię elektryczną. Wszystkie obsługujące sortownię wózki posiadają nowoczesne akumulatory litowo-jonowe. W hali, biurach i na placu manewrowym zainstalowano oświetlenie LED sterowane sensorami ruchu. Zastosowany w instalacjach wodnych mechanizm „hydrostop” pozwala zaś ograniczyć zużycie wody. W sortowni uwzględniono również wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła (rekuperację), która ogranicza zapotrzebowanie energetyczne budynku, zapewniając przy tym stałą wentylację pomieszczeń. Obiekt funkcjonuje w surowym reżimie sanitarnym w związku z epidemią Covid-19.
– Decentralizacja procesów poprzez otwieranie sortowni regionalnych jest zgodna z założeniami DPDgroup mającymi na celu ograniczenie negatywnego wpływu działalności kurierskiej na środowisko. Ponadto DPD Polska regularnie dokonuje certyfikowanych zakupów tzw. zielonej energii, co przyczynia się do obniżenia śladu węglowego. Tylko w pierwszym półroczu 2020 roku nabyliśmy z tego źródła 2 mln kWh, a w całym roku 2019 dwukrotnie więcej. Firma we wszystkich nowych oddziałach instaluje panele fotowoltaiczne. Działają już w Rudzie Śląskiej, Słupsku i Kaliszu. Przygotowujemy się też do wdrożenia własnej floty samochodów elektrycznych, które będą doręczać przesyłki w centrach dużych i średniej wielkości miast. Pierwsze własne stacje ładowania stanęły właśnie w Krakowie i Kaliszu – dodaje Rafał Nawłoka. – Odpowiedzią na wyzwania współczesności są również sieci DPD Pickup i DPD Pickup Oddziały Miejskie. Te rozwiązania są konsekwencją przesuwania się preferencji zakupowych w kierunku e-commerce i okazują się nieocenione w okresach wzmożonego zapotrzebowania na usługi kurierskie, gdyż umożliwiają samodzielne odbiory w dogodnym momencie. Kurierzy pracujący w oddziałach miejskich dostarczają przesyłki za pomocą pojazdów nisko lub zeroemisyjnych, a także pieszo.
Głównym wykonawcą obiektu DPD Polska w Rudzie Śląskiej była spółka Hillwood. Magazyn został zaprojektowany w modelu build to suite, który zakłada dostosowanie budynku do wcześniej sparametryzowanych urządzeń pod konkretne potrzeby zamawiającego.
(DPD)