Telematyka od innej strony
O codziennej pracy dostawcy nowoczesnych technologii, systemów IT i sposobach na rozwiązywanie problemów klientów rozmawiamy z Mariuszem Nowakiem, Key Account Manager w Grupie Transporeon.
W jakich sytuacjach systemy oferowane przez Pana firmę pomagają klientom rozwiązać problem?
Wyzwania, z jakimi zmagają się zarówno załadowcy, jak i przewoźnicy, związane są przede wszystkim z planowaniem transportów oraz monitorowaniem i analizą procesów w łańcuchu dostaw. Inteligentne systemy IT, takie jak oparta na chmurze platforma Transporeon, pozwalają załadowcom bardzo szybko znaleźć odpowiedniego przewoźnika, który zrealizuje ich zlecenie w określonymi terminie oraz za określoną cenę. Z kolei przewoźnicy, widząc zlecenia pojawiające się na ich trasie, mogą efektywniej zarządzać przestrzenią ładunkową oraz redukować tzw. puste kilometry. Dodatkowo od początku września 2020 roku integralną częścią platformy Transporeon jest system Sixfold, który umożliwia śledzenie przesyłki w czasie rzeczywistym od momentu załadunku aż po rozładunek u klienta. Załadowca może przy tym udostępnić link do monitorowania transportu swoim odbiorcom, dzięki czemu jest w stanie znacznie szybciej dostarczyć im informacje na temat statusu realizacji zlecenia. Pracując nad tym rozwiązaniem, inspirowaliśmy się obsługą, jaką zapewniają popularne aplikacje dostarczające jedzenie czy oferujące przewóz osób. Skoro mamy takie możliwości w życiu prywatnym, dlaczego nie mielibyśmy stworzyć podobnego narzędzia dla biznesu? Dzięki Sixfold satysfakcja naszych klientów zwiększyła się o kilkadziesiąt procent. Wzrosła także lojalność wobec marki Transporeon.
Jako przykład skutecznego działania rozwiązań Transporeon mogę podać eliminację korków przy rampach w jednym z magazynów naszego klienta. Nie tylko utrudniały one pracę w samym obiekcie, ale także wydłużały czas pracy przewoźników. Dodatkowo zdarzało się, że na miejsce przyjeżdżała policja, aby upomnieć kierowców ciężarówek, a nawet wręczyć im mandaty za blokowanie przejazdu dla pozostałych uczestników ruchu. Problem udało się rozwiązać dzięki naszemu systemowi Time Slot Management, który umożliwia efektywną organizację oraz inteligentne zarządzanie oknami czasowymi, ograniczając długie kolejki przy rampach załadunkowych i rozładunkowych oraz zatory w magazynach. Funkcja Booking Assistant pokazuje, jakie okna czasowe są wolne w danych godzinach oraz które rampy umożliwiają załadunek lub rozładunek określonych towarów. Co więcej, pozwala także na dopasowanie tych okien i rezerwację konkretnej rampy w zależności od rodzaju transportowanych materiałów. Z systemu TMS korzysta wielu klientów Transporeon, w tym m.in. firma Beiresdorf – dzięki niemu czas oczekiwania na załadunek w jej magazynach został zredukowany o 30%.
Inny przykład dotyczy usprawnienia codziennej pracy biurowej. W firmie Südzucker Polska platforma Transporeon umożliwiła ograniczenie korespondencji mailowej i telefonicznej aż o 70%. Z kolei w Saint-Gobain Isover liczba wewnętrznych i zewnętrznych zapytań dotyczących lokalizacji ciężarówek na trasie i czasu przyjazdu transportu na miejsce przeznaczenia zmniejszyła się o ponad 40%.
O co najczęściej pytają klienci Biura Obsługi Klienta? Co sprawia im największą trudność?
Wiele pytań kierowanych do naszego działu obsługi klienta dotyczy szczegółów związanych z działaniem platformy Transporeon oraz jej poszczególnych funkcji. Pojawiają się także prośby o dokonanie zmian w systemie, np. nadanie nowych czy modyfikację istniejących uprawnień. Dział obsługi klienta zajmuje się też szkoleniem użytkowników i zarządza biblioteką materiałów (tutoriali), którymi możemy podzielić się z naszymi klientami w razie potrzeby. Dodatkowo wspiera on przewoźników, którzy są zintegrowani z platformą.
Jak wygląda Pana praca na co dzień, tak od kuchni?
Pracuję w dziele sprzedażowym obsługującym region Europy Środkowo-Wschodniej. Oprócz mnie w zespole są jeszcze dwie osoby. Nasza praca jest często nieprzewidywalna i nauczyłem się, że jesteśmy w stanie zaplanować maksymalnie 60% swojego dnia. Pozostałe 40% czasu często musiałem poświęcać na sprawy, które pojawiały się „ad hoc”, jak np. nagła prośba od klienta czy konieczność szybkiego znalezienia rozwiązania w obliczu nowego wyzwania.
Swój dzień zwykle rozpoczynam od rozplanowania pracy, zwłaszcza stworzenia listy zadań, które muszą zostać zrobione tego konkretnego dnia wraz z oznaczeniem priorytetów. Jak wspomniałem, zawsze trochę czasu pozostawiam na sprawy, które mogą nadejść niespodziewanie, a muszą zostać zrealizowane w trybie pilnym. Następnie przystępuję do odpisywania na wiadomości, aby być na bieżąco ze wszystkim, co dzieje się w firmie i dotyczy mojej pracy. Moim zadaniem jako Key Account Managera jest nie tylko pozyskiwanie nowych klientów, ale również nadzór nad aktualnie prowadzonymi projektami i pilnowanie, aby zespół wdrożeniowy Transporeon oraz obsługiwane przez nas przedsiębiorstwa miały wszystkie środki i zasoby potrzebne do realizacji swoich zadań. Charakter mojej pracy jest zadaniowy. Realizacja nowego projektu wymaga z reguły intensywnych działań od rana do nocy. Nad jego wdrożeniem pracują zespoły projektowe Transporeon oraz naszego klienta. Cały proces trwa zwykle kilka miesięcy. Z kolei w czasie świąt czy wakacji pracujemy zgodnie z grafikiem naszych klientów i liczba zadań spada wtedy znacząco, ponieważ skupiają się oni na realizowaniu swoich bieżących operacji wynikających z kalendarza.