97 proc. polskich firm wciąż nie przeszło transformacji cyfrowej
97 proc. polskich firm nie zakończyło jeszcze transformacji cyfrowej – wynika z badania „Stan transformacji cyfrowej w Polsce” przeprowadzonego przez Kantar Polska na zlecenie Future.Company. Dodatkowo, dane sugerują, że według trzech czwartych przedsiębiorców, transformacja nie jest w stadium zaawansowanym.
Dane makroekonomiczne pokazują, że pandemia COVID-19 odbiła się na kondycji gospodarki. Wprowadzane obostrzenia wymogły na części przedsiębiorstw zmianę funkcjonowania. Choć w części przypadków działania sprzedażowe i marketingowe przeniesiono do sieci, to jak sugerują wyniki badania „Stan transformacji cyfrowej w Polsce” nie poskutkowało to głębszą transformacją cyfrową polskich firm. Badanie przeprowadziła pracownia Kantar na zlecenie Future.Company, wchodzącej na rynek firmy doradczej współpracującej ze swoimi klientami w modelu concierge.
97 proc. firm nie przeszło transformacji cyfrowej
W badaniu „Stan transformacji cyfrowej w Polsce” przeprowadzonym przez Kantar Polska na zlecenie Future.Company spytano osoby na najwyższych szczeblach menedżerskich o to, na jakim etapie jest transformacja cyfrowa w ich organizacji. Aż 97 proc. respondentów stwierdziło, że nie została ona zakończona.
– Sporo mówiło się o tym, że COVID-19 przyspieszyła zmiany w gospodarce, jednak nasze dane pokazują, że w polskim przypadku wciąż przebiega ona zbyt wolno – mówi Olgierd Cygan, współzałożyciel i partner w Future.Company.
Pokazują to bardziej szczegółowe dane. Raptem 25 proc. uznało, że transformacja w ich organizacjach jest zaawansowana. 51 proc. twierdzi, że jest w środkowym etapie realizacji, 14 – że dopiero się rozpoczyna, a 7 – że nie podjęto jeszcze działań w tym kierunku.
– Fakt, że niemal trzy czwarte polskich przedsiębiorców twierdzi, że transformacja nie jest zaawansowana sugeruje, że bardzo wiele firm postanowiło przeczekać pandemię licząc, że zmiany nie będą konieczne a w pewnym momencie wszystko znowu będzie po staremu. Do tego nie ma jednak powrotu, bo firmy, które zainwestowały w transformację cyfrową, lub wchodzą już ucyfrowione z zagranicy, mają dużą przewagę, z której będą korzystać – komentuje Andy Woynarowski, współzałożyciel i partner w Future.Company.
Wiedza z internetu
Respondentów spytano również o to, skąd czerpią wiedzę na temat transformacji cyfrowej. 95 proc. z nich czerpie ją z internetu: artykułów online, blogów czy newsletterów. Niemal połowa, bo 46 proc. czerpie informacje z polskiej prasy branżowej, a jedynie 8 proc. z mediów zagranicznych.
Dane zebrane przez Future.Company są niepokojące, zwłaszcza w kontekście wchodzenia do Polski takich gigantów jak Amazon. Jak zauważają zleceniodawcy badania, wiedza czerpana z internetu, szczególnie z niezweryfikowanych źródeł, może być różnej jakości. Zastanawiająca jest też niska liczba wskazań na zagraniczne źródła informacji, które często mogą przekazywać bardziej zaawansowaną wiedzę.
W badaniu pojawiły się jednak też dobre wieści. – 63 proc. polskich przedsiębiorców chciałoby mieć możliwość konsultacji z osobami na podobnych stanowiskach, ale już posiadających doświadczenie w transformacji cyfrowej. Jest to sygnał, że polscy liderzy biznesowi poszukują wsparcia. Ważne, żeby wiedzieli, że transformacja cyfrowa nie dotyczy tylko kwestii technologicznych, ale też zmian w kulturze organizacji oraz w relacjach międzyludzkich, w tym relacjach z personelem i klientami – zaznacza Iza Klat, współzałożycielka i partnerka w Future.Company, Transformacyjny concierge.
Badanie „Stan transformacji cyfrowej w Polsce” zostało przeprowadzone metodą CATI na próbie 100 osób z najwyższych szczebli menedżerskich średnich przedsiębiorstw. Z badania wykluczono m.in. administrację publiczną, szkolnictwo oraz przemysł wydobywczy.