Maksymalizacja gęstości składowania przy zróżnicowanym asortymencie

Maksymalizacja gęstości składowania przy zróżnicowanym asortymencie

Presja na efektywne wykorzystanie przestrzeni magazynowej jest szczególnie duża w firmach o szerokim asortymencie. Włoski dystrybutor opon poradził sobie z tym wyzwaniem dzięki prowadzonym indukcyjnie wózkom VNA i regałom wysokiego składowania.

Carlini Gomme to jedna z najważniejszych we Włoszech firm branży ogumienia. Przedsiębiorstwo współpracuje z ponad 15 tysiącami partnerów biznesowych i chwali się ponad 2 mln sztuk sprzedanych opon. Kompleksowa oferta obejmuje rozwiązania dla wszelkich rodzajów pojazdów: skuterów, motocykli, samochodów osobowych, terenowych i użytkowych, ciężarówek, pojazdów rolniczych, ogrodniczych itp. Na asortyment składają się produkty najważniejszych marek (Michelin, Bridgestone, Pirelli, Continental, Dunlop, Goodyear), jak i rozwiązania wyspecjalizowanych, mniej znanych podmiotów. Komplementarnym elementem procesu sprzedaży jest profesjonalne doradztwo oparte na ponad 60-letnim doświadczeniu – Carlini Gomme działa na rynku ogumienia od 1955 roku. Firma powstała w Monsampolo del Tronto w Apulii, gdzie do dziś mieści się jej główna siedziba. Jej sieć dystrybucji funkcjonuje w oparciu o 9 rozsianych po całym kraju magazynów logistycznych. We wrześniu 2019 r. firma zleciła zaplanowanie nowego obiektu w sycylijskiej Catanii.

Charakterystyka obiektu

Nowy obiekt magazynowy Carlini Gomme o łącznej powierzchni liczącej 6,3 tys. mkw. miał być w stanie efektywnie pomieścić cały asortyment pomimo jego ogromnego zróżnicowania. Regały trzeba było zaplanować tak, by dało się na nich optymalnie składować zarówno koła do taczek, jak i ogromne opony do maszyn rolniczych. By zlokalizować w obiekcie 3180 potrzebnych na to miejsc paletowych, trzeba było efektywnie wykorzystać całą kubaturę budynku. Zdecydowano się więc na sięgające do 10 metrów ponad poziom posadzki regały podzielone wąskimi alejkami. Z kolei to rozwiązanie wymagało częściowej automatyzacji jazdy korytarzami roboczymi. – Sekcja Advanced Applications włoskiego oddziału STILL była odpowiedzialna za wsparcie firmy Carlini Gomme w całym procesie wyposażenia obiektu. Usługa obejmowała współpracę z dostawcami infrastruktury komplementarnej z zaproponowanymi rozwiązaniami. Przykładem jest wykonawca posadzki w obszarze pracy wózków systemowych VNA prowadzonych wiązką indukcyjną – mówi Rafał Pańczyk, Advanced Applications Manager STILL Polska.

Zastosowane rozwiązanie

Ze względu na duże zróżnicowanie wielkości opon w asortymencie, firma Carlini Gomme używa do ich transportu specjalnych koszy. Wyposażone w nie wózki konfigurowane z myślą o sycylijskim magazynie musiały być w stanie swobodnie podnosić ładunki na wysokość 10 metrów. – Obok możliwości pracy w systemach regałowych gęstego składowania kluczowym czynnikiem doboru wózków do obiektu Carlini Gomme był wysoki udźwig resztowy. Parametr ten wiąże się ze stabilnością pojazdu podczas podnoszenia ładunku na duże wysokości – relacjonuje Rafał Pańczyk. – Podstawowym rozwiązaniem w tym wdrożeniu były prowadzone indukcyjnie wózki systemowe VNA serii STILL MX-X. Dzięki kompaktowym rozmiarom, oprogramowaniu do jazdy półautomatycznej i przemyślanej konstrukcji są one w stanie bezpiecznie przemierzać 30 alejek szerokich na zaledwie 2 metry i wznosić na wysokość 10 metrów ładunki o masie do 900 kg – tłumaczy Advanced Applications Manager STILL Polska. Zastosowany system wsparcia operatora STILL iGo pilot samodzielnie prowadzi wózek w wąskich korytarzach. Pobierając dane z systemu WMS, „rozpoznaje” konkretne regały magazynowe i zatrzymuje kabinę operatora przy właściwym miejscu paletowym (uwzględniając jego położenie w poziomie i pionie). W zadaniach związanych z przemieszczaniem opon pomiędzy strefami przyjęcia, buforową i wydawania uzupełniająco wykorzystano inne rozwiązania STILL: wózki paletowe EXH i reach truck serii FM-X. W kompletacji zastosowanie znalazły wózki do kompletacji pionowej typu EK-X. Załadunek obsługuje natomiast wózek elektryczny RX 20-16.

Efekt wdrożenia

Pomimo lockdownu obowiązującego w trakcie realizacji wdrożenia, proces wyposażania magazynu udało się ukończyć w ciągu 4 miesięcy. Pierwsze półki regałów dostarczono w lutym 2020, a obiekt oddano do użytku z początkiem czerwca 2020. – Jesteśmy zadowoleni z przebiegu współpracy i rezultatów. Model wdrożony w magazynie w Catanii zamierzamy przeszczepiać do naszych kolejnych lokalizacji logistycznych – podsumowuje Eugenio Novelli, Logistics Manager Carlini Gomme.

(Still)

Poleć ten artykuł:

Polecamy