Kończymy rok, poznając firmy, które w najwyższym stopniu spełniają oczekiwania swoich klientów – laureatów badania Operator Logistyczny Roku. Wyniki prowadzonego od dwudziestu lat badania dostarczają nam co roku niezbędnych informacji pozwalających śledzić tendencje branży logistycznej, jej reakcje na zmiany gospodarcze i społeczne. Wnioski płynące z raportu dają nam odpowiedzi na kluczowe pytania związane z kondycją branży. Jak branża logistyczna radzi sobie z presją związaną z ożywieniem gospodarczym, niedoborem kierowców i z tendencjami burzącymi zrównoważony rozwój gospodarczy? Jakie strategie przyjmują odbiorcy usług logistycznych i czy nadążają za stale zmieniającą się dynamiką rynku?
Potwierdziły się zapowiedzi znacznej części klientów głównych firm logistycznych dotyczące zmiany strategii zaopatrzenia – nieco ponad 1/3 badanych firm dokonała w związku z pandemią zmian w organizacji dostaw. Większość przedsiębiorstw postrzega logistykę jako swoją krytyczną kompetencję, chcąc zachować nad nią kontrolę – w tym roku już tylko co siódma firma rozważa pełen outsourcing logistyczny w przyszłości. Jednak sytuacja uczestników rynku usług logistycznych choć ciągle trudna, poprawiła się w stosunku do ubiegłego roku. Warto odnotować, że poziom zaufania klientów do czołowych operatorów usług logistycznych stale rośnie, a w ostatnim czasie jeszcze się umocnił, co można tłumaczyć tendencją do jednoczenia się w ciężkich czasach.
Rynek magazynowy notuje kolejne rekordy – w budowie znajduje się obecnie około 3,5 mln mkw. powierzchni. Jej zasoby w tym roku przekroczą zapewne 24 mln mkw. Powstają zarówno duże centra dystrybucyjne, jak małe dark stores w centrach miast. W tym wydaniu przyglądamy się więc magazynom pod kątem ich przeznaczenia i funkcji, a także zgłębiamy temat rozbudowy parków logistycznych.
Zastanawiamy się również nad rozwojem technologii w transporcie drogowym. W Stanach Zjednoczonych firmy rozbudowują tradycyjne zdolności transportowe, ale z drugiej zaczynają coraz śmielej eksperymentować z pojazdami autonomicznymi. To odpowiedź na deficyt kierowców, ale też szansa na wyeliminowanie ograniczenia wynikającego z czasu pracy kierowcy. Rozwój transportu autonomicznego ma się przełożyć na niższe nawet o połowę koszty usług i krótsze okresy realizacji zleceń.
Kończymy rok refleksją dotyczącą… szczęścia. Od czego zależy średni poziom naszego szczęścia? Badania pokazują, że w 50% od genów, w 10% od czynników środowiskowych, a w 40% od działań, które mamy pod kontrolą. Oznacza to, że to od nas samych zależy, czy jesteśmy bardziej lub mniej szczęśliwi. Na nowy rok prof. Maciej Błaszak proponuje dziesięć reguł budowania własnego szczęścia.