Biedronka wdraża system nadajników beacon
Sieć Biedronka inwestuje w nowoczesne technologie i wyposaża swoje centra dystrybucyjne w innowacyjny system beaconów IOT stworzony przez firmę ELCAR. Nadajniki typu beacon wykorzystują technologię Bluetooth, dzięki nim logistyka staje się efektywniejsza, a to pozwala na zapewnienie jeszcze większej świeżości warzyw i owoców oraz pełnej dostępności towaru na sklepowych półkach. Ponad 17 tys. nadajników pojawi się w 16 centrach dystrybucyjnych Biedronki na terenie kraju.
Beacony to niewielkie urządzenia – nadajniki Bluetooth z baterią, emitujące sygnał radiowy. Zbierają dane dotyczące lokalizacji, temperatury otoczenia, wilgotności czy wstrząsów. Beacon zamontowany np. na palecie, na opakowaniu, w pojemniku jest w stanie cały czas monitorować ważne wskaźniki i podawać umiejscowienie tego nośnika w łańcuchu logistycznym. Połączone w liczbie kilku tysięcy stają się inteligentną siecią, która pozwala efektywnie zarządzać łańcuchem dostaw. Wykorzystanie tego systemu pozwala na dokładne śledzenie trasy towaru i warunków, w jakich produkt był przewożony, począwszy od jego producenta, aż po półkę sklepową.
System został już wdrożony w centrum dystrybucyjnym w gminie Brwinów (woj. mazowieckie) obsługującym sklepy sieci Biedronka znajdujące się w Warszawie. Następne w kolejności są magazyny mieszczące się w Mszczonowie oraz w Wyszkowie.
– Precyzyjna wiedza o stanie infrastruktury pozwala nam lepiej ją wykorzystać. Dzięki dokładniejszej informacji ograniczamy niepotrzebne kursy pojazdów, co pozytywnie wpłynie na zmniejszenie śladu węglowego i przyczyni się do realizacji jednego z filarów społecznej odpowiedzialności biznesu jakim jest ochrona środowiska – mówi Wojciech Józefowski, dyrektor logistyki w sieci Biedronka.
Beacony usprawniają pracę
Beacony mierzą temperaturę, pozwalają więc na bieżąco kontrolować jej prawidłowość w każdym miejscu (np. w mroźni i chłodni). W systemie są podane informacje o wykorzystaniu infrastruktury: które nośniki (chłodnie, mobilne lodówki) są aktualnie w myjni lub dezynfekcji; które nośniki są gotowe do załadowania; jaka jest dostępność wolnych pojemników, kiedy wrócą z transportu; jak długo urządzenia i maszyny przebywają w strefie serwisowej oraz o tym, czy w całym łańcuchu dostaw są miejsca, w których niepotrzebnie zalegają nieużywane nośniki, transportery, palety, wózki transportowe.
System logistyczny Biedronki
Sieć Biedronka to blisko 3200 sklepów zlokalizowanych w ponad 1100 miejscowościach. Aby zapewnić regularne dostawy świeżych warzyw i owoców, mięs, ryb oraz innych produktów, których transport wymaga kontrolowanej, niskiej temperatury (np. nabiału), powstał jeden z najbardziej złożonych i nowoczesnych systemów logistycznych w branży retail:
System logistyczny sieci to 16 centrów logistycznych o łącznej powierzchni magazynowej ponad 400 tys. mkw. – w każdym centrum zatrudnionych średnio 300-400 osób. Nad łańcuchami dostaw Biedronki czuwa łącznie 6000 osób. Codziennie wysyłane jest ponad 90 tys. palet, na nich ponad 5 mln kartonów, obsługiwanych przez 1200 pojazdów ciężarowych.
– Wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań informatycznych pozwala na wsparcie efektywności, planowanie oraz lepszą kontrolę bezpieczeństwa towaru i infrastruktury. Stosowanie technologii jest niezbędne, jeśli chce się zapanować nad transportem o takim stopniu złożoności, jaki zbudowała Biedronka – mówi Rafał Koszewski, założyciel i prezes firmy Elcar.
System logistyczny Biedronki jest w stanie – w razie gwałtownego wzrostu zapotrzebowania (np. podczas przedświątecznych zakupów) – obsłużyć nawet do 5 dostaw do jednego sklepu na dobę, a ich punktualność nie spada poniżej 90 proc.
(Biedronka)