Czy opłacalny jest zakup suwnicy do pracy na terminalach śródlądowych?

Czy opłacalny jest zakup suwnicy do pracy na terminalach śródlądowych?

Zakup suwnicy do obsługi kontenerów, naczep, cystern i innych jednostek ładunkowych (zwanych dalej ILU) na terminalu intermodalnym stanowi znaczącą inwestycję finansową. Czy ta inwestycja może przynieść dodatkowe korzyści w porównaniu z klasycznymi wózkami podnośnikowymi (ang. Reach Stacker)?

Zaletą dźwigu jest możliwość dostępu do kontenera, który znajduje się w środku bloku. Podczas gdy Reach Stacker musi zdejmować pojemniki z kolumn przed pojemnikiem, który ma być przeładowany, suwnica pochodzi od góry i przenosi tylko te kontenery, które znajdują się powyżej kontenera szukanego. W przypadku, gdy suwnica posiada szeroki wysięgnik nad drogą, może z łatwością obsługiwać wiele torów ułożonych obok siebie oraz dokonać przeładunku ILU między wagonami i samochodami lub między środkami transportu a powierzchnią terminala.

Kolejną bardzo ważną zaletą jest to, że suwnice mogą pracować w trybie półautomatycznym lub w pełni automatycznym. System informatyczny (SI) przyjmuje zgłoszenia od klientów i tworzy zadania dla poszczególnych dźwigów. W trybie półautomatycznym suwnica przemieszcza się do wyznaczonej pozycji, a następnie operator przejmuje sterowanie i chwyta lub umieszcza ILU, natomiast w trybie automatycznym SI zajmuje się wszystkimi ruchami.

Operator suwnicy nie siedzi już w kabinie, ale może sterować wieloma dźwigami jednocześnie ze stanowiska kontrolnego za pomocą joysticków, gdzie ma zapewnioną niezbędną widoczność dzięki obrazom z kamer suwnic, które są przekazywane na monitory w pomieszczeniu, aby zapewnić potrzebny przegląd sytuacji. SI zapewnia niezbędne obliczenia, aby zapewnić, że ILU jest zawsze ustawiony w optymalnej pozycji i komunikuje się z systemem sterowania suwnicy niezależnie w tle. System KONTI, który to umożliwia, został opracowany przez OLTIS GROUP.

Czy są jakieś wady zastosowania suwnicy?

Nawet jeżeli suwnice są rozmieszczone przynajmniej parami, aby optymalnie obsłużyć całą długość toru i mogą się wzajemnie wspierać, największym ryzykiem pozostają awarie.

Podczas gdy w przypadku planowanej przerwy w pracy, jedna z suwnic może zostać odsunięta na bok, aby jej obowiązki mogła wykonywać druga suwnica, awaria suwnicy w środku terminalu może spowodować, że część jednostek ILU znajdujących się pod tą suwnicą będzie niedostępna. Dlatego warto pomyśleć o sytuacji kryzysowej na początku przy projektowaniu terminala i w eksploatacji, przy organizacji składowania szczególnie pełnych ILU oraz umożliwić wydanie tych ILU za pomocą Reach Stackerów.

Poleć ten artykuł:

Galeria zdjęć do artykułu

Polecamy