Ścieżka chleba: nowe schematy dostaw zboża

Ścieżka chleba: nowe schematy dostaw zboża

Świat stoi w obliczu globalnego kryzysu żywnościowego spowodowanego pandemią Covid-19 i rosnącymi cenami paliw. Inwazja na Ukrainę zaostrzy kryzys dla milionów ludzi, podnosząc ceny żywności i elektroniki na całym świecie, wynika z raportu opublikowanego przez ONZ (https://cutt.ly/5LRAsr0).

Po rozmowie z Natalią Iwanow-Kołakowską, zastępcą dyrektora regionalnego na kraje UE w AsstrA, wyjaśniamy, jak zablokowane szlaki morskie wpłyną na globalne łańcuchy dostaw oraz jak narzędzia związane z branżą logistyczną mogą pomóc sprostać wyzwaniom nowej rzeczywistości.

Kryzys

Dzisiejszy kryzys żywnościowy powstał głównie z powodu trzech czynników: po pierwsze, w 2021 r. miały miejsce katastrofy klimatyczne, takie jak susze w Ameryce Północnej i Południowej, powodzie w Australii i anormalne upały w Europie. Po drugie, doszło do zakłóceń w łańcuchu dostaw spowodowanych przez Covid-19, włączając politykę „zerowej tolerancji” ChRL. Po trzecie, inwazja na Ukrainę uderzyła w gospodarkę światową.

Po rozpoczęciu inwazji na Ukrainę rosyjska marynarka wojenna nałożyła blokadę portów kraju, skutecznie zamrażając 20 mln ton zboża, kukurydzy i oleju słonecznikowego przeznaczonego na eksport (https://www.bbc.com/news/world-61759692). Przedstawiciele wielu krajów, międzynarodowych stowarzyszeń i niezależnych organizacji od miesięcy pracują nad znalezieniem alternatywnych rozwiązań transportowych. Do eksportu zboża wykorzystano m.in. multimodalne schematy transportowe z wykorzystaniem przewozów drogowych i kolejowych z południowych regionów Ukrainy do polskiego portu w Gdańsku, a stamtąd drogą morską do Afryki. W szczycie sezonu w sierpniu 2022 r. wyeksportowano 4,6 mln ton zboża, z czego 3 mln transportem morskim. Pozostałe 1,6 miliona ton zboża wysłano transportem drogowym, kolejowym oraz flotą rzeczną wzdłuż Dunaju.

Różnica w szerokości torów kolejowych na Ukrainie i krajach UE komplikuje alternatywne schematy dostaw. Ponadto liczba ziarnowozów w Europie jest ograniczona, a w okresie żniw nie wystarczy wyspecjalizowanych pojazdów do transportu zboża wyprodukowanego w UE. O tej porze roku zwiększony wolumen wymaga optymalizacji ładowności i większej liczby pojazdów. Ich produkcja wymaga czasu, energii i pieniędzy.

Priorytetem pozostaje usprawnienie pracy ukraińskich przejść granicznych, m.in. poprzez zwiększenie liczby lekarzy weterynarii i budowę tymczasowych magazynów na granicy z Ukrainą.

Grain from Ukraine

Według oświadczenia opublikowanego w The Guardian, do końca pierwszej połowy 2023 roku do wielu krajów afrykańskich zostanie wysłanych do 60 ukraińskich ziarnowozów, aby zapobiec głodowi w najbiedniejszych krajach kontynentu (https://www.theguardian.com/world/2022/nov/26/kyiv-opens-grain-from-ukraine-scheme-to-get-food-to-africas-poorest-countries).

Agencje rządowe, organizacje pozarządowe i prywatne korporacje będą współpracować nad realizacją programu. Pierwsze trzy statki mają zostać wysłane z Odessy do Sudanu, Somalii i Jemenu. Finansowany przez Niemcy statek pilotażowy już wypłynął do Etiopii.

AsstrA-Associated Traffic z siedzibą w Szwajcarii stale rozwija schematy dostaw, dostosowuje ofertę logistyczną do wymagań rynku i znajduje indywidualne rozwiązania dla każdego klienta korporacyjnego, nawet w tych niepewnych i niestabilnych czasach.

Poleć ten artykuł:

Polecamy