Branża zdała egzamin
Wywiad

FM Logistic w tegorocznym badaniu Operator Logistyczny Roku uplasował się na trzeciej pozycji. Tomasz Oczkowski, Central Europe Commercial Director w FM Logistic, dzieli się wrażeniami po powrocie firmy na podium rankingu, opowiada o projektach realizowanych w ostatnich miesiącach oraz ocenia sytuację w branży TSL.

FM Logistic powróciło w tym roku do grona zdobywców nagród głównych w badaniu Operator Logistyczny Roku. Czy awans w rankingu cieszy, zwłaszcza w tych niepewnych gospodarczo czasach?

Oczywiście, że cieszy, bo jest odzwierciedleniem opinii o FM Logistic nie tylko naszych klientów, ale całego rynku logistycznego. To dowód, że jesteśmy wiarygodnym, zaufanym i kompetentnym partnerem w biznesie. To także potwierdzenie dla naszych zespołów, że ich codzienna praca ma sens i jest motywacją do dalszych działań. Raz jeszcze bardzo za to wyróżnienie dziękuję.

Brązowe godło to dobra pozycja do jeszcze intensywniejszych starań o satysfakcję klienta. Czy widzi Pan pole do dalszej poprawy w tym obszarze?

Miejsce na poprawę jest zawsze, nie można stać w miejscu. Mam tu na myśli zarówno samą jakość serwisu i usługi logistycznej, jak i  relacje z klientami, które są dla nas kluczowe. Kultura Lean Management i ciągłego doskonalenia jest mocno obecna w FM Logistic. Regularnie organizujemy tego typu warsztaty z klientami, wspólnie znajdujemy obszary do poprawy, również w łańcuchu dostaw klienta, bo tak też postrzegamy rolę partnera logistycznego. Uczestniczymy w programie Operator Logistyczny Roku od początku jego istnienia. Wielokrotnie byliśmy wyróżniani, do tej pory jedną z trzech głównych nagród zdobyliśmy już sześciokrotnie, w tym również Złote Godło. Mam nadzieję, że dzięki takim działaniom uda nam się sięgnąć po nie ponownie.

Po dwóch latach pandemii i wywołanych przez nią perturbacji w łańcuchach dostaw, rok 2022 przyniósł kolejne zawirowania: wojna na Ukrainie, inflacja. Jak pana zdaniem poradziła sobie w tej sytuacji branża logistyczna?

Rzeczywiście ostatnie trzy lata nie szczędzą nam nieoczekiwanych zwrotów.  Niewątpliwie jest to test dla wszystkich branż, w tym logistyki, która jest krwiobiegiem gospodarki. Moim zdaniem sektor wykazał się dużą reaktywnością na te perturbacje, choć oczywiście zmieniły one nieco jego oblicze. Przerwane łańcuchy dostaw, drastyczny wzrost cen energii czy paliw sprawiły, że wiele, szczególnie niewielkich firm transportowych zniknęło z rynku. Zyskali natomiast duzi operatorzy logistyczni, którzy zapewnili stabilność i wsparcie biznesu swoich klientów w tym trudnym czasie. Szczególnie jednak warto podkreślić, że cała branża logistyczna zdała egzamin w obliczu wojny na Ukrainie angażując się w różnego rodzaju akcje pomocowe dla uchodźców, a także wspierając swoich pracowników w tym kraju, zarówno na miejscu lub przenosząc i zatrudniając ich chociażby w strukturach polskich, jak to miało miejsce w naszym przypadku.

Ceny usług logistycznych od miesięcy poddane są bardzo dużej presji inflacyjnej. Czy można powiedzieć, że doczekaliśmy się czasu żniw dla firm konkurujących przede wszystkim jakością?

Wydaje mi się, że jakość zawsze w końcu wygrywa, a pewny, zaufany operator logistyczny na niepewne czasy jest szczególnie ważny. Już okres pandemii udowodnił tę zależność. Musimy jednak zdać sobie sprawę, że branża logistyczna to sektor usług, więc praca na niskich marżach i obecna sytuacja, gdzie wzrost kosztów energii i gazu może sięgać nawet  300% jest dla nas trudna. Szczęśliwie rynek ma świadomość tych okoliczności i zrozumienie, że musimy się tymi kosztami podzielić. Oczywiście, aby móc negocjować ceny najpierw trzeba zapewnić najwyższą jakość serwisu. Cały czas dyskutujemy z naszymi klientami o wyzwaniach jakie niesie ze sobą wspomniana już sytuacja makroekonomiczna. Nie są to łatwe rozmowy.

A jak w tych warunkach odnalazł się FM Logistic?

Z satysfakcją mogę powiedzieć, że sprawdza się nasza strategia. Kierunek, który obraliśmy kilka lat temu, czyli przede wszystkim rozwój omnichannel, inicjatywy na rzecz zrównoważonego łańcucha dostaw czy automatyzacja spełnia oczekiwania zarówno nasze, jak i naszych klientów, dzięki czemu możemy wspólnie rosnąć. Dla przykładu z jednym z nich, z branży przemysłowej zanotowaliśmy 5 krotny wzrost biznesu w ciągu 3 lat!

Liczba obsługiwanych przez FM Logistic zamówień e-commerce zwiększyła się  rok do roku o około 40%. Jest to efekt rozpoczęcia operacji dla nowych klientów zarówno w Polsce jak i w Czechach. Otrzymaliśmy kolejny, trzeci już i tym razem złoty, certyfikat LEED dla zrównoważonego budownictwa. Kurczący się rynek pracy i wciąż rosnąca skala operacji dla kanału e-commerce sprzyjają też inwestycjom w automatyzację, klienci chętniej angażują się w takie inicjatywy, gdyż czas zwrotu z inwestycji się obecnie znacznie skrócił.

To wszystko dowodzi, że zdiagnozowaliśmy rynek i nowe trendy na tyle dobrze, że nawet nieoczekiwanie perturbacje zewnętrzne nie tylko nie zakłóciły jej realizacji naszej strategii, ale wręcz tę realizację przyspieszyły.

Strategia zdaje egzamin, ale na pewno nie obyło się bez wyzwań. Które z nich było największe?

Trudno wskazać na jedno, dla FM Logistic był to niewątpliwie bardzo intensywny czas. To właśnie na ten rok przypadł w większości start operacji dla 25 nowych kontraktów, o których mówiliśmy rok temu. Otworzyliśmy 3 nowe lokalizacje, 2 nowe huby transportowe zatrudniliśmy niemal 800 nowych pracowników, co jak wiadomo na dzisiejszym rynku pracy jest nie lada wyzwaniem. Nowe projekty, w tym z zakresu automatyzacji, to także zwiększone wymagania dla struktury i systemów informatycznych. Od jakiegoś czasu intensywnie, wraz z naszym dostawcą oprogramowania, udoskonalamy nasz system WMS tak, aby wszystkie zautomatyzowane narzędzia, np. przenośniki taśmowe, maszyny do pakowania typu PackSize, roboty itp.  połączyć siecią informatyczną i zintegrować wymianę danych między nimi, aby rzeczywiście były to rozwiązania w pełni zautomatyzowane, co również nie jest łatwym zadaniem. Mimo trudności na rynku kierowców, rozwijamy też naszą flotę, zakupiliśmy 100 nowoczesnych naczep, aby udoskonalić nasz serwis. Wyzwań zatem nie brakowało, najważniejsze, że stawiliśmy im czoła.

Co w takim razie uznałby pan za najważniejsze tegoroczne osiągnięcie?

Najbardziej wymiernym potwierdzeniem naszych osiągnięć są oczywiście nagrody. Wspomniane już wcześniej tegoroczne Brązowe Godło w badaniu Operator Logistyczny Roku 2022 to  wyróżnienie za całokształt naszej pracy i wysiłków.

FM Logistic otrzymało też w tym roku główną nagrodę w konkursie Employer Branding Excellence Awards 2022 za kampanię rekrutacyjną dla naszej platformy logistycznej w Głogowie. To już kolejne wyróżnienie tego typu dla naszej strategii employer branding, która jest niezwykle skuteczna.

Muszę też wspomnieć o bardzo ważnym osiągnięciu w FM Logistic, o którym  może mniej mówimy na zewnątrz, ale dla nas równie znaczące. W tym roku obchodziliśmy 5. rocznicę działalności naszej fundacji: FM Foundation. Przez ten czas nasze wsparcie otrzymało 234 beneficjentów programu skierowanego do usamodzielniającej się młodzieży z pieczy zastępczej. W działania fundacji zaangażowało się ponad 120 pracowników naszej firmy. Jestem dumny, że jako firma nie tylko potrafimy prowadzić dochodowy biznes, ale też efektywnie wspierać potrzebujących.

Co się składa na te sukcesy, w czym upatruje pan największą siłę i przewagę FM Logistic nad innymi operatorami ?

Myślę, że filarem jest tutaj nasz model biznesowy, czyli inwestowanie we własne magazyny. Szczególnie w obecnej sytuacji, gdy na rynku brakuje dostępnej powierzchni magazynowej daje nam on dużą przewagę. Jako właściciel możemy dowolnie “żonglować” powierzchnią, tak aby dopasować ją do zmieniających się potrzeb naszych kontrahentów bez konieczności negocjacji z deweloperem. Dzięki temu sprawnie zarządzamy wahaniami stocku, spadkami  lub wzrostami wolumenów. Łatwiej podjąć decyzję o wdrażaniu nowych, innowacyjnych rozwiązań.Wszelkie modyfikacje możemy przeprowadzić szybko i płynnie,  bez wpływu na bieżącą obsługę logistyczną.

Dodatkowo nasze magazyny to zazwyczaj obiekty multiklienckie, co jest to też bardziej efektywne kosztowo, gdyż jesteśmy w stanie zoptymalizować zarządzanie zasobami pomiędzy operacjami i efektywnie reagować na sezonowość klientów. W efekcie, pozwala to na ograniczenie nadgodzin czy zatrudnienia personelu z agencji pracy tymczasowej. Szczególnie ten model sprawdza się  przy połączeniu operacji dla klientów o przeciwnych okresach wzrostu zapotrzebowania na powierzchnię.

A poza kwestiami czysto operacyjnymi czy technicznymi?

Zdecydowanie nasze relacje z klientami, czyli “customer intimacy”. Trwałe i długoletnie relacje z partnerami biznesowymi oraz klientami oparte na zasadzie win-win to coś, co wyróżnia nas na rynku. Grono naszych klientów tylko się powiększa, są wśród nich tacy, z którymi pracujemy od początku istnienia firmy. Wzrost ich biznesu wspieramy z takim samym zaangażowaniem i pasją, tak każdy nowy projekt. Mam tu na myśli nie tylko etap projektowania i samo wdrożenie, ale też codzienną pracę operacyjną. Mówię to z pełnym przekonaniem, gdyż niejednokrotnie taki feedback dostajemy podczas spotkań z naszymi klientów, czy podczas przetargów. Jesteśmy doceniani za opiekę klienta i nasze nastawienie za szukanie rozwiązań w każdej sytuacji.

Jak zatem wyglądają plany FM Logistic na przyszły rok. Jakie są Państwa priorytety na najbliższą przyszłość.

Jak wspomniałem nasza strategia się sprawdza, więc będziemy dalej podążać tą drogą, ale oczywiście bacznie obserwujemy trendy rynkowe i pozostajemy czujni. Już na początku przyszłego roku odbędą się warsztaty z kadrą menadżerską, których celem jest wypracowanie konkretnych działań mających dodatkowo zaktywizować realizację planu strategicznego. Również w pierwszym kwartale zostanie oficjalnie zainaugurowany duży projekt związany z automatyzacją w Wiskitkach, na pewno będzie o tym głośno. Rok 2023 generalnie upłynie nam pod znakiem inwestycji w automatyzację. Kolejne duże wdrożenie będzie miało miejsce w Czechach. Jest to oczywiście związane z rozwojem naszej usługi dla e-commerce, który, chociażby ze względu na picking sztukowy daje znacznie większe możliwości w tym zakresie niż system paletowy, ale też jest elementem ESG i wspierania naszych zespołów. Zadaniem nowych technologii jest bowiem przede wszystkim wesprzeć i usprawnić zadania wykonywane przez pracowników, poprawić bezpieczeństwo, ergonomię i warunki pracy. Poza tym będziemy nadal rozbudowywać nasze magazyny, rozwijać sieć drobnicową w transporcie, wdrażać kolejne zrównoważone rozwiązania. Chętnie tymi wszystkimi informacjami będziemy się z Państwem dzielić na bieżąco.

Dziękuję za rozmowę

Rozmawiał: Witold Zygmunt

Artykuł ukazal się w czasopiśmie Eurologistics 6/2022

Poleć ten artykuł:

Polecamy