IT spodziewa się wzrostu przychodów
Branża IT w Ameryce i Europie spodziewa się wzrostu przychodów w 2023 roku i to pomimo niepewności gospodarczej – wynika z badania Gartnera. Co ciekawe, niemal co druga pytana firma ma nadzieję, że w tym roku uda jej się wyprzedzić konkurencję. Eksperci oceniają, że Polska może skorzystać na wzroście wydatków na IT w Europie i za oceanem.
Według najnowszego badania przeprowadzonego przez instytut badawczy Gartner, pomimo niepewności gospodarczej aż 3 na 4 (72%) liderów branży IT w USA, Kanadzie i Europie Zachodniej spodziewa się wzrostu przychodów w 2023 roku. Raport wskazuje, że wygranymi będą te firmy, które wykażą się elastycznością i lepiej będą reagować na zmiany rynkowe. Sęk w tym, że to samo badanie wykazało, że prawie połowa firm (46%) nie posiada wystarczających zdolności do realizacji swoich celów. Do których zaliczyć można szybkie tempo zmian, wysokie koszty rozwoju produktu
i ograniczoną przestrzeń rynkową.
W praktyce oznacza to, że wiele z podejmowanych działań koncentruje się na redukcji kosztów, zamiast na wzroście przychodów i pozyskiwaniu nowych rynków. Gartner zauważa, że podnoszenie znaczenia rozwiązań technologicznych jest kluczem do wzrostu. Ponieważ prognozy na rok 2023 są bardzo dobre, wydatki na IT w przedsiębiorstwach mają wzrosnąć o 4,1 proc.
Jak zmiany te wpłyną na Polskę? O tym wypowiedział się Robert Banisz, ekspert
z BPSC. – Z jednej strony, Polska jako kraj rozwijający się technologicznie, korzysta z doświadczeń i trendów z zachodniej Europy i USA, a z drugiej, ma własne wyzwania i potrzeby. Jednym z najważniejszych kierunków rozwoju jest dla nas edukacja i rozwój kompetencji cyfrowych – podkreśla ekspert i dodaje: – W przypadku firm technologicznych, kluczowe jest zrozumienie lokalnego rynku i wykorzystanie jego potencjału. Dlatego ważne jest, aby polscy liderzy branży technologicznej byli świadomi najnowszych trendów i mieli umiejętności dostosowania się do zmieniającego się rynku — tłumaczy Robert Banisz, Director, Sales.
Ekspert z BPSC zwraca także uwagę na to, że rosnąca konkurencja na rynku technologicznym wymusza inwestycje w rozwój produktów i poprawę wydajności oferowanych rozwiązań. Wyzwaniem dla firm będzie również utrzymanie wysokiej zdolności do realizacji planów sprzedażowych w warunkach zmieniającego się otoczenia rynkowego, rosnącej presji kosztowej i coraz bardziej agresywnej konkurencji. – Polska, jako rozwijający się rynek technologiczny, może skorzystać na wzroście wydatków na IT w Europie Zachodniej i USA, ale aby to osiągnąć, polskie firmy muszą być na bieżąco z najnowszymi trendami i umiejętnie dostosowywać się do zmieniającej się sytuacji – kwituje Robert Banisz.