Logistyka w branży cateringowej — największe wyzwania i sposoby ich rozwiązania
W branży cateringowej sprawny łańcuch dostaw odgrywa kluczową rolę w wywieraniu dobrego wrażenia na klientach. Bez skutecznej organizacji transportu, firma dostarczająca posiłki może napotkać wiele trudności i przeszkód w codziennej działalności. W tym artykule dowiesz się, jak radzić sobie z logistycznymi wyzwaniami w branży cateringowej i jak rozwiązywać problemy związane z transportem i dostarczaniem żywności.
Branża cateringowa — obecny stan rynku
Dostarczanie jedzenia odgrywa niezwykle ważną rolę, szczególnie w czasach popandemicznych. Według raportu HoReCa w Polsce1 aż 22% Polaków zamawia jedzenie z dostawą do domu przynajmniej raz w tygodniu. Jednocześnie odsetek osób, które częściej zamawiają jedzenie niż jeszcze dwa lata temu wynosi 24%. Szybko rozwija się również branża cateringów dietetycznych. Portal Horecabc2 donosi, że obecnie w naszym kraju działa już ok. 850 firm oferujących tego typu usługi, które rocznie realizują niemal 50 milionów dostaw.
Tymczasem jeszcze dekadę temu zamówienie posiłków przez Internet było zaledwie marzeniem. Dzięki powstaniu smartfonów oraz nowoczesnych technologii możliwość zamówienia jedzenia o niemal każdej porze, w dowolnym miejscu i dostarczenie go w krótkim czasie, stała się rzeczywistością.
Dzisiaj zamawianie posiłków jest naprawdę proste. Rynek rozwinął się na tyle, że wiele problemów logistycznych, z którymi borykała się branża gastronomiczna została już ograniczona do minimum za pomocą nowoczesnych technologii. Nie oznacza to jednak, że branża cateringowa wciąż nie mierzy się z różnego rodzaju wyzwaniami.
Lepsza jakość usługi to również wyższe koszty logistyczne
Konsumenci stają się coraz bardziej biegli w korzystaniu z technologii informatycznych. Preferują zamawianie jedzenia za pomocą aplikacji lub stron internetowych udostępnianych przez same restauracje lub ich pośredników (np. Pyszne.pl, Wolt, Glovo). Logistyka dostawy jedzenia odgrywa znaczącą rolę w dostarczaniu klientom posiłków wysokiej jakości w wygodnym dla nich miejscu — najczęściej jest to dom lub biuro.
Wzrost popytu na usługi dostawy jedzenia zmusił niemal każdą firmę z branży cateringowej do zatrudniania dodatkowych pracowników (lub pośredników), aby transportować żywność szybko i efektywnie. W takiej sytuacji koszty logistyczne rosną, co nie zawsze jest rekompensowane liczbą klientów korzystających z usług dostawy. Stąd jednym z głównych problemów dzisiejszej logistyki dostaw jest optymalizacja kosztów.
Jak nowe technologie w logistyce rozwiązują problemy branży cateringowej
W branży cateringowej szczególnie ważna jest optymalizacja procesów — biznesowych i logistycznych. Ich dobra organizacja pomaga w skalowaniu biznesu oraz w obniżeniu kosztów. Okazuje się, że koszty logistyczne można skutecznie obniżać przy zachowaniu tej samej jakości świadczonych usług. Przy czym dobra optymalizacja procesów pozwala nawet na świadczenie usług o wyższej jakości.
Przede wszystkim, należy zwrócić uwagę na kwestie planowania i koordynacji działań. W tym celu warto wykorzystać nowoczesne technologie informatyczne, które pomogą w zwiększeniu efektywności dostaw. Narzędziem, które umożliwia skuteczne zarządzanie łańcuchem dostaw oraz minimalizację kosztów transportu jest system do planowania i optymalizacji tras.
Zoptymalizowane trasy dostaw lekarstwem na opóźnienia dostaw
Planowanie transportu jest jednym z najważniejszych elementów dla firm z branży cateringowej, ponieważ bezpośrednio wpływa na ich koszty i terminowość. Brak odpowiednio ułożonych tras może prowadzić do opóźnień w dostawie lub pomyłek zamówień. Jednocześnie zbyt długie trasy są po prostu kosztowne.
Systemy do planowania dostaw pozwalają na zoptymalizowanie tras, które uwzględniają różne parametry, m.in. czas dostawy, dystans, liczbę dostaw. Wdrażając tego rodzaju oprogramowanie, firmy mogą zoptymalizować koszty związane z paliwem, naprawami, wynagrodzeniami dla kierowców czy leasingiem. Optymalizacja tras pozwala również na dokładne określenie czasu dostawy i na bieżąco informowanie klientów o stanie ich zamówienia.
Dokumentacja zdjęciowa jako dowód dostarczenia zamówienia
Częstym problemem w branży cateringowej są reklamacje ze stron klientów w związku z pomyłkami w realizacji dostaw. Skargi trafiają do pracowników biura, którzy często bez kontaktu z kurierem nie potrafią rozwiązać szybko problemu. Nowoczesne systemy do planowania tras na urządzeniach mobilnych, takie jak np. Routimo umożliwiają wykonywanie zdjęć na miejscu dostarczonego zamówienia. Zdjęcie jest dołączane do statusu zadania i wysyłane do systemu centralnego. Dostęp do takiej informacji znacznie przyśpiesza rozwiązywanie skarg i reklamacji, dodatkowo zdjęcia jako dowód dostawy to zapobieganie nadużyciom ze strony odbiorców.
Analizowanie kosztów logistyki sposobem na poprawę wydajności floty
Analiza danych pomaga firmom dostawczym w podejmowaniu lepszych decyzji biznesowych. Tym samym brak danych i analiz może prowadzić do niewłaściwych decyzji biznesowych. Bez wiedzy o tym, jakie trasy są najbardziej efektywne i jakie czynniki wpływają na czas dostawy, firma może podejmować decyzje, które nie są oparte na faktach, lecz na domysłach lub intuicji. To z kolei może prowadzić do marnowania czasu i wielu niepotrzebnych kosztów. Jednocześnie nieanalizowanie danych utrudnia poprawę wydajności floty.
Dzięki analizie informacji oraz analizie kosztów logistyki firmy mogą dokładnie określić trendy rynkowe, zapotrzebowanie klientów i preferencje, co umożliwia lepsze planowanie dostaw. Analiza danych pozwala również na szybsze wykrywanie problemów w procesie dostawy i podejmowanie działań korygujących.
Stosowanie aplikacji mobilnych naprawi problemy komunikacyjne
Innym problemem, z którymi borykają się firmy cateringowe są problemy z realizacją zamówień spowodowane złym stanem komunikacji między kierowcami a dyspozytorem. Brak optymalizacji tras prowadzi m.in. do opóźnień w dostawach i oczywistego niezadowolenia klientów. Jednak, dzięki systemowi do optymalizacji tras z modułem komunikacyjnym, firma może monitorować i zarządzać trasami w czasie rzeczywistym, co umożliwia szybką reakcję na problemy związane z dostawami.
Inteligentne systemy mobilne pomagają kierowcom w śledzeniu trasy, komunikowaniu się z dyspozytorem i aktualizacji statusów dostaw. Dodatkowo za pomocą smartfonów i tabletów, kierowcy mogą otrzymać wskazówki dotyczące tras i unikać ruchliwych dróg, co pozwala na szybsze i bardziej efektywne dostawy. Urządzenia mobilne pozwalają również na szybkie przetwarzanie zamówień i bieżącą aktualizację statusów dostaw.
Optymalizacja procesów biznesowych za pomocą jednego narzędzia
Branża cateringowa jest jednym z najszybciej rozwijających się sektorów na rynku usług spożywczych. Złożoność operacji logistycznych w branży cateringowej jest wyzwaniem dla przedsiębiorców, którzy muszą odpowiednio zarządzać transportem i dystrybucją produktów spożywczych. Niewłaściwe zarządzanie logistyką może prowadzić do opóźnień w dostawach, strat wizerunkowych i finansowych.
Dostarczanie wysokiej jakości i świeżych potraw w branży cateringowej wymaga skutecznego zarządzania logistyką. Aby sprostać wyzwaniom, przedsiębiorcy powinni zainwestować w nowe technologie w logistyce pozwalające monitorować transport w czasie rzeczywistym.
Dzięki odpowiedniemu zarządzaniu logistyką, przedsiębiorcy w branży cateringowej mogą:
- poprawić swoją wydajność,
- zwiększyć jakość usług
- obniżyć koszty transportu,
- zyskać przewagę konkurencyjną.
Jeżeli poszukujesz rozwiązania, które usprawni działanie Twojej floty pojazdów, umów się na bezpłatną konsultację ze specjalistami Routimo.
Źródła:
1 Rynek dostawców, styczeń-luty 2022, HoReCa w Polsce RAPORT 2022
2 Horecabc.pl, kwiecień 2022, Cateringi dietetyczne – szybko rozwijająca się branża w Polsce