Laude rozbudowuje swój potencjał w Ukrainie
Spółka logistyczna z Torunia przeniosła w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy do Ukrainy całość rozproszonych w Rosji i krajach Azji Środkowej aktywów o wartości 100 mln euro. Relokalizacja objęła między innymi 510 specjalistycznych platform kolejowych i kilka tysięcy kontenerów, które dziś są aktywnie wykorzystywane do transportu produktów z Ukrainy do Europy. W najbliższych latach polski operator logistyczny chce zainwestować około 250 mln euro w rozwój mostu kolejowego pomiędzy UA a UE. Warto też dodać, że Laude jest obecna na ukraińskim rynku przewozów kolejowych od 2008 roku.
– W maju tego roku po bardzo wnikliwym i szerokim procesie weryfikacji otrzymaliśmy zgodę na podjęcie współpracy “Ukrzaliznycja”. To kluczowa umowa, która oznacza bardzo mocne związanie się z ukraińskim rynkiem. Realizujemy usługi, które są realnym wsparciem dla tych spośród ukraińskich firm, które, żeby przetrwać, muszą nie tylko produkować, ale także eksportować – zapewnia Marcin Witczak, prezes zarządu spółki – i dodaje – Decyzja o inwestowaniu w kraju, gdzie toczy się wojna pokazuje, że wierzymy w potencjał tego rynku i z optymizmem patrzymy w przyszłość. Ani na chwile od rozpoczęcia wojny nie zatrzymaliśmy działalności na terenie Ukrainy. Jesteśmy przekonani, że miejsce Ukrainy jest w Unii Europejskiej i między innymi dlatego zdecydowaliśmy o wdrożeniu wartego około 250 mln euro programu inwestycyjnego zorientowanego na wymianę gospodarczą pomiędzy Europą a Ukrainą. Kolej jest tutaj kluczowym elementem zarówno w eksporcie, jak imporcie, a nasza spółka liczącym się operatorem – wskazuje prezes.
Aktywa m.in. lokomotywy, wagony i kontenery zakupione w ramach wspomnianego programu inwestycyjnego, doprowadzą do znacznego wzrostu przepustowości transportu towarowego pomiędzy UE a UA. W łańcuchu transportu towarowego łączącego Ukrainę z Europą, duże znaczenie odgrywają też zasoby w Niemczech, gdzie rozwija działalność spółka Laude Assets Germany.
Plany rozwojowe Laude obejmują więcej niż rozbudowywanie systemów logistycznych. – Wśród kilkuset pracowników spółki zatrudniamy też wielu specjalistów z Ukrainy. Pracujemy nad programem wsparcia szkolenia maszynistów pochodzących z Ukrainy. Zdajemy sobie sprawę, jakie to ma dziś znaczenie dla utrzymania przewozów i chcemy to zrobić najlepiej, jak to tylko jest możliwe –mówi prezes Witczak.
Laude Smart Intermodal korzysta w prowadzonych operacjach logistycznych z nowoczesnego terminala kolejowego w Zamościu zlokalizowanego przy szeroko i normalnotorowych liniach kolejowych, który jest przystosowany do przeładunków towarów i kontenerów przewożonych przez oddaloną o 60 km polsko-ukraińską granicę Hrubieszow – Izov. Inwestycja w terminal pokazuje jak bardzo spółka nastawiona jest od lat na wymianę gospodarczą z Ukraina.
Terminal może obsługiwać 10 pociągów dziennie i do 15 tys. kontenerów TEU rocznie. Daje to możliwość wywiezienia sporego wolumenu ładunków z Ukrainy. Na przestrzeni ostatnich piętnastu lat, w ramach programów finansowych UE polski operator logistyczny zrealizował 14 projektów o łącznej wartości ponad 436 mln zł skierowanych na rozwój przewozów kontenerowych i innych nowoczesnych rozwiązań zwiększających konkurencyjność transportu kolejowego. – Od ponad roku cały nasz potencjał i doświadczenie stawiamy do dyspozycji naszych ukraińskich partnerów, bo dziś jedyną dostępną możliwością utrzymania relacji handlowych z UE są szlaki kolejowe, w tym szczególnie linia LHS od granicy polsko-ukraińskiej do Sławkowa, a także zaplecze przeładunkowe, jakie mogą zapewnić terminale zlokalizowane na liniach kolejowych łączących Polskę z Ukrainą, jak nasz w Zamościu– zapewnia prezes Witczak.
Warto dodać, że właściciel grupy kapitałowej Laude – spółka ATS S.A. – jeden z największych importerów stali z Ukrainy do UE, który na przestrzeni ostatnich 25 lat zainwestował w park maszynowy przerabiający ukraińską stal ponad 50 mln euro.