Nie oczekujmy diametralnych zmian
Jak może kształtować się sytuacja na rynku frachtów morskich i lotniczych w trwającym już, 2024 roku? O taką prognozę na potrzeby raportu “Operator Logistyczny Roku” pokusił się Maciej Seiffert, Dyrektor Zarządzający TSLOGISTIC. Zapraszamy do lektury.
W nadchodzących miesiącach raczej nie zauważymy diametralnej zmiany sytuacji na rynku frachtów morskich i lotniczych, a o stabilizacji będziemy mogli mówić w dalszej perspektywie czasu. Globalnie ceny frachtów morskich w 2023 spadły o 60% a na niektórych połączeniach nawet o 80%. Niestety, ale utrzymujące się na wysokim poziomie wskaźniki inflacji na świecie mają bardzo duży wpływ na popyt na towary. Co za tym idzie konsumenci kupują mniej, producenci mają mniej zamówień i spada zapotrzebowanie na transport.
Pamiętajmy tez, że w samym roku 2023 ilość miejsc kontenerowych na statkach wzrosła o ponad 6%, a w 2024 ma wzrosnąć o ponad 8%. Mamy zatem więcej miejsca na statkach, ale mniej towarów do wysłania. Co więcej, rozwiązania prawne wprowadzane w celu przejścia na „zieloną” żeglugę, wymuszają inwestowanie w zakup nowych kontenerowców, co spowoduje dalsze zwiększenie ilości miejsca na statkach.
Prognozy dla transportu lotniczego są – delikatnie mówiąc – bardzo ostrożne, spodziewamy się podobnych wyników jak w 2023 roku, być może z delikatną tendencją wzrostową. Sytuacja w lotniczym cargo jest bardzo zbliżona do transportu morskiego. Jeżeli banki narodowe pozwolą sobie na obniżanie stóp procentowych, a inflacja będzie na niższym poziomie, to transport lotniczy towarów będzie pierwszym, w którym sytuacja ulegnie poprawie.
Uważam, iż największy wpływ zarówno na ożywienie jak i ceny frachtów w transporcie morskim i lotniczym będzie miało przebudzenie się głównych rynków: Stanów Zjednoczonych i Unii Europejskiej. W tym upatrywałbym szans na stabilizację w tych tak ważnych gałęziach globalnego łańcucha dostaw.
(komentarz został przygotowany w końcówce listopada 2023)
Zapoznaj się w całym raportem Operator Logistyczny Roku 2023