Optymalizacja rozwiązań logistycznych w biznesie e-commerce
W obliczu dynamicznego rozwoju branży e-commerce, satysfakcja klienta staje się priorytetem, a jej osiągnięcie wymaga sprawnie działających procesów produkcyjnych, magazynowych oraz terminowych dostaw. Firmy oferujące szeroką gamę produktów na wielu rynkach muszą szczególnie dbać o te elementy.
Oszczędność przestrzeni magazynowej
Jednym z fundamentów rentowności biznesu jest regularna weryfikacja firmowych procesów, identyfikacja obszarów potencjalnych oszczędności. W naszym przypadku była to kwestia optymalizacji sposobu magazynowania i opracowania nowego sposobu składowania, co było utrudnione ze względu na kubaturę niektórych produktów. W zeszłym roku, jeden z pracowników zaproponował wprowadzenie stelaży do przechowywania, co początkowo wymagało opracowania projektu konstrukcji, weryfikacji systemu pakowania produktów oraz znalezienia odpowiedniego dostawcy. Pierwsza partia stelaży, wdrożona w grudniu 2023 roku, umożliwiła dwukrotne zwiększenie przestrzeni magazynowej dzięki piętrowemu ułożeniu towarów. W efekcie, zamiast 10 opakowań na miejscu paletowym, obecnie mieści się ich aż 25, co stanowi wzrost o 150%.
Dywersyfikacja dostawców
Dywersyfikacja dostawców jest kluczowym elementem strategii zarządzania ryzykiem. Opieranie się na jednym dostawcy niesie ze sobą zbyt duże ryzyko, co pokazała niedawna blokada Kanału Sueskiego oraz obecne konflikty geopolityczne. Rynki azjatyckie, chociaż atrakcyjne kosztowo, stają się coraz mniej stabilne. Alternatywą są rynki lokalne, szczególnie europejskie, gdzie dostępne technologie i rozwiązania uległy znaczącej poprawie. Partnerzy z Europy mogą lepiej odpowiadać na rosnące potrzeby rynku, a skrócenie czasu dostawy oraz większe bezpieczeństwo łańcucha dostaw to dodatkowe korzyści. Co więcej, w kontekście ESG, ważne jest przestrzeganie praw człowieka.
Prognozy wskazują, że w ciągu najbliższych lat wiele produkcji może przenieść się z Azji do Europy. Podobne zjawisko miało miejsce kilka lat temu, gdy restrykcyjna polityka środowiskowa w Chinach przeniosła część produkcji elektronicznej do Indii. Niezmiennie, najbardziej atrakcyjnymi lokalizacjami będą te z dostępem do morza.
Czy warto inwestować w fulfillment?
Zanim zdecydujemy się na inwestycję w fulfillment, konieczna jest dokładna analiza potencjału naszego produktu wśród zagranicznych klientów, ponieważ istnieje ryzyko, że rynek jest np. przesycony. Kluczowe jest również sprawdzenie zgodności naszych produktów z wymogami lokalnych przewoźników pod względem gabarytów. Jeżeli jest to możliwe, warto wprowadzić techniczne zmiany, by dostosować się do lokalnych standardów. Następnym krokiem jest ocena naszych możliwości samodzielnego wprowadzenia produktu na rynek. O ile na terenie Europy jest to możliwe, to zupełnie inaczej wygląda sytuacja w przypadku Stanów Zjednoczonych. Etap od momentu zero do podjęcia współpracy z kontrahentem jest najbardziej czasochłonny. Ważne jest, aby partner fulfillmentowy posiadał odpowiednią wiedzę i doświadczenie, aby kompleksowo wspierać nas w badaniach rynkowych, regulacjach prawnych, magazynowaniu oraz dostawach.
Strategiczne podejście do optymalizacji procesów magazynowych, dywersyfikacji dostawców oraz inwestycji w fulfillment pozwala firmom nie tylko sprostać rosnącym oczekiwaniom klientów, ale również zabezpieczyć się przed zmiennymi warunkami rynkowymi. Efektywne zarządzanie tymi obszarami staje się kluczowe dla długoterminowej rentowności i stabilności operacyjnej.
Anna Kmito, Dyrektor logistyki i zakupów w Domator24, właściciela marek Diablo Chairs i Jan Nowak