Laureaci konkursu Green Designer 2024

Laureaci konkursu Green Designer 2024

23. edycja Gali Logistyki, Transportu i Produkcji była drugą, podczas której wyłoniono laureatów nowego projekt Eurologistics Media Group – konkursu Green Designer. Rosnący wpływ zrównoważonego rozwoju i działań proekologicznych na funkcjonowanie firm sprawiły, iż postanowiliśmy powiększyć grono wyróżnień wręczanych podczas Gali Logistyki, Transportu i Produkcji o nową nagrodę. Gwałtownie rosnąca liczba zgłoszeń do konkursu potwierdziła, że była to dobra decyzja.

W ramach programu gromadzimy i nagradzamy projekty ekologiczne w sektorach logistyki, transportu, magazynowania oraz w budownictwie obiektów przemysłowych. Kryteria oceny projektu to efektywność ekologiczna, innowacyjność, współpraca oraz zrównoważony rozwój.

W edycji 2024 postanowiono przyznać jedenaście wyróżnień i trzy nagrody główne.

WYRÓŻNIENIA W PROGRAMIE GREEN DESIGNER 2024

Firma AGROMEX

za projekt

Mamy pociąg do ekologii

Pod hasłem “Mamy pociąg do ekologii.” kryje się cały zestaw rozwiązań. Podstawowym elementem projektu jest intermodalne połączenie kolejowe Zduńska Wola – Rotterdam, oparte na wykorzystaniu wagonów kieszeniowych, co w 100% odzwierciedla założenia idei przenoszenia tirów na tory. Dodatkowo, firma wykorzystuje ciągniki siodłowe napędzane bio-LNG do obsługi pierwszej i ostatniej mili przewozu i wkrótce rozpocznie testy z wykorzystywaniem pojazdów napędzanych HVO.


Firma DHL E-COMMERCE POLSKA

za projekt

Międzynarodowe Centrum Logistyczne DHL

Międzynarodowe Centrum Logistyczne DHL jest najnowocześniejszym obiektem tego typu w regionie. Wykorzystano w nim szereg rozwiązań proekologicznych, zgodnych z globalną polityką DHL: Carbon Neutral Buildings. Obiekt oraz zastosowane w nim najnowocześniejsze rozwiązania powstały także z myślą o ułatwieniu realizacji zadań pracownikom magazynowym w MCL, ograniczając ich pracę fizyczną do minimum.


Firma DHL SUPPLY CHAIN

za projekt

Magazyn neutralny węglowo w Gorzowie Wielkopolskim

To pierwszy w Europie i w Polsce z serii najnowocześniejszych pod kątem rozwiązań ekologicznych i technicznych magazynów planowanych w strategicznym portfolio DHL Supply Chain w regionie EMEA. Oprócz standardu neutralności węglowej CNB, budynek w Gorzowie posiada również standard BREEAM Excellence and CRREM, potwierdzające spełnienie wymogów ograniczających negatywny wpływ obiektu na środowisko naturalne i stworzenie środowiska przyjaznego dla zdrowia i szeroko rozumianego komfortu użytkowników.


Firma GLP

za projekt

GLP Wrocław V Logistics Centre

GLP Wrocław V Logistics Centre wyróżnia się nie tylko skalą, ale też rozwiązaniami, które mają pozytywny wpływ na środowisko i lokalny ekosystem, efektywność energetyczną budynków, a także dobrostan pracujących w nich ludzi. Uwagę zwraca szczególnie różnorodne biologicznie, zielone otoczenie. Na terenie całej działki został zachowany istniejący starodrzew oraz dosadzone dodatkowe drzewa i krzewy. Obok budynków znajdują się strefy relaksu z małą architekturą i starannie zaplanowaną zielenią, w której otoczeniu pracownicy mogą odpoczywać podczas przerw.


Firma FM LOGISTIC

za projekt

Watt Watchers

Idea powstania projektu wdrożonego pod koniec 2022 roku zrodziła się przede wszystkim ze względu na zmiany cen energii elektrycznej i gazu. Międzynarodowa grupa ekspertów FM Logistic opracowała zbiór 75 predefiniowanych akcji w obrębie różnych aspektów działalności firmy, zaś ich efektem miało być ograniczenie zużycia energii i gazu. Skutkiem wdrożonych działań są oszczędności zużycia mediów rzędu 8 -25% w zależności od obiektu i skali skomplikowania technicznego.


Firma LCUBE oraz HILLWOOD POLSKA

za projekt

Hillwood & LCube Wrocław East

Budynek w Dobrzykowicach wskazuje zgodność z kryteriami taksonomii UE w zakresie zużycia energii pierwotnej, a także innymi pod-kryteriami Taksonomii dla budynków nowobudowanych i uzyskał certyfikat BREEAM New Construction na poziomie Excellent. Podczas procesu budowlanego aż 95% odpadów budowlanych zostało przygotowane do recyklingu i ponownego wykorzystania, a roczne zapotrzebowanie na nieodnawialną energię pierwotną w przypadku tego budynku będzie wyraźnie niższe niż wymagania dla nowo powstałego budynku według przepisów techniczno-budowlanych.


Firma PANATTONI

za projekt

Panattoni Park Poznań A2 – Hala B dla H&M

Budynek wyróżnia się wysoką efektywnością energetyczną oraz innowacyjnymi rozwiązaniami proekologicznymi. Zastosowano tu panele fotowoltaiczne o mocy 700 kWp, a zużycie energii pierwotnej zredukowano o 27% względem norm krajowych. Obiekt powstał bez użycia PVC i posiada certyfikację BREEAM na poziomie Outstanding. Przeprowadzono analizy LCA, co pozwoliło na świadomy dobór materiałów o niskiej emisji oraz deklaracjach środowiskowych EPD, oraz LCC, a ponad 95% odpadów budowlanych poddano recyklingowi.


Firma PROLOGIS

za projekt

DC4 Prologis Park Wrocław III

Przy realizacji projektu, po raz pierwszy w historii Prologis, zadbano o przywrócenie najmniejszym organizmom utraconego w wyniku budowy ich naturalnego środowiska. We współpracy z ekspertem do spraw bioróżnorodności przy budynku DC4, a także w pozostałych częściach parku, powstały instalacje, których celem było zasiedlenie na terenie Prologis Park Wrocław III pszczół, owadów, małych gadów, ptaków, czy nietoperzy. Projektanci zielonego krajobrazu postawili na rozwiązania zakładające zerowe zużycie wody i paliw – roślinność ma rozwijać się w warunkach naturalnych, bez koszenia i podlewania.


Firma RABEN LOGISTICS POLSKA

za projekt

Paperless 2.0

Produkcja jednej kartki papieru wymaga zużycia około 7 litrów wody. Natomiast aby pozyskać jedną tonę papieru musimy ściąć 17 dużych drzew. Dlatego projekt Paperless 2.0. dotyczy likwidacji papierowych dokumentów transportowych. Zlikwidowano m.in. papierowe karty doręczeń, dzięki czemu w Raben Logistics Polska, od 2024 roku jedynym narzędziem pracy kierowcy jest terminal mobilny, który służy do administrowania przesyłkami oraz kontaktu z dyspozytorem


Firma ROHLIG SUUS LOGISTICS

za projekt

Przyjazne dla człowieka i środowiska centra logistyczne

Centra logistyczne Rohlig SUUS Logistics w Tarnowie Podgórnym i Łodzi wpisują się w strategię ESG firmy. Obiekty  posiadają m.in. instalację fotowoltaiczną na dachu, dużą powierzchnię świetlików oraz zaimplementowany Zintegrowany System Zarządzania Efektywnością Energetyczną Percee, który na bieżącą weryfikuje zużycie wszystkich mediów w poszczególnych częściach magazynu i biura oraz automatycznie ogranicza niepotrzebne zużycie energii. Znajdują się w nich również strefy odpoczynku dla kierowców. 


Firma WERNER KENKEL

za projekt

Termomodernizacja tekturnicy

Termomodernizacja tekturnicy polegała na prowadzeniu prac doskonalenia technologii w warunkach operacyjnych nad uzyskaniem nowych profili produkcyjnych dla całego zakresu maszyny w procesie wytwarzania tektury falistej. Wykonano badania na 10 wybranych za pomocą analizy Pareto kompozycjach surowcowych. Nowo opracowany profil temperaturowy daje oszczędność energetyczną na poziomie 15%, a wyższa wilgotność wyrobu przekłada się na zniwelowanie pęknięć i co za tym idzie zmniejszamy odpad produkcyjny.


NAGRODY GŁÓWNE W PROGRAMIE GREEN DESIGNER 2024

Firma 7R

za projekt

7R Park Wrocław II

7R Park Wrocław West II to pierwszy niskoemisyjny magazyn z linii 7R Green Saver. Obiekt uzyskał wynik 95,6 proc. w certyfikacji BREEAM International New Construction w wersji 6. To najwyższa ocena przyznana budynkowi przemysłowemu w Europie kontynentalnej. W budynku zastosowano wysokowydajne pompy ciepła powietrze-woda, panele fotowoltaiczne w połączeniu z własnym systemem magazynowania energii oraz system sterowania oświetleniem dziennym z zegarem astronomicznym. Rozwiązania oszczędzające wodę obejmują system chłodzenia pomp pożarowych z recyrkulacją, odzyskiwanie szarej wody, punkty nawadniania z licznikami oraz aeratory w kranach.


Firma MAN TRUCKS

za projekt

Wykorzystanie transportu koleją jako alternatywy dla transportu drogowego

W związku ze zwiększeniem produkcji pojazdów ciężarowych w zakładzie MAN Trucks w Niepołomicach firma uznała, że konieczna jest zmiana środków transportu na mniej emisyjne. Na przełomie lutego i marca 2023 roku wyruszył pierwszy transport ciężarówek drogą kolejową do Lambach w Austrii, zaś aktualnie realizowane są tą drogą po dwa składy tygodniowo do Austrii i Niemiec. Redukcja emisji CO2 w stosunku do transportu nowych pojazdów na własnych kołach to ponad 7,3 tony, zmniejszono też emisję TRWP, czyli cząstek uwalnianych do powietrza w wyniku zużycia hamulców, opon, nawierzchni drogi i wzbudzania tych pyłów w powietrze podczas jazdy.   


Firma VOLKSWAGEN POZNAŃ

za projekt

Zielona logistyka w Volkswagen Poznań

Nagrodę przyznano za kompleksowe i innowacyjne podejście do zrównoważonej logistyki, które przynosi korzyści zarówno dla środowiska, jak i dla ekonomicznej efektywności operacyjnej. Jego unikalność polega na połączeniu ekologicznych technologii z optymalizacją procesów logistycznych, co prowadzi do realnych korzyści w postaci redukcji emisji, obniżenia kosztów i zwiększenia efektywności energetycznej. Docenić należy także odpowiedzialność spółki wobec społeczności lokalnych i pracowników.  

Gratulujemy

Poleć ten artykuł:

Polecamy