Jak zwiększyć bezpieczeństwo w ruchliwych magazynach – case study

Jak zwiększyć bezpieczeństwo w ruchliwych magazynach – case study

W miarę wzrostu natężenia ruchu w magazynach rośnie ryzyko wypadków i kolizji. Przykładem skutecznych, przeciwdziałających im działań działań na rzecz bezpieczeństwa w branży automotive jest wdrożenie zaawansowanych technologii w fabryce REHAU Automotive w Brake.

Funkcjonujący od lat 60. zakład REHAU Automotive w Brake, przeszedł na przestrzeni lat znaczący rozwój – od produkcji rur na powierzchni 3 tys. m² po dzisiejsze 80 tys. m² hal i 234 tys. m² całego kompleksu. Obecnie zatrudnia się tu ponad 1 000 osób. Głównym obszarem działalności fabryki jest produkcja zderzaków i innych komponentów samochodowych. Wewnątrz zakładu funkcjonuje flota 90 elektrycznych wózków widłowych, obsługujących codziennie 180 ciężarówek i realizujących do 6 000 zleceń przejazdu dziennie. W odpowiedzi na tak dużą intensywność ruchu REHAU we współpracy ze STILL wdrożyło innowacyjne rozwiązania bezpieczeństwa.

Wdrożone technologie

Kluczowym elementem koncepcji bezpieczeństwa w REHAU  stały się systemy Safety Assist, wspierające operatorów wózków widłowych w minimalizowaniu ryzyka kolizji. Pojazdy wyposażono w system Warning Zone Light Plus, który pokazuje świetlny obrys strefy bezpieczeństwa wokół pojazdu. Ciekawym rozwiązaniem jest system inteligentnych świetlnych oznaczeń działających w oparciu o radiową technologię ultraszerokopasmową (UWB). Za jej pośrednictwem projektor LED otrzymuje polecenie wyświetlenia na posadzce znaku STOP przy skrzyżowaniu, gdy zbliża się do niego wózek widłowy. Znaki świetlne są trwałe i niewrażliwe na zużycie, a ich dynamiczna natura zwiększa czujność użytkowników ruchu. Z zastosowaniem technologii UWB stworzony również strefy bezpieczeństwa wokół bram magazynowych. Nadajniki nakazują wjeżdżającym w ich pobliże wózkom zmniejszenie prędkości. Na tej samej zasadzie działa automatyczne otwieranie bramy, gdy zbliży się do niej pojazd oraz zapobieganie jej zamykaniu, póki nie opuści on strefy. Ponadto w wózkach widłowych zainstalowano kamery wspierane sztuczną inteligencją, które wykrywają pieszych i obiekty wokół pojazdu. Operatorzy otrzymują od systemu ostrzeżenia wizualne i dźwiękowe. Możliwe jest także zaprogramowanie automatycznej redukcji prędkości lub zatrzymania wózka w krytycznych sytuacjach.

Rezultaty

Systemy bezpieczeństwa znacząco zmniejszyły ryzyko wypadków i uszkodzeń, szczególnie w pobliżu bram magazynowych. Świetlne oznakowania oraz inteligentne kamery poprawiły bezpieczeństwo pieszych, a automatyczne reakcje wózków ograniczyły liczbę kolizji. – Kompleksowy system bezpieczeństwa transportu wewnętrznego jest skuteczną odpowiedzią na zagrożenia związanym z dużą intensywnością ruchu w zakładzie. Według naszych szacunków, każde euro wydane na środki zapobiegawcze zwraca się co najmniej dwukrotnie. Nie bez znaczenia są także korzyści wizerunkowe – nasze przywiązanie do bezpieczeństwa doceniają zarówno operatorzy, jak i nasi kontrahenci – podsumowuje Thomas Köhle, Plant Director zakładu w Brake. – Inteligentne funkcje Safety Assist to kamień milowy w dziedzinie bezpieczeństwa w ruchu magazynowym. System transportu wewnętrznego w Brake jest punktem odniesienia dla innych zakładów produkcyjnych, a także flagowym projektem dla całej naszej firmy – konkluduje Matthias Blum, Supervisor Production Logistics w REHAU Automotive.

Poleć ten artykuł:

Galeria zdjęć do artykułu

Polecamy