Laude nad Dunajem

Laude nad Dunajem

Spółka Laude w zdecydowanej większości prowadzi transporty intermodalne z Ukrainy przez Polskę, co z uwagi na posiadane aktywa jak terminale i lokomotywy pozwala na optymalizację czasową i kosztową w obrocie towarami. Nie bez znaczenia jest też posiadanie własnej spółki w Niemczech, co dodatkowo ułatwia transport produktów z Polski i Ukrainy. Część ukraińskiego eksportu Laude Smart Intermodal przekierowuje na Słowację i Węgry, gdzie zamierza zwiększać swoją przewozową obecność.

– Te kierunki stanowią istotną część naszej oferty, szczególnie w kontekście rozwoju współpracy z krajami Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie popyt na usługi transportowe rośnie, a nasza spółka jest w stanie szybko reagować na pojawiające się na różnych rynkach oczekiwania – przekonuje Pavel Kalasko (ukr. Павел Колоско), wiceprezes ds. rynków wschodnich Laude Smart Intermodal i dyrektor generalny spółki na Ukrainie. 

Warto przypomnieć, że w ostatnich wojennych latach rząd ukraiński zrealizował wiele inwestycji kolejowych mających na celu wydłużenie tras linii normalnotorowych umożliwiających poruszanie się pociągów europejskich bez konieczności wymiany wózków w wagonach. Dotyczyło to m.in. połączenia prowadzącego do Polski (Izow–Kowel, węzeł kolejowy Chyrów), Rumunii (RachówBerlebasz–granica państwowa i Tereswa do granicy państwowej) oraz Mołdawii (Berezyne do przejścia granicznego w Basarabeasca). W bardziej sprzyjających okolicznościach dużą rolę może odegrać także węzeł kolejowy Czop na Zakarpaciu, który zdecydowanie zwiększyłby znaczenie połączeń ze Słowacją i Węgrami.

– W naszym strategicznym podejściu do realizowanych przewozów jest otwartość na realizację nietypowych zleceń, wymagających przekraczania granic różnych krajów i budowania nowych możliwości w przewożeniu czasem bardzo nietypowych produktów – podsumowuje Pavel Kalasko.

Nie ma innej przyszłości

Transport intermodalny systematycznie, aczkolwiek nie bez przeszkód, wkracza na europejskie tory. Według włoskiego portalu logistycznego TE Transport Europe, o ile w krajach takich jak Hiszpania, Włochy, Grecja, Szwajcaria, Norwegia i Turcja przewozy intermodalne, zarówno krajowe, jak i międzynarodowe, stanowią większość kolejowych przewozów towarowych, o tyle w Finlandii, krajach bałtyckich, Polsce, Słowacji i Rumunii dominuje tradycyjne cargo. Warto zauważyć, że w tych pięciu krajach transport intermodalny stanowi mniej niż 15% kolejowego transportu towarowego, ponieważ na rynku nadal dominują towary masowe. Według najnowszego raportu International Union of Railways (UIC) oraz International Union for Road-Rail Combined Transport (UIRR)w latach 20182023 kolejowy transport intermodalny wzrósł o 8,7% w przeliczeniu na tonokilometry. Obie organizacje uważają, że w długoterminowej perspektywie roczny wzrost przewozów intermodalnych powinien być na poziomie 3% do 2040 r., kiedy to rynek ma wzrosnąć o około dwie trzecie w porównaniu z poziomem z 2023 r.

Transport intermodalny oferuje szereg korzyści, m.in. znaczne oszczędności dzięki lepszej efektywności energetycznej przewozów, obniżenie kosztów utrzymania infrastruktury drogowej i zmniejszenie kosztów korków i zatorów na drogach. Na dodatek, o czym warto wspominać, transport kolejowy wymaga zdecydowanie mniejszej liczby pracowników niż transport kołowy. Zamiast kilkudziesięciu kierowców mamy dwuosobową załogę pociągu, który przewozi towar z tych wszystkich ciężarówek a realizacja „pierwszej i ostatniej mili”, która jest wykonywana samochodami angażuje 25% zasobów ludzkich normalnie potrzebnych w transporcie kołowym door – door.

– Dziś sprawdzamy różne możliwości rozwoju naszych przewozów. Z Polski i Ukrainy wozimy do Holandii i Niemiec. Nasze wagony wjeżdżają na Słowację i na Węgry, a wkrótce chcemy uczestniczyć także w przewozach towarów w kierunku Adriatyku. Jesteśmy elastyczną organizacją, która od lat dostarcza nowoczesne i unikalne rozwiązania przeznaczone do transportu różnych produktów. To procentuje – zapewnia Marcin Witczak, prezes zarządu spółki Laude Smart Intermodal

Jak wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), w pierwszej połowie 2024 r. łączna praca przewozowa wykonana przez pociągi towarowe w 30 monitorowanych krajach europejskich wyniosła ponad 206,3 mld tonokilometrów, co oznacza spadek o 0,7% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Pomimo ogólnej tendencji spadkowej dziewięć krajów odnotowało wzrosty w przewozach towarowych koleją. Wzrosty te były spowodowane głównie poprawą infrastruktury, zwiększeniem połączeń intermodalnych i zmianami w logistyce przewozów towarowych. Na Węgrzech odnotowano wzrost o 4,6%, w Czechach – o 2,5%, a na Słowacji – o 0,4%.

Poleć ten artykuł:

Polecamy