5 pułapek, które mogą zagrozić Twojej firmie transportowej

5 pułapek, które mogą zagrozić Twojej firmie transportowej

Polska branża transportowa jest jedną z najmocniejszych w Europie, ale rosnące koszty i trudna sytuacja rynkowa sprawiają, że utrzymanie stabilności finansowej staje się coraz większym wyzwaniem. Nawet dobrze prosperujące przedsiębiorstwa mogą popaść w tarapaty, jeśli popełnią kluczowe błędy. Oto pięć najczęstszych problemów, które mogą wpędzić Twoją firmę w poważne kłopoty.

1.   Brak weryfikacji kontrahentów przed podjęciem współpracy

Badania ERIF BIG i Apfino z 2024 wskazują, że aż 40 proc. polskich firm nadal nie sprawdza swoich partnerów biznesowych przed rozpoczęciem współpracy.  Brak weryfikacji pociąga za sobą  konkretne konsekwencje, od braku płatności, przez problemy prawne po utratę wiarygodności. Weryfikacja nie jest skomplikowana, a może uchronić przed poważnymi konsekwencjami niesprawdzonej współpracy. W tym celu możesz skorzystać z publicznych baz danych, takich jak KRS czy REGON, a także z branżowych platform i opinii w mediach społecznościowych.

Poszukując frachtów na giełdzie Trans.eu warto zwrócić uwagę na oznaczenie „QuickPay”, które wskazuje na pozytywnie zweryfikowanych kontrahentów. Jego obecność oznacza, że zleceniodawca jest zweryfikowanym i wypłacalnym kontrahentem, dzięki czemu możesz skorzystać z szybkiej płatności za zrealizowane zlecenia. W weryfikacji partnera z zagranicy pomogą Ci poradniki Transcash z serii „Jak zweryfikować kontrahenta z branży TSL?”, w których podpowiadamy, jak sprawdzić firmy z 10 europejskich krajów.

2. Współpraca z nierzetelnymi kontrahentami

Brak rzetelnej weryfikacji może prowadzić do współpracy z firmami, które nie regulują płatności na czas lub wcale. Zadłużenie w sektorze transportowym stale rośnie, a w 2024 roku łączne zaległości firm transportowych przekroczyły 45 mld zł (dane z BIG InfoMonitor i BIK). Rosnąca liczba upadłości i restrukturyzacji pokazuje, jak duże jest zagrożenie. Jak wskazuje raport wywiadowni gospodarczej MGBI „Postępowanie upadłościowe i restrukturyzacyjne, raport 2025”, w 2024 roku liczba upadłości firm w Polsce wzrosła o 10 proc. w stosunku do 2023 r. szczególnie w branżach budowlanej, handlowej i przemysłowej.

Opóźnienia w płatnościach oznaczają dla firm transportowych utratę płynności i konieczność ponoszenia kosztów windykacyjnych, które mogą być obciążeniem nawet przy dochodzeniu należności „na koszt dłużnika”. Dlatego tak ważne jest zabezpieczenie finansów poprzez staranną selekcję partnerów biznesowych.

3. Akceptowanie zbyt długich terminów płatności

Opóźnienia w płatnościach to jedna z największych bolączek przewoźników. Choć 60-dniowe terminy płatności są standardem, to wielu przedsiębiorców musi czekać na pieniądze nawet 90 dni lub dłużej – wynika z raportu „Finansowy Indeks Branży TSL 2024” Transcash.eu.

Te liczby potwierdzają dane zebrane przez BIG InfoMonitor w I kwartale 2024 roku. Zgodnie z nimi aż 54 proc. małych i średnich firm transportowych musiało czekać na płatność ponad 60 dni od wyznaczonego terminu spłaty. To oznacza, że dla wielu przedsiębiorstw standardem jest oczekiwanie na zapłatę nawet przez kilka miesięcy, co jest oczywistym zagrożeniem dla płynności finansowej przedsiębiorstwa. W końcu podstawowe opłaty trzeba regulować co miesiąc, podobnie jak wynagrodzenia pracowników czy zobowiązania wobec instytucji, czy banków. Przez długie terminy płatności możesz znaleźć się na granicy bankructwa nawet przy dużej liczbie potencjalnie intratnych zleceń.

Aby uniknąć problemów, warto korzystać z narzędzi finansowych takich jak faktoring, który pozwala otrzymać środki zaraz po wystawieniu faktury. Dzięki temu można zachować stabilność finansową niezależnie od terminów płatności ustalonych z kontrahentami. W Transcash możesz sfinansować pojedynczą fakturę lub całą relację z wybranym kontrahentem, dzięki czemu zachowujesz płynność finansową niezależnie od sytuacji.

4. Niewypłacalność kontrahenta

Nawet solidny partner biznesowy może nagle stracić płynność finansową, co oznacza dla Twojej firmy utratę należnych środków. W branży transportowej liczba niewypłacalności dynamicznie rośnie. Zgodnie z raportem wywiadowni gospodarczej Coface, w 2023 roku odnotowano aż 546 przypadków niewypłacalności wśród polskich firm, co oznacza dwukrotny wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim.

Współpraca z niewypłacalnymi firmami to prosta droga do utraty pieniędzy, a której często trudno zapobiec. Kontrahent może stać się niewypłacalny również w sposób niezawiniony, na przykład w związku z nagłymi problemami. Zabezpieczeniem przed takim ryzykiem jest pełny faktoring z ochroną, który zapewnia wypłatę środków nawet w przypadku niewypłacalności kontrahenta. Warunkiem uzyskania ochrony jest wykupienie ubezpieczenia, dzięki czemu można uniknąć strat wynikających z nieotrzymania zapłaty i zabezpieczyć płynność finansową firmy.  

5. Brak środków na bieżące wydatki

Koszty prowadzenia działalności w sektorze transportowym rosną, a brak terminowych płatności może sprawić, że zabraknie środków na bieżące opłaty – leasing, paliwo, wynagrodzenia czy ubezpieczenie. Aby zminimalizować ryzyko, warto wprowadzić cyfryzację dokumentacji i skuteczniej zarządzać flotą, eliminując pojazdy, które generują koszty bez przynoszenia dochodów.

Nowe regulacje podatkowe, takie jak PIT kasowy, wprowadzone w 2025 roku, mogą pomóc jednoosobowym firmom transportowym uniknąć konieczności płacenia podatku od niezapłaconych faktur. Do tej pory rozliczano je zgodnie z zasadą, że przychód powstaje w chwili wystawienia faktury i niezależnie od tego, czy przedsiębiorca faktycznie otrzymał zapłatę. PIT kasowy umożliwia rozliczenie podatku dopiero po faktycznym uzyskaniu zapłaty za towar lub usługę. 1 stycznia 2025 roku tę możliwość zyskali przedsiębiorcy prowadzący jednoosobowe działalności gospodarcze, którzy nie prowadzą ksiąg rachunkowych i których przychody w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 1 mln zł.

By zapewnić sobie dostęp do gotówki z faktur niezależnie od sytuacji, postaw na faktoring. Dzięki tej usłudze możesz odzyskać pieniądze z faktury nawet w dniu jej wystawienia, co pozwala zachować finansową płynność. W Transcash cały proces odbywa się online, za pośrednictwem wygodnego Panelu Obsługi Klienta, w którym możesz śledzić status swoich spraw. Faktury do finansowania możesz przekazywać doraźnie, zgodnie z bieżącymi potrzebami, lub z automatu objąć faktoringiem wszystkie faktury pochodzące od danego kontrahenta, lub kontrahentów. Faktoring to również forma finansowania niezależna od wahań stóp procentowych.

Chroń swoją firmę przed finansowymi pułapkami

Świadome zarządzanie płynnością finansową, skrupulatna weryfikacja kontrahentów i korzystanie z dostępnych narzędzi finansowych to klucz do uniknięcia problemów. Warto działać z wyprzedzeniem, aby nie dopuścić do sytuacji, w której Twoja firma znajdzie się na skraju bankructwa.

W osiągnięciu tego celu pomogą Ci nasze poradniki, dzięki którym dowiesz się, jak lepiej zarządzać płatnościami i relacjami z kontrahentami:

●      Jak skrócić długie terminy płatności – pobierz poradnik

●      Jak skutecznie weryfikować kontrahentów z branży TSL – pobierz poradnik

Dodatkowo, jeśli chcesz sprawdzić, jak wygląda sytuacja finansowa w branży TSL, pobierz Finansowy Indeks Branży TSL 2024 – pobierz raport.

Dzięki odpowiednim narzędziom i świadomemu zarządzaniu finansami Twoja firma transportowa uniknie ryzyka, które może zachwiać jej stabilnością. Warto działać już teraz, aby zabezpieczyć przyszłość i rozwój swojej firmy!

Poleć ten artykuł:

Polecamy