Co z tym odbiciem - zastanawiają się właściciele i zarządy firm transportowych. I nie tylko oni. Sygnały płynące z gospodarki są od początku roku wyjątkowo zmienne, podczas gdy oczekiwano, że wskaźniki makroekonomiczne będą powoli, ale stabilnie piąć się w górę. Tymczasem z miesiąca na miesiąc odczyty zaskakują - raz pozytywnie, raz negatywnie.
Potwierdzają to opinie, które słyszeliśmy w kulisach tegorocznej Trendowni. Aktywność rynkowa w transporcie drogowym nie wpisuje się w schematy znane z poprzednich lat – zamiast tego, obserwujemy nagłe spadki i wzrosty popytu. W takich warunkach nie można liczyć na jakąkolwiek stabilizację oraz możliwość zaplanowania i realizacji większych inwestycji.
Trudno za ten stan rzeczy obwiniać tylko sytuację geopolityczną, Kwestia efektu ceł, nałożonych przez Donalda Trumpa, została już przetrawiona. Eksperci EY przewidują, że cios ze strony ceł zostanie częściowo zrównoważony przez ekspansję fiskalną w Niemczech, co jest jednym z powodów, dla których nadal spodziewają się stopniowego przyspieszenia wzrostu gospodarczego w strefie euro. Nie nastąpi on jednak w krótkiej perspektywie, a to oznacza, że z rynku nadal będą znikać firmy transportowe, które w aktualnej sytuacji nie są w stanie udźwignąć kosztów działalności.
Dlatego po raz kolejny uruchamiamy projekt „Przetargi Transport&Logistyka”. W tak trudnej sytuacji, jaką obserwujemy od miesięcy, udział w nim pozwoli załadowcom nie tylko odbyć kilkadziesiąt spotkań twarzą w twarz z firmami logistycznymi i transportowymi, ale też przede wszystkim przygotować się na nadchodzący okres niedoboru usług transportu lądowego. Przeprowadzona przez ThinkBigThank analiza wskazała, że w ciągu dwóch lat z rynku może zniknąć nawet 30% floty ciężarowej, co przełoży się na wyraźny wzrost frachtów i spadek poziomu wskaźników realizacji usług.
Zapraszamy zatem wszystkie firmy produkcyjne i handlowe, którzy chcą już dziś być gotowe na to, co wydarzy się za kilkanaście miesięcy, na konferencję FutureLog 2025 (24-25 września, Warszawa) oraz towarzyszącą jej sesję „Przetargi Transport&Logistyka 2025/2026”. To będzie naprawdę owocny czas dla wszystkich uczestników łańcucha dostaw.