Sieci 5G dla IoT w transporcie wewnętrznym

Sieci 5G dla IoT w transporcie wewnętrznym

Firma STILL zaprezentowała wyniki projektu badawczego mającego na celu wszechstronne testy lokalnych sieci 5G w środowiskach przemysłowych. To kolejny krok ku upowszechnieniu w intralogistyce rozwiązań z obszaru Internetu Rzeczy i Industry 4.0.

Wydajna intralogistyka w coraz większym stopniu opiera się na automatyzacji procesów transportowych i zastosowaniu rozwiązań z obszaru Przemysłu 4.0. W świetle tych przemian nie ulega wątpliwościom, że konieczne jest stworzenie infrastruktury umożliwiającej bezpieczny przepływ dużych ilości informacji przy minimalnych opóźnieniach w transmisji danych. Projekt badawczy CampusOS miał na celu przetestowanie w praktyce wymagań względem przemysłowych sieci 5G. Firma STILL uczestniczyła w nim jako jeden z kluczowych partnerów branżowych. – Tak jak bez zasięgu nie da się w pełni wykorzystać potencjału nowoczesnego smartfona, tak warunkiem osiągnięcia pełni wydajności zautomatyzowanych i autonomicznych pojazdów transportu wewnętrznego jest stabilna sieć – mówi obrazowo Ansgar Bergmann realizujący projekt po stronie STILL. Czym są badane w ramach CampusOS sieci kampusowe 5G? Czym z perspektywy zastosowań w przemyśle różnią się one od Wi-Fi? Jak wygląda przyszłość tego typu rozwiązań?

CampusOS: otwarte sieci kampusowe 5G
Finansowany przez niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Klimatu projekt badawczy CampusOS miał na celu sprawdzenie możliwości wykorzystania otwartych, modułowych sieci kampusowych 5G w środowisku przemysłowym. Sieć kampusowa w tej formule opiera się na architekturze 5G, w której kluczowe elementy – takie jak jednostka radiowa czy rdzeń sieci – zastępowane są elastycznymi, otwartymi komponentami. Ich najważniejszą zaletą jest łatwość integracji oraz możliwość niezależnej obsługi, nawet przy użyciu sprzętu i oprogramowania pochodzących od różnych dostawców. Dzięki możliwości dostosowania do specyficznych potrzeb użytkowników, otwarte sieci kampusowe często okazują się bardziej ekonomiczne niż tradycyjne rozwiązania.

Kampusowe sieci 5G a „zwykłe” WiFi
W projekcie CampusOS analizowano, jak należy zaprojektować sieć, aby autonomiczne pojazdy mogły niezawodnie i intensywnie wymieniać dane podczas codziennych operacji transportowych. Prywatne sieci 5G wykorzystywane w badaniach działają w specjalnie licencjonowanych, niedostępnych publicznie pasmach częstotliwości. Dzięki temu możliwe jest gwarantowane przydzielanie przepustowości kluczowej infrastrukturze, co zapewnia stabilne połączenie dla wielu urządzeń jednocześnie – od samojezdnych wózków widłowych i autonomicznych robotów mobilnych, przez mobilne skanery, aż po systemy wizyjne oparte na sztucznej inteligencji. W porównaniu z Wi-Fi, sieci kampusowe 5G są znacznie bardziej odporne na zakłócenia – zarówno ze względu na moc transmisji, jak i fakt, że Wi-Fi korzysta z ogólnodostępnych pasm częstotliwości.

Perspektywy rozwoju kampusowych sieci 5G
Projekt CampusOS udowodnił, że sieci kampusowe 5G stanowią optymalne w kontekście automatyzacji magazynu rozwiązanie komunikacyjne w dużych flotach automatycznych i autonomicznych wózków widłowych. W jego ramach opracowano katalog komponentów technicznych, które ułatwiają budowę i uruchomienie dedykowanej sieci tego typu. Choć prywatne sieci 5G wciąż pozostają kosztowne, autorzy projektu liczą, że rosnąca świadomość ich zalet oraz uproszczenie procesu wdrożenia przyspieszą upowszechnienie tej technologii, prowadząc do efektu skali i obniżenia cen. – Otwarte systemy 5G otwierają zupełnie nową przestrzeń możliwości w intralogistyce. Wypracowane w toku projektu CampusOS wnioski na temat architektury sieci 5G mogą być bezpośrednio implementowane w przemyśle – relacjonuje Ansgar Bergmann. – Na początku korzystanie z telefonów komórkowych z dostępem do Internetu było dość kosztowne. Jednak wraz ze wzrostem liczby dostawców i użytkowników ceny spadły. Spodziewamy się podobnego trendu dla 5G w warunkach przemysłowych – podsumowuje project manager prowadzący po stronie firmy STILL projekt CampusOS.

Poleć ten artykuł:

Galeria zdjęć do artykułu

Polecamy