Elektryfikacja dużym wyzwaniem dla polskich producentów części

Elektryfikacja dużym wyzwaniem dla polskich producentów części

Rynek motoryzacyjny w Polsce wchodzi w etap przyspieszonej zmiany związanej z elektromobilnością. Rozwój pojazdów elektrycznych wpływa na architekturę aut i komponentów, co wymusza dostosowanie całych łańcuchów dostaw oraz projektowania części i systemów dostosowanych do nowych warunków eksploatacyjnych i ergonomii pojazdów elektrycznych. Dla wielu polskich producentów części i komponentów samochodowych oznacza to konieczność modyfikacji portfela produktów oraz przebudowy dotychczasowego modelu biznesowego – wynika z raportu KPMG w Polsce i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Publikacja analizuje także sprzedaż samochodów w Polsce – w pierwszych trzech kwartałach 2025 roku zarejestrowano 428 tys. nowych aut osobowych, a liczba pojazdów z napędami alternatywnymi wzrosła do 251 tys., czyli o 19% więcej niż rok wcześniej.

W okresie od stycznia do września 2025 roku w Polsce zarejestrowano 428 tys. samochodów osobowych, czyli o 7,3% więcej w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Klienci instytucjonalni w tym okresie zarejestrowali 292 tys. pojazdów – co oznacza wzrost o 6,4% r/r. Jednocześnie utrzymuje się rosnące zainteresowanie wśród nabywców indywidualnych, którzy zarejestrowali 136 tys. nowych aut osobowych, czyli o 9,3% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

W pierwszych trzech kwartałach 2025 r. rosła liczba rejestracji samochodów marek premium, których zarejestrowano 112 tys. sztuk (wzrost o 7,2% r/r). W tym samym czasie zarejestrowano 316 tys. sztuk aut marek popularnych (+7,4% r/r).

– W trzech pierwszych kwartałach br. zarejestrowano o 7,3% więcej samochodów osobowych niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. To świetny wynik, zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę zeszłoroczny ponad 16% wzrost, który pokazuje, że polski rynek jest najszybciej rozwijającym się rynkiem europejskim. Co ważne, wzrost ten dotyczy zarówno rejestracji do firm jak i przez klientów indywidualnych. Klienci instytucjonalni zarejestrowali o ponad 6% więcej pojazdów, a indywidualni o ponad 9%. W podobnym tempie rosną udziały w rynku rejestracji marek premium i marek popularnych, bo wzrosty przekraczają 7%. Dzięki programowi NaszEauto oraz wysiłkom producentów by sprostać nowym wymogom emisyjnym tj. obniżeniu emisji CO2 o 15%, ponad dwukrotnie zwiększyła się liczba rejestracji samochodów zeroemisyjnych i hybryd plug-in. O ponad 3% wzrosła liczba rejestracji samochodów ciężarowych, zaś naczep i przyczep o niecałe 10%. Tu jednak trzeba mieć na uwadze zeszłoroczne spadki – odpowiednio 20% i 30%, które sprawiają, że mimo tegorocznych wzrostów jesteśmy wciąż daleko od wyników z najlepszych lat. Wzrastają – o blisko 10% rejestracje motocykli i motorowerów. Bardzo dużym wyzwaniem jest natomiast utrzymanie pozycji Polski jako lidera produkcji części i podzespołów. Dziś w dobie bardzo silnej konkurencji – nie tylko ze strony USA czy Chin, ale też wewnątrzeuropejskiej, np. ceny energii w Polsce odgrywają strategiczną rolę. Wobec przyszłych inwestycji miliardów euro w naszym kraju, niezbędne jest wsparcie rządu, choćby w obszarze Pillar 2. Europejska branża motoryzacyjna stoi dziś przed wieloma wyzwaniami i trzeba zrobić wszystko, by Polska, jako jeden z ważniejszych krajów na  europejskiej mapie motoryzacyjnej w tych trudnych czasach nie tylko utrzymała produkcję i zatrudnienie, ale też by się rozwijała – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Elektryfikacja europejskiej floty przyspiesza i redefiniuje rolę producentów części samochodowych

W 2025 roku w Polsce, podobnie jak w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej, widać wyraźne ożywienie na rynku pojazdów elektrycznych, co wskazuje na przyspieszenie procesu elektryfikacji polskiej floty. W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2025 roku w Polsce zarejestrowano 26 tysięcy osobowych samochodów elektrycznych, co oznacza ponad dwukrotny wzrost (+107,5%) w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Łączna liczba rejestracji pojazdów elektrycznych i hybrydowych wzrosła o 19,1% rok do roku, osiągając 58,6% udziału we wszystkich nowych rejestracjach samochodów osobowych od początku roku.

– Elektryfikacja europejskiej floty samochodowej to już nie przyszłość, ale teraźniejszość – w pierwszych trzech kwartałach 2025 roku pojazdy zelektryfikowane (elektryczne i hybrydowe) osiągnęły blisko 60% udziału w nowych rejestracjach w Polsce, a w Europie udział pojazdów spalinowych (bez układów hybrydowych) spadł poniżej 40%. Polski sektor części motoryzacyjnych, będący siódmym co do wielkości eksporterem na świecie, stoi przed bezprecedensowym wyzwaniem transformacyjnym – pojazdy elektryczne wymagają mniej komponentów niż spalinowe, eliminując całkowicie produkty takie jak układy wydechowe, turbosprężarki czy filtry paliwa. Wyzwaniem pozostaje struktura eksportu – zgodnie z raportem Polskiego Instytutu Ekonomicznego nawet 37% polskiego eksportu części w 2024 roku było związane z komponentami dedykowanymi wyłącznie pojazdom spalinowym. Realnym rozwiązaniem, które już realizują najbardziej elastyczni gracze na rynku, jest reorientacja portfela produktowego w stronę komponentów uniwersalnych – tych, które choć występują w obu typach pojazdów, wymagają dostosowania do specyfiki elektrycznej, jak układy hamulcowe z rekuperacją energii czy opony przystosowane do większej masy aut elektrycznych. Polscy producenci mają naturalne atuty wspierające tę transformację – elastyczność operacyjną, kompetencje techniczne oraz dostęp do surowców krytycznych jak miedź – a rosnąca liczba firm stawiających na rozbudowę kanałów dystrybucji zamiast wyłącznie na cięcia kosztów pokazuje, że branża dostrzega i wykorzystuje te możliwości rozwojowe w zmieniającym się otoczeniu rynkowym – mówi Przemysław Szywacz, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce.

Wzrost liczby rejestracji we wszystkich segmentach, produkcja aut spada o blisko 1/3

W okresie od stycznia do września 2025 roku zanotowano wzrost we wszystkich kategoriach – 15,2 tys. nowych rejestracji w przypadku przyczep i naczep, co stanowi wzrost o 9,5% r/r. W segmencie samochodów ciężarowych również widać odwrócenie wcześniejszego spadkowego trendu: liczba rejestracji zwiększyła się o 21,7 tys., co oznacza wzrost o 3,4% r/r i pierwszy dodatni wynik od IV kwartału 2023 r.

Rok 2025 przyniósł również wyraźnie ożywienie w segmencie jednośladów. W pierwszych trzech kwartałach 2025 roku zarejestrowano 36,2 tys. nowych motocykli, czyli o 10,3% więcej niż w  analogicznym okresie 2024 roku. Rynek motorowerów również rośnie – z wolumenem rejestracji osiągającym 12,6 tys. sztuk, czyli o 8,3% więcej niż rok wcześniej.

Poleć ten artykuł:

Polecamy