Auchan uruchamia ultranowoczesne centrum dystrybucyjne e-grocery

Auchan uruchamia ultranowoczesne centrum dystrybucyjne e-grocery

Auchan zmienia zasady gry w raczkującym w Polsce segmencie e-grocery, jako pierwsza sieć handlowa otwierając ultranowowoczesne centrum dystrybucyjne dedykowane tylko do obsługi zamówień internetowych. Wczoraj w Wilczej Górze pod Warszawą przecięto wstęgę w obiekcie, który wyznacza nowe standardy i stanowi przełom w rozwoju e-biznesu firmy.

Nowe centrum wspierać będzie obsługę klientów platformy zakupowej Auchan z wykorzystaniem najnowszych rozwiązań Inteligentnej Platformy Ocado, w tym po raz pierwszy wdrożonej nowej generacji robotów serii 600. Sieć podczas uroczystości zapowiedziała też stopniowy rozwój sieci dostaw e-grocery – na początku nowe centrum będzie zaopatrywać tylko rejon Warszawy.

– Otwarcie naszego centrum dystrybucyjnego to przełomowy moment w realizacji strategii rozwoju e-biznesu i cyfrowej transformacji Auchan z myślą o handlu przyszłości. Nasze doświadczenie i kompetencje w sprzedaży internetowej, które konsekwentnie budujemy od blisko 15 lat, inwestowanie w partnerstwa z kluczowymi graczami światowego rynku e-commerce, dziś procentuje i pozwala nam podejmować wyzwania, wyznaczać rynkowe trendy i kierunek rozwoju całej branży – podkreśla Alexandre Saussard, prezes Auchan Polska. – Otwarcie centrum dystrybucyjnego w Wilczej Górze to inwestycja o kluczowym znaczeniu w rozwoju naszego e-biznesu, która pozwoli na dalsze jego skalowanie. Równocześnie jest to przełomowy moment dla całego naszego ekosystemu sprzedażowego – z chwilą uruchomienia centrum nasza sieć osiągnęła pełną digitalizację procesów handlowych oraz integrację wszystkich kanałów sprzedaży i obsługi naszych klientów w Polsce, tak by zapewnić im w każdym z tych kanałów najwyższą jakość obsługi i szeroki asortyment.

Nowe centrum dystrybucyjne Auchan powstało w ramach partnerskiej umowy sieci z brytyjską firmą Ocado – jednym z liderów automatyzacji i robotyzacji logistyki dla e-grocery. Inwestycja zrealizowana w ciągu zaledwie 12 miesięcy stanowi światowy rekord w zakresie budowy i wdrożeń autorskich rozwiązań Ocado, jest też jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu na świecie. Centrum działa w oparciu
o Ocado Smart Platform – innowacyjny i zaawansowany system automatyzacji procesów logistycznych, wykorzystujący sztuczną inteligencję i mechanizmy uczenia maszynowego, który znacząco zwiększa efektywność i precyzję realizacji zamówień online. Na powierzchni 16 tys. m2 centrum utworzone zostały trzy strefy temperaturowe, co pozwala na znaczącą rozbudowę oferty asortymentowej, w tym produktów świeżych.

– Rozwiązania zastosowane w nowym centrum pozwalają na wysokie zautomatyzowanie procesu przygotowywania zamówień, zwiększenie niezawodności i kompletności dostaw i zapewnienie naszym klientom najwyższej jakości obsługi, a przy tym dostępność wyjątkowo szerokiego asortymentu – docelowo będzie to nawet 40 tysięcy produktów. Naszym celem jest pełne pokrycie rynku w zakresie dostępności takich usług – zaczynamy od aglomeracji warszawskiej, a w kolejnych etapach planujemy rozszerzyć zasięg dostaw na inne miasta w Polsce – dodaje Alexandre Saussard.

Prócz ultranowoczesnego systemu Ocado, niezwykle istotne był też wybór odpowiedniej lokalizacji Centrum Dystrybucyjnego, oraz wybudowanie go z uwzględnieniem niezwykle wysokich wymagań technicznych. Z kilkunastu propozycji, przedstawionych na początku przez firmę JLL, wybrano Wilczą Górę ze względu na bezpośrednie sąsiedztwo trasy S7, co pozwoli na szybką obsługę nie tylko Warszawy, ale też – po rozbudowie zasięgu kanału e-gorcery – innych miast.

– Największym wyzwaniem był dobór lokalizacji spełniającej niezwykle restrykcyjne wymogi – od zapotrzebowania energetycznego przewyższającego standardowe obiekty magazynowe, po specjalne wymagania infrastrukturalne dla systemów chłodniczych obsługujących produkty świeże. Duże doświadczenie, zarówno dewelopera Panattoni, jak i firmy projektowej Tacakiewicz Ferma Kresek, okazało się nieocenione przy realizacji tak wymagającej inwestycji. Nasza rola polegała na przekuciu potrzeb klienta w konkretny plan działania. Współpraca z firmami takimi jak Auchan, które wytyczają nowe trendy na rynku e-commerce i nie boją się inwestować w pionierskie rozwiązania jest dla nas szczególnie wartościowa – mówi Tomasz Mika, Executive Director w dziale powierzchni przemysłowo-magazynowych w JLL.

Za budowę obiektu w formule BTS, na terenie poprzemysłowym, odpowiedzialne było Panattoni – – To wyróżnienie i wyraz zaufania, że Auchan Polska powierzyło nam realizację swojej strategicznej inwestycji. Ani w Polsce, ani w całym regionie CEE nie zastosowano do tej pory systemu automatyzacji Ocado na taką skalę. Wspólnie z naszymi partnerami stworzyliśmy budynek referencyjny, który nie ma benchmarków na rynku. On sam wyznacza kierunki rozwoju logistyki spożywczej i obsługi zamówień online – Marek Dobrzycki, Partner w Panattoni.

Ciekawostki ze strony firmy Ferma Kresek związane z budową Centrum

  • Centrum Fulfillment Auchan w Wilczej Górze zajmuje 18 000 m² na powierzchni 4 ha i obsługuje cały proces logistyczny — od przyjęcia towaru z TIR-ów po dostawę vanem do klienta detalicznego. Obiekt obejmuje trzy strefy temperaturowe, ponad 200 różnego rodzaju miejsc postojowych i wykorzystuje zaawansowaną technologię Ocado, stanowiąc precyzyjnie zaprojektowany system logistyczny, a nie zwykły magazyn.
  • System Ocado został zastosowany po raz pierwszy w Polsce — i już samo zrozumienie, w jaki sposób budynek ma tę technologię obsłużyć, było ogromnym wyzwaniem. To nie był gotowy szablon, tylko coś, czego musieliśmy się nauczyć. Oglądaliśmy centra logistyczne w Londynie, analizowaliśmy plany podobnych rozwiązań w Hiszpanii — żeby naprawdę zrozumieć, jak ta technologia żyje w budynku. TFK było z tym projektem związane od 2022 roku, więc naturalnie weszliśmy w rolę lokalnego tutora. Wspólnie z zespołem Ocado czuwaliśmy nad tym, żeby właściwe rozwiązania zostały dobrze wdrożone przez wszystkich podwykonawców. To była rola nie tylko projektanta, ale też przewodnika
    i partnera technologicznego.
  • Zrobotyzowane CFC to zupełnie inny rodzaj projektu, niż standardowy magazyn, który stanowi po prostu przestrzeń na regały paletowe. Tu mamy ponad 100 kilometrów różnego rodzaju okablowania, dwie zewnętrzne serwerownie, chłodnię, mroźnię, antresolę, standard FM — i do tego zaawansowaną automatykę. W proces kompletacji zamówień zaangażowane są robotyczne ramiona i boty poruszające się po trójwymiarowym gridzie technologicznym z towarem. Każdy z tych elementów sam w sobie stanowi wyzwanie — a tutaj mieliśmy mieszankę wszystkiego. To nie był zwykły projekt, tylko szczegółowo zaplanowany organizm.
Poleć ten artykuł:

Galeria zdjęć do artykułu

Polecamy