30 lat FM Logistic w Polsce

30 lat FM Logistic w Polsce

W tym roku mija 30 lat od kiedy francuski operator logistyczny FM Logistic rozpoczął działalność w Polsce. 25 czerwca 1995 roku uruchomiono pierwszy magazyn w podwarszawskim Mszczonowie. Była to jednocześnie pierwsza tak duża inwestycja z zagranicznym kapitałem w regionie. Trzy dekady później firma jest jednym z liderów w swojej branży, zarówno na rynku polskim, jak i europejskim, świadcząc usługi w obszarze magazynowania i transportu. W Polsce  posiada obecnie 12  platform i 16 cross-docków, które zatrudniają blisko 3 700 osób i obsługuje ponad 3 miliony zamówień rocznie.

Na przełomie ostatnich trzech dekad FM Logistic rozwinęło swoje struktury w Polsce, świadcząc zrównoważone usługi dla klientów z branży kosmetycznej, farmaceutycznej, FMCG, przemysłowej, e – commerce, a także sieci handlowych. Obecnie jest wiodącym operatorem logistycznym dla branży farmaceutycznej w regionie Europy Centralnej. Wdrażając najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie automatyzacji, technologii, a także dzięki opracowaniu solidnej i unikalnej sieć dystrybucji w wielu zakresach temperaturowych wraz z ogromnymi możliwościami transportu międzynarodowego, firma stała się jednym z liderów branży, specjalizującym się w zaawansowanych usługach, w tym również w usługach z obszaru wartości dodanej, takich jak co-packing, czy co-manufacturing.

–  30-lecie działalności na polskim rynku to dla nas wyjątkowe wydarzenie. Jesteśmy dumni z tego co udało nam się osiągnąć. Jesteśmy pionierami branży w logistyce kontraktowej. Nasza historia w Polsce i Europie Środkowej rozpoczęła się od głębokiej wiary w sukces w regionie, który na początku lat 90. był postrzegany jako ryzykowny przez naszych międzynarodowych konkurentów, obawiających się inwestowania w postkomunistyczną, burzliwą gospodarkę. To właśnie ten duch przedsiębiorczości w połączeniu z ciężką pracą i zaangażowaniem doprowadził nas do trzech dekad świadczenia usług dla największych firm i wdrażania innowacyjnych rozwiązań. Jubileusz to doskonała okazja, by podziękować klientom, partnerom, dostawcom, ale przede wszystkim naszym pracownikom za 30 lat współpracy, zaufania i budowania wzajemnych relacji. Ten sukces nie byłby możliwy bez ich zaangażowania, chęci zdobywania wiedzy, doświadczeń i dążenia do bycia coraz lepszym – mówi Alexandre Amine Soufiani, dyrektor zarządzający FM Logistic Central Europe.

Miliony palet, tysiące miejsc pracy

W pierwszej dekadzie działalności FM Logistic w Polsce powstały cztery platformy, w kolejnym dziesięcioleciu kolejne pięć. Rosnący biznes miał znaczący wpływ na lokalną gospodarkę i rynek pracy. Obecnie we wszystkich oddziałach firmy w Polsce zatrudnionych jest blisko 3 700 pracowników.

Aktualnie w Polsce działa 12 platform logistycznych i 16 magazynów przeładunkowych FM Logistic, które obsługują ok. 3 300 000 zamówień rocznie. Codzienną pracę zespołów wspomagają najnowocześniejsze technologie i systemy, które optymalizują procesy takie jak kompletacja zamówień, załadunek czy obieg dokumentów. Automatyzacja magazynów zapewnia także wysoką efektywność, niezawodność i elastyczność w realizacji usług, takich jak co-packing i co-manufacturing.

Szybka i sprawna dostawa realizowana przez FM Logistic nie byłaby możliwa bez partnerów transportowych. – Dzięki współpracy z naszymi przewoźnikami, jesteśmy w stanie realizować rocznie około 1,25 mln wysyłek na terenie Polski jak i 250 tys. za granicą transportując ponad 5 mln palet na rynku krajowym oraz 2 mln na międzynarodowym. Efektem tych działań jest nie tylko sprawna obsługa naszych klientów, ale także znaczące umocnienie łańcuchów dostaw, które stają się bardziej wydajne – dodaje Marek Ziarkiewicz, dyrektor transportu w Polsce, FM Logistic.

Rozwój w dobie zmian

30 lat działalności to dla FM Logistic także rynkowe wyzwania, z którymi musi mierzyć się cały sektor TSL. Dynamiczny rozwój e-commerce, postępująca automatyzacja, a także cyfryzacja usług to tylko niektóre z nich. Coraz większe znaczenie w funkcjonowaniu platform logistycznych oraz transporcie ładunków odgrywa także dekarbonizacja. W odpowiedzi na te zmiany firma wielokrotnie dostosowywała swoje działania, wdrażając innowacyjne rozwiązania w zakresie oszczędzania energii, modernizacji procesów załadunku oraz budowy i adaptacji platform do obowiązujących norm środowiskowych i prawnych. Platforma logistyczna w Olszowej, jako pierwszy z obiektów FM Logistic w Polsce, otrzymała certyfikat LEED® O+M na poziomie Silver. Certyfikat LEED® na poziomie GOLD dla posiadają z kolei obiekty w Będzinie i Wiskitkach.

– Trzy dekady działalności FM Logistic w Polsce to czas dynamicznych zmian w otaczającym nas świecie oraz intensywnej ewolucji branży logistycznej. Firma wielokrotnie mierzyła się z różnorodnymi wyzwaniami, za każdym razem znajdując skuteczne rozwiązania. Lata 90-te to czas przemian gospodarczych, ale też rewolucja technologiczna. Musieliśmy stawić temu czoła, a nawet wyprzedzać te zmiany o krok, aby zachować konkurencyjność  – tłumaczyRafał Woźniak, dyrektor operacyjny na Polskę.

Zaangażowanie społeczne

FM Logistic to nie tylko działalność logistyczna. Firma od lat angażuje się również w działania społeczne. W 2017 roku uruchomiła własną fundację – FM Foundation, która od początku swojego istnienia realizuje projekty w Polsce. Jednym z nich jest współpraca z Fundacją Samodzielni Robinsonowie. Wspólny projekt organizacji wspiera młodych ludzi z pieczy zastępczej w ich drodze do samodzielności. Wolontariusze z FM Logistic organizują staże, warsztaty, a także program przysposobienia zawodowego. W ciągu 7 lat współpracy program objął wsparciem 400 beneficjentów, a zaangażowało się w niego 121 wolontariuszy. Do tej pory, na wsparcie projektów społecznych w Polsce, FM Foundation przeznaczyła blisko 100 tysięcy euro.

– W ciągu 7 lat działalności Fundacja FM udzieliła wsparcia wielu inicjatywom. Koncentrujemy się na pomaganiu lokalnym społecznościom w pobliżu naszych platform. Nasze zaangażowanie zostało wyróżnione nagrodą w XXI edycji konkursu Dobroczyńca Roku, organizowanego przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce, w kategorii „pomoc społeczna” – mówi Artur Ciuchta,  ekspert ds. korporacyjnego DNA i Fundacji FM.

Co przyniosą kolejne lata?

W ciągu 30 lat działalności na polskim rynku, FM Logistic ugruntowało swoją pozycję lidera w sektorze, zdobyło wiele nagród i nawiązało cenne współprace biznesowe. Firma nie zamierza się zatrzymywać, jest zmobilizowana i gotowa by osiągać  kolejne ambitne cele, co podkreśla Alexandre Amine Soufiani, dyrektor zarządzający FM Logistic Central Europe.

– Ostatnie trzy dekady możemy śmiało nazwać okresem dynamicznego rozwoju i umacniania naszej pozycji, zarówno na rynku polskim, jak i europejskim. Kierunek, w którym zmierzamy napawa nas optymizmem, więc nie zamierzamy zwalniać tempa. Planujemy dalej rozwijać nasze usługi, umacniać wiodącą pozycję rynkową w obecnych sektorach, a także wchodzić na nowe takie jak motoryzacja i branża modowa. Planujemy również ekspansję na kolejne regiony geograficzne oraz osiągnięcie statusu lidera w multimodalnej dystrybucji europejskiej, control tower i 4PL. Zamierzamy to osiągnąć poprzez wzmacnianie ducha przedsiębiorczości w całej organizacji, podejmowanie inicjatyw, wspieranie innowacyjnych rozwiązań, inwestowanie w szkolenia i rozwój naszych talentów oraz wzmacnianie pozycji liderów, którzy będą nadal dumnie reprezentować naszą firmę. Dotychczasowe osiągnięcia są dla nas motywacją do pokonywania kolejnych wyzwań i stawiania odważnych kroków w przyszłość.

Poleć ten artykuł:

Polecamy