Apokalipsa odwołana – licencje będą ważne po 4 grudnia
Branża transportowa w ostatnich miesiącach została wręcz zbombardowana informacjami o rewolucji jaka ma nastąpić 4 grudnia 2011 r. i wizji upadku większości firm transportowych. Wszystko za sprawą pakietu zawierającego trzy rozporządzenia unijne dla transportu drogowego: nr...
Pakiet szczegółowo określa nowe warunki wykonywania transportu drogowego. Między innymi wprowadza dla przewozów międzynarodowych licencję wspólnotową, a dla transportu krajowego tzw. zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Przewoźników od miesięcy nurtuje pytanie: na podstawie jakich dokumentów będzie świadczona działalność transportowa po 4 grudnia 2011 r.?
Licencje będą ważne
Apokalipsy nie będzie. Rzecz w tym, że tylko zdrowy rozsądek i celowościowa wykładnia przepisów, oparta na intencjach normodawcy, pozwoli przygotować się na zmiany w zakresie regulacji zawodu przewoźnika drogowego.
Jak już wielokrotnie informowaliśmy, dotychczasowe licencje na transport drogowy oraz certyfikaty kompetencji zawodowych zachowują swoją ważność po dniu wejścia w życie wspomnianego pakietu drogowego. Z obawą przewoźnicy czekali na rzetelną informację czy rzeczywiście, jak niektórzy „znawcy” głosili – licencje krajowe stracą ważność ?
Otóż licencje krajowe na transport drogowy będą obowiązywać również po 4 grudnia 2011 r. Zgodnie z pismem sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury skierowanym do przewodniczącego OZPTD z 31 sierpnia 2011 r. „podjęta została również decyzja o uznaniu, że licencja na wykonywanie krajowego transportu drogowego jest zezwoleniem na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 (nowe brzmienie art. 5 ust. 4 ustawy)”.
Nowe warunki dla przewoźnika
Projekt Ministerstwa Infrastruktury w zakresie nowelizacji ustawy o transporcie drogowym z 11 sierpnia 2011 r. zakłada okres jednego roku, tj. do 4 grudnia 2012 r. na wykazanie, że spełnione są wszystkie niezbędne warunki dla zawodu przewoźnika drogowego w nowym europejskim wymiarze. Nowymi warunkami jakie przewoźnik będzie musiał spełnić, są przede wszystkim:
· wskazanie osoby zarządzającej transportem (posiadającej CPC – certyfikat kompetencji zawodowych – oraz cieszącej się dobrą reputacją),
· okazanie tytułu prawnego do dysponowania bazą eksploatacyjną,
· potwierdzenie zdolności finansowej poprzez roczne sprawozdanie finansowe lub w drodze odstępstwa w formie polisy ubezpieczeniowej lub gwarancji bankowej.