Art In Energy uruchamia CBR
Spółka Art In Energy specjalizująca się w budowie i optymalizacji sieci trakcyjnych dla transportu szynowego, wybudowała i uruchomiła nowoczesne centrum badawczo – rozwojowe w Koluszkach. Realizowane w nim prace będą związane z opracowywaniem innowacyjnych technologii wpływających na bezpieczeństwo ruchu kolejowego poprzez m.in. zautomatyzowanie czynności konserwacyjnych oraz diagnostyki parametrów technicznych sieci trakcyjnej.
Realizacja inwestycji o budżecie 7,9 mln złotych była możliwa dzięki dofinansowaniu ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020. Natomiast kluczem do sukcesu i pełnego wykorzystania Centrum B+R ma być ścisła współpraca z Instytutem Kolejnictwa w Warszawie.
– W moim przekonaniu centra badawczo- rozwojowe są jednym z najważniejszych sposobów na technologiczny rozwój polskich firm – powiedział Arkadiusz Błoch, Prezes Zarządu spółki Art In Energy. – Opracowane w nich, a następnie po weryfikacji, wdrożone innowacyjne rozwiązania pomagają w budowaniu przewagi konkurencyjnej, w których liczy się, jakość, technologia i bezpieczeństwo, a nie jedynie cena. Oczywiście tylko nieliczne firmy mogą sobie pozwolić na samodzielne poniesienie wszystkich kosztów związanych z budową a następnie utrzymaniem jednostek badawczo – rozwojowych. Stąd tak ważne są fundusze. Zarówno krajowe, jak i unijne, które oferują w tym zakresie realne wsparcie przedsiębiorcom – podkreśla Arkadiusz Błoch.
Zaplecze projektowe Spółki zostało wyposażono w specjalistyczny park maszynowy CNC, dostarczone m.in., przez: Defum, Bekamak, Otinus, Pax Phu oraz Eurometal. To umożliwia realizację precyzyjnych procesów z zakresu obróbki skrawaniem i automatyzacji. – Tutaj nie było mowy o rozwiązaniach kompromisowych. Wybierając urządzenia, postawiliśmy na najlepszą dostępna jakość za adekwatną do oczekiwań cenę – zapewnia Paweł Sych, dyrektor do spraw technicznych Spółki. – W efekcie możemy dziś zaoferować rozwiązania znacznie wykraczające poza rynkowe standardy – dodaje dyr. Sych.
Art In Energy zrealizowała między innymi elektryfikację linii kolejowej nr 68 na relacji Lublin- Stalowa Wola Rozwadów, a także liczne modernizacje sieci trakcyjnej choćby na stacji Rzeszów, odcinku Warka – Radom, czy Koluszki – Słotwiny. Z modernizowała również linie trakcyjna na warszawskim moście Gdańskim i brała udział w budowie linii tramwajowej w Łodzi przy ul. Rydza Śmigłego.
Spółka z Koluszek zajmuje się między innymi obróbką i skrawaniem metali, ale także frezowaniem metali, takich jak stal, mosiądzu, aluminium. – Szeroko rozumiane usługi badawcze związana z optymalizacją procesów utrzymaniowych infrastruktury sieciowej przy wykorzystaniu nowoczesnych technik w tym technik obróbki metali i tworzyw dielektrycznych w branżach energetyki kolejowej i tramwajowej będą się dalej rozwijać. Transport szynowy może być najważniejszym beneficjentem zmian związanych z ograniczeniem emisji szkodliwych substancji i dekarbonizacją transportu. Żeby to się jednak stało konieczne jest nie tylko modernizowanie sieci, ale także jej rozbudowa – przekonuje prezes Błoch.
Przypomnijmy, że Krajowy Plan Kolejowy zakłada modernizację ok. 9 tys. km linii kolejowych, z których pod października 2021 roku do użytku oddano już 5600 km torów. Biorąc pod uwagę tylko przewozy towarowe, według obecnych założeń do roku 2040 zmodernizowane mają być wszystkie linie, po których odbywa się ruch. Prędkość pociągów towarowych ma zaś wzrosnąć do średnio 50-60 km/godz.
Modernizowanych i rozwijanych ma być także większość z piętnastu działających w Polsce sieci tramwajowych.
Art In Energy Spółka z o.o. powstała w marcu 2017 r. Dzięki zaangażowaniu profesjonalnej kadry pracowników mających kilkunastoletnie doświadczenie zarówno w budowie sieci trakcyjnej jak i zarządzaniu projektami unijnymi. Spółka z Koluszek jest podwykonawcą dużych firm realizujących kontrakty kolejowe dla Narodowego Zarządcy Infrastruktury Kolejowej. Od chwili rozpoczęcia działalności, spółka inżynierska z Koluszek zmodernizowało ponad 262 kilometrów i wybudowała (zelektryfikowała) 110 km linii kolejowych.