Autorski sposób na dziesięciokrotne zwiększenie powierzchni magazynowej w dwa lata
Praca konsultantów to nie tylko poszukiwania odpowiedniej powierzchni. To również częsty kontakt z klientem, pogłębianie wiedzy na temat specyfiki działalności danej firmy oraz rozumienia procesów jakie w niej zachodzą. W ramach naszej współpracy z Ekol Logistics, Klaudia Biedrzycka – Konsultant w Dziale Powierzchni Przemysłowo- Logistycznych, BNP Paribas Real Estate Poland postanowiła porozmawiać z przedstawicielami spółki na temat najnowszych rozwiązań, jakie oferują, a także dynamicznego rozwoju, jaki temu towarzyszy.
Ponad 100 pracowników Działu Badań i Rozwoju, oddziały w 13 krajach, 2 porty oraz 52 połączenia tygodniowo dedykowanymi pociągami – oto zaledwie kilka „liczbowych” faktów o Ekol Logistics – operatorze logistycznym, który zdecydowanie może pochwalić się jedną z najbardziej rozwiniętych technologii cyfrowych w branży, w dobie hasła „Przemysł 4.0”. Marka, która powstała w Turcji (rok 1990), aktualnie stale bada, rozwija i wdraża rozwiązania polegające na m.in. inteligentnej sieci komunikacji pojazdów, kontenerów i naczep, czy też nowoczesnych technologiach dla zautomatyzowanych magazynów, takich jak inteligentne półki, automatyczne narzędzia magazynowe, samosterujące komponenty automatyki. Oferując usługi z zakresu transportu drogowego, kolejowego, morskiego, lotniczego oraz intermodalnego, a także magazynowania i odprawy celnej – Ekol Logistics zatrudnia ok. 7500 pracowników z 23 państw. O innowacyjności rozwiązań oraz optymalizacji procesów opowie nam Arkadiusz Jastrzębski – Country Manager – Poland oraz Bogna Błasiak-Niciejewska – Corporate Communication – Ekol Europe Manager.
Spółka Ekol Polska została założona w 2015 roku, oferując kompleksowe usługi logistyczne klientom z różnych branży np. przemysłowej, odzieżowej, FMCG oraz motoryzacyjnej. Magazyny polskiego oddziału Ekol usytuowane są w Sosnowcu i Poznaniu, dodatkowo biura firmy są we Wrocławiu, Warszawie, Łodzi i Tychach.
– Dynamiczny zespół doświadczonych ludzi, dobrze opracowane rozwiązania oparte na nowoczesnych technologiach, usługi na najwyższym poziomie, elastyczność w integracji, przekazywanie specjalistycznej wiedzy oraz indywidualne podejście i dopasowane rozwiązania do potrzeb naszych klientów – oto fundamenty naszej etyki oraz działalności biznesowej – mówi Bogna Błasiak-Niciejewska, Corporate Communication – Ekol Europe Manager.
Efektywność wdrażanych rozwiązań w Ekol Polska widać „gołym okiem” na przykładzie magazynu w Koninku i operacjach przeprowadzanych dla klienta z branży odzieżowej. Pierwsza faza projektu rozpoczęła się w styczniu 2018 roku, na łącznej powierzchni magazynowej ok. 2 500 mkw. i SKU na poziomie 4 000. Zakres usług obejmował przyjęcia towarów, ich przechowywanie, kompletowanie, pakowanie jednostek, załadunek oraz szeroki wachlarz VAS (Value Added Services), w tym naklejanie etykiet z ceną. Na tym etapie projektu przepustowość wynosiła do 2 000 000 jednostek rocznie. Natomiast już 10 miesięcy później, czyli w listopadzie tego samego roku, Ekol Polska wprowadza drugą fazę projektu, zwiększając SKU do 28 000, a powierzchnię magazynową do 10 000 mkw. W zakresie usług pojawia się również obsługa zwrotów oraz odprawa celna. Na tym etapie projektu przepustowość zostaje zwiększona do 8 000 000 jednostek rocznie. W lipcu 2020 roku firma postanawia uruchomić trzecią fazę, zwiększając SKU do 50 000, a powierzchnię magazynową do 23 000 mkw., osiągając przepustowość do 12 000 000 jednostek w skali roku. Na przestrzeni niecałych dwóch lat, Ekol Polska zwiększa niemalże trzynastokrotnie ilość SKU, dziesięciokrotnie powierzchnie magazynową oraz sześciokrotnie przepustowość roczną! Na czym polega sekret tego sukcesu?
– Na naszą dynamiczną efektywność składa się bardzo wiele czynników, jednak chciałbym zwrócić uwagę na rozwiązanie, z którego jesteśmy szczególnie dumni – mówi Arkadiusz Jastrzębski – Country Manager – Poland. – Całość operacji logistycznych, w tym zarządzanie usługami magazynowymi, pracuje w oparciu o opracowaną przez Ekol platformę aplikacji nazwaną Quadro, która powstała w 2003 roku i od tego czasu jest rozwijana w zależności od potrzeb. Nasze programy IT są tworzone i rozwijane przez nasz Działań Badań i Rozwoju. W ramach tego systemu, każdego dnia, pracujemy na wielu podmodułach – zarówno tych powszechnych dla logistyków, jak np. WMS czy TMS, jak i takich, które nie dla wszystkich są standardem, natomiast dla nas niejednokrotnie okazały się nieocenioną wartością dodaną. Przykładem mogą być autorskie systemy ERP (Enterprise Resource Planning), PLC (Programmable Logic Control) czy MFS (Material Flow System).
Wszystkie podmoduły Quadro są zintegrowane na jednej platformie, napisane tym samym kodem programistycznym i obsługiwane przez tych samych inżynierów, co pozwala na synergię oraz pracę wszystkich systemów w oparciu o jeden kręgosłup. To z kolei ułatwia znacząco transfer danych miedzy systemami, a aplikacje niezwykle szybko komunikują się miedzy sobą.
– Wyobraźmy sobie, że prowadzimy operacje na magazynie. Rolą logistyka w tym procesie jest optymalizacja operacji oraz, oczywiście, znalezienie potrzebnych oszczędności zarówno dla klienta jak i dla operatora logistycznego. Innowacyjność Quadro staje się na tym etapie niezwykle istotna – poprzez systemową wizualizację procesu możemy dostrzec jego słabe punkty i wyeliminować je, jeszcze przed rozpoczęciem operacji. Optymalizacje procesów odbywają się na zasadzie prób i błędów, w wielokrotnie powtarzanych symulacjach systemowych, np. poprzez zmianę algorytmów ścieżki pickingu czy też innych zmiennych, wpływających na optymalne podejście do efektywnej obsługi wolumenów. Dzięki temu, że posiadamy autorski, zintegrowany system, możemy na bieżąco i z łatwością modyfikować jego ustawienia oraz algorytmy. Proces zmiany ustawień sytemu, algorytmów, to wszystko jest procesem bardzo szybkim i tanim. Stawiam tezę, że z tego powodu jesteśmy jednym z najlepszych operatorów logistyki magazynowej jeżeli chodzi o szybkość i sprawność wdrożenia zupełnie nowych projektów. Fakt korzystania z wewnętrznych zasobów IT likwiduje zatory i koszty związane z implementacją podobnych projektów w oparciu o zewnętrznych dostawców systemów WMS. Cały czas tworzymy nowe funkcjonalności sytemu, co znacząco ułatwia oraz usprawnia naszą pracę – dodaje Arkadiusz Jastrzębski.
Inne funkcjonalności Quadro to m.in. recenzowanie i sprawdzenie jakościowe towaru, tworzenie odpowiednich etykiet językowych, odczytywanie znaków bezpieczeństwa, lokowanie w powierzchni składowania, szacowanie buforów, zarządzanie zamówieniem klienta, uzupełnienie miejsc pickingowych, kontrola stocku, blokady towaru oraz wiele innych, niezwykle istotnych dla operatora logistycznego „smaczków”. Istnieje nawet moduł zarządzania zasobami ludzkimi czy też infrastrukturą magazynu – wózkami widłowymi. Moduł podpowiadający rozwiązania pod konkretne projekty analizuje dane i opiniuje, z której firmy kurierskiej należałoby skorzystać oraz jakiej wielkości kartonu użyć. Ponadto, system pozwala na codzienną estymacje końcowej faktury dla poszczególnych klientów, co w ciągu miesiąca i w trakcie trwania procesów pozwala podejmować decyzje o kolejnych oszczędnościach lub inwestycjach danego projektu.
Oprócz innowacyjności i automatyzacji, strategia firmy Ekol zakłada również oferowanie ekologicznych rozwiązań logistycznych. – Dzięki intermodalnym rozwiązaniom, miesięcznie „oszczędzamy” ok. 360 000 drzew, czyli teren 730 boisk piłkarskich, a także ilość paliwa, wystarczającą na 360-krotne okrążenie Ziemi – podkreśla Bogna Błasiak-Niciejewska.