Bardzo dobre wyniki sprzedaży przyczep i naczep
Choć końcówka 2015 na rynku naczep i przyczep nie była tak dobra jak w przypadku ciągników siodłowych, są duże powody do zadowolenia. Całoroczna sprzedaż, według danych PZPM, wzrosła o 17 %, zaś w przypadku najcięższych przyczep i naczep wzrost wyniósł ponad 30%.
Krone pozostało liderem rynku, ale Schmitz Cargobuu sprzedał tylko o 26 sztuk mniej. Wielon zbliża się jednak do czołowej dwójki i zanotował wyższy od nich przyrost sprzedaży.
Według wstępnych danych w grudniu 2015r. zarejestrowano 4 319 nowych przyczep i naczep wszystkich rodzajów. Ostatni miesiąc 2015r. nie przyniósł rewelacji w porównaniu do listopada (-12,8%) – rezultat był, podobnie jak zazwyczaj dla zagregowanej grupy, niższy od przedostatniego miesiąca roku. Jednocześnie po raz kolejny (drugi rok z rzędu) wynik grudnia przyniósł wzrost rok do roku (+20,1%). Wysoki wzrost utrzymał się we wszystkich grupach poza przyczepami rolniczymi, gdzie spadek utrzymywał się od lipca i wyniósł 34% oraz specjalnymi (78;-9,3%).
Rejestracje najliczniejszej grupy – przyczep lekkich, wyniosły 2 293szt. i były wyższe o 28,3% niż w grudniu 2014r. ale niższe w porównaniu do listopada o 4,9%. Liczba rejestracji nowych przyczep ciężarowych była w ostatnim miesiącu nieco niższa niż średniomiesięczny poziom ub.r. i wyniosła 538 szt. (+20,4%). Najbardziej dynamiczne wśród wszystkich przyczep i naczep, były naczepy ciężarowe. Ich rejestracje były wyższe o 30,4% niż w grudniu 2014 i niższe niż przed miesiącem o 30,6% i wyniosły 1 146 szt. W podgrupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t wzrost wyniósł 30,6% i przełożył się na 1148 szt. tej kategorii.
W całym 2015r., licząc razem wszystkie rodzaje, przybyło 67 148 nowych przyczep i naczep. Jest to więcej o 17,9% (+10 191 szt.) niż w 2014r. Ogólnie przyczepy od początku roku ciągnęły rynek w górę (+18,5%) a wśród naczep wyniki systematycznie poprawiały się i na koniec roku prawie zrównały tempo wzrostu z przyczepami (16,5%). W podgrupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t. w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy zarejestrowano 19 144 szt. czyli więcej o 2 594 szt. (+15,7%) niż w 2014r.
Nowe przyczepy i naczepy o DMC>3,5t
W podgrupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t wzrost w ostatnim miesiącu wyniósł 29,2% i odzwierciedlał rejestracje na poziomie 1279 szt. tej kategorii. Było to mniej niż w listopadzie o 289 szt. (-28,6%). Dzięki temu, że wysoki, dwucyfrowy wzrost rok do roku utrzymywał się od marca, skumulowany od początku roku rezultat rejestracji już w listopadzie przekroczył całoroczny wynik z 2014r.
W całym 2015r. zarejestrowano 19 144 przyczepy i naczepy o DMC pow. 3,5t. szt. czyli więcej o 2594 szt. (+15,7%) w skali roku. Jest to już trzeci rok z rzędu ze wzrostem w tej grupie. Od załamania w 2009 (o ok. 60% do roku poprzedniego), rynek tych pojazdów systematycznie rośnie, nie licząc lekkiego zahamowania w 2012r. (-2,4%). Nadwyżka omawianej całej grupy w przeważającej części została wypracowana przez sprzedawców ciężkich naczep, których zarejestrowano w tym czasie 17 378, tj. dziesięć razy więcej niż przyczep. Osiągnięty poziom rejestracji naczep jest wyższy o 16,3% (+2 441szt.) niż w 2014r. Rejestracje przyczep ciężarowych o tonażu pow. 3,5t. w całym ub.r. wyniosły 1 766 szt. (+9,5%).
W 2015r. w grupie nowych przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t, na szczycie rankingu marek, pierwsze było Krone – zarejestrował 4 148 sztuk (+13,5%). Jego udział przekracza 1/5 rynku i wyniósł na koniec roku 21,7%. Podobną część rynku skupił drugi na liście Schmitz Cargobull (21,5%). Dostarczył 4 122 (+15%) nowych pojazdów. Jeszcze w grudniu zmniejszył dystans do lidera, od pierwszego miejsca zabrakło 26 szt.. Wielton pozostał najbardziej dynamiczny w pierwszej trójce (+20,6%) mimo spadkowi odnotowanemu w grudniu. Wydał od początku roku 2750 przyczep i naczep pow. 3,5t i osiągnął 14,4% udział. Czwarty ze sporą stratą do podium, jest Koegel – dostarczył klientom 1 660 szt. tj. więcej o 176 szt. niż w 2014r. W pierwszej piątce jest Kaessbohrer z liczbą 595 zarejestrowanych pojazdów i znakomitym (+132,4%) tempem wzrostu, który 2014 rok zakończył na 13. pozycji. Na 6. miejscu ubiegły rok zakończył Bodex (519szt.) i mimo wzrostu o 26% przełożyło się to w jego przypadku na stratę jednej pozycji w skali roku.
Z rejestracją czasową w 2015r. pozostało w polskich rejestrach (na koniec poszczególnych miesięcy) 2 263 przyczepy i naczepy o DMC pow. 3,5t czyli o 332 sztuki (-12,8%) mniej niż w rok wcześniej. Pojazdy te mogły być przeznaczone dla zagranicznych odbiorców lub zasilić jeszcze grupę stałych rejestracji. Wśród nich na czele był Wielton – 1399 szt., następnie Mega – 171, Bodex – 164, Schmitz Cargobull – 78 i Zasław – 70.
W 2015 roku wśród 17 378 (+16,3%) zarejestrowanych naczep o DMC pow. 3,5t. największą grupę stanowiły 10 125 platformy i skrzynie (w tym kurtynowe i skrzyniowe obejmujące również skrzyniowo-plandekowe, zgodnie z nazewnictwem danych rejestracyjnych). W ostatnim miesiącu został wzmocniony wzrost ich liczby w skali roku do 16,9%. Przekroczyły one łącznie 58% tej części rynku. Na drugim miejscu utrzymały się wywrotki, których przybyło 2637 i jest to zdecydowanie więcej niż w 2014 roku (+26,6%). Ich udział zwiększył się do 15,2% wobec 14% rok wcześniej. Kolejną grupę wśród naczep ciężarowych pow. 3,5t stanowią furgony – 2304 szt. (+6%). Wśród nich wyróżniono 1907 chłodni czyli więcej o 182 szt. niż w 2014 roku i 25 izoterm wobec 105 rok wcześniej. Pozostałe 372 szt. to w przeważającej części furgony uniwersalne lub inne. Wśród przyczep ciężarowych pow. 3,5t na koniec ub.r. nadwyżka nad poprzednim rokiem wyniosła 9,5%. Łącznie zarejestrowano 1766 przyczep o masie pow. 3,5t. Liczebność ich zasadniczej części – przyczep kurtynowych i skrzyniowych osiągnęła 1 193 szt. i była porównywalna z rezultatem rok wcześniej (-1,5%; -18szt). Wśród zarejestrowanych 31 furgonów było 9 izoterm i 13 chłodni.