Barometr E-shopper 2020: E-konsumenci w pandemii bardziej otwarci na nowości
W czasie pandemii koronawirusa nie tylko wzrosło zainteresowanie zakupami online, ale także zmieniły się zwyczaje konsumentów. Mimo niepewnej sytuacji społecznej i gospodarczej oraz, jak podał GUS, najniższemu od ponad 15 lat wskaźnikowi ufności konsumenckiej, e-nabywcy wykazali się otwartością na nowości, które oferuje im branża e-commerce oraz rynek usług kurierskich.
Jak wynika z analizy Barometr E-shopper 2020 ponad 70% z nich planuje pozostać przy nowych zwyczajach zakupowych również po pandemii.
W czasie pandemii:
- 39% e-nabywców odkryło jeden lub więcej nowych sklepów online (Barometr E-shopper 2020);
- aż 29% konsumentów skorzystało z nieznanych sobie dotychczas, mniejszych sklepów online (Barometr E-shopper 2020);
- 44% polskich konsumentów dotychczas preferujących gotówkę, przeszło na płatności bezdotykowe oraz portfele elektroniczne (Adyen Retail Report)[1];
- od marca do grudnia 2020 r. sklepy spożywcze odnotowały 95% wzrost transakcji online (Contentsquare).
Lokalni e-sprzedawcy poszukiwani
W minionym roku konsumenci częściej niż dotychczas kierowali się w stronę mniejszych lub nowopowstałych e-sklepów oraz chętnie wybierali marki lokalne i krajowe. Choć zaufane platformy miały nadal ogromny udział w dokonywanych zakupach, jak wykazała analiza Barometr E-shopper 2020 39% e-nabywców odkryło jeden lub więcej sklepów online podczas pandemii, a aż 29% konsumentów wybrało nieznanych sobie wcześniej, mniejszych sprzedawców. Wyższa gotowość do poznawania nowych źródeł e-zakupów to szansa dla początkujących przedsiębiorców oraz sklepów, które prowadzą działalność jedynie stacjonarnie. Zgodnie z wynikami opracowania prawie 9 na 10 osób na całym świecie zamierza w przyszłości wydawać pieniądze na nieznanych sobie dotychczas platformach internetowych.
Wirtualne koszyki wypełnione żywnością
Z powodu ograniczeń w tradycyjnym handlu klienci zainteresowali się zakupami pierwszej potrzeby w sieci. Nabywali nie tylko chemię czy kosmetyki, ale zwrócili swoją uwagę w kierunku zakupów żywności. Jak wskazano w analizie Barometr E-shopper 2020 pomiędzy marcem a grudniem sklepy spożywcze odnotowały 95% wzrost transakcji online[1].
– Mimo obaw i naturalnych barier w czasie zagrożenia zdrowia publicznego wielu konsumentów zdecydowało się wypełnić wirtualny koszyk zakupami spożywczymi. To stawia nowe wyzwania nie tylko przed sklepami internetowymi, które muszą zapewnić odpowiednią jakość i ilość artykułów, ale branżą logistyczną mającą za zadanie bezpieczny i skuteczny transport. W DPD Polska już od jakiegoś czasu obserwujemy ten trend, dlatego pod koniec ubiegłego roku zdecydowaliśmy się wzbogacić ofertę o usługę DPD Food – komentuje Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska.
Rozliczenia coraz mniej gotówkowe
W czasie pandemii aż 44% polskich konsumentów dotychczas preferujących gotówkę, przeszło na płatności bezdotykowe oraz portfele elektroniczne – wynika z Adyen Retail Report. Za tym trendem stoi bezpieczeństwo i coraz większe zaufanie wobec tego typu transakcji.
Zakupy za pośrednictwem smartfona
W 2020 r. wielu konsumentów „zostało w domu” i chętnie dokonywało zakupów za pośrednictwem smartfonów. Jak wskazał raport KPMG „Doświadczenia klientów w nowej rzeczywistości” 71% badanych nabywców korzystających z aplikacji mobilnej do zakupów w czasie pandemii deklaruje, że nie zrezygnuje z tej formy dokonywania transakcji w sieci[2].
– Po powrocie do „normalności” popyt na mobilne zakupy najprawdopodobniej utrzyma tendencję wzrostową. E-sklepy i firmy kurierskie powinny doskonalić narzędzia, które umożliwią sprawne zamawianie towarów i zarządzanie przesyłką przez aplikacje mobilne – zaznacza Rafał Nawłoka.
Więcej informacji na temat wniosków z raportu za 2020 r.: https://dpd.com/pl/wp-content/uploads/sites/260/2021/04/barometr-ecommerce-2020.pdf
Analiza DPDgroup Barometr E-shopper 2020 powstał na podstawie danych z wcześniejszych raportów DPDgroup Barometr E-shopper oraz ze źródeł zewnętrznych.
[1] https://www.adyen.com/pl_PL/landing/online/pl/retail-report-nowe-poczatki/rozdzial-1-preferencje-klientow#obslugi-klienta
[2] https://home.kpmg/pl/pl/home/insights/2020/12/raport-doswiadczenia-klientow-w-nowej-rzeczywistosci.html