Barometr ekologiczny branży flotowej „Zielona” odpowiedzialność
Na zlecenie ALD Automotive przeprowadzono badanie „Barometr ekologiczny branży flotowej”, któremu poddano ponad 220 firm z całej Polski zarządzających flotami o łącznej liczebności 5200 pojazdów. 68% flotowych samochodów w Polsce używa przyjaznych dla środowiska napędów
Z badania wynika też, że trendy w stosowaniu ekologicznych rozwiązań wyznaczają duże firmy, które chętniej organizują szkolenia z jazdy defensywnej i stosują napędy hybrydowe. Mimo to nie ma jeszcze wielkich powodów do optymizmu jeśli chodzi o świadomość ekologiczną przedsiębiorstw działających na terenie Polski, bowiem prawie 15% z przebadanych podmiotów przeprowadziło „zielone szkolenie”. Ta sytuacja prawdopodobnie ulegnie w najbliższym czasie poprawie. Przydałaby się jednak pomoc naszego rządu jeśli chodzi o wsparcie działania flotowego na rzecz ochrony środowiska.
Metamorfoza diesli
Wyniki badania potwierdzają, że samochody z bardziej przyjaznym dla środowiska napędem wysokoprężnym wyraźnie dominują w firmowych flotach. Udział pojazdów z silnikiem Diesla w przebadanej grupie wyniósł prawie 68%, z silnikami benzynowymi (ponad 27%), z napędem gazowym (ponad 5%). Najkorzystniejszy dla środowiska napęd hybrydowy wciąż pozostaje mało popularny, głównie z uwagi na wysokie ceny samochodów. Zgodnie z wynikami badania jedynie 0,23% pojazdów z takim napędem jest używanych w firmowych flotach, a na ich zakup decydują się jedynie duże firmy, zatrudniające powyżej 50 osób.
Wśród najważniejszych powodów, jakimi kierują się przedsiębiorstwa, wybierając silniki wysokoprężne, należy wymienić przede wszystkim niższe zużycie paliwa. Ponadto, w ciągu ostatnich 15 lat, diesle przeszły znaczącą metamorfozę, dzięki której stały się mocniejsze, cichsze i bardziej oszczędne, a co więcej osiągają obecnie lepsze współczynniki emisji CO2, gazów cieplarnianych i szkodliwych substancji.
Badanie ALD Automotive wskazuje również, że polskie firmy mają stosunkowo młodą flotę samochodową. Zdecydowana większość (około 76%) firmowych samochodów to pojazdy w wieku do 5 lat. Z punktu widzenia ekologii jest to pozytywne zjawisko, ponieważ nowoczesne silniki charakteryzują się niższym zużyciem paliwa i emisji szkodliwych spalin. W przebadanej grupie firmy zatrudniające do 20 osób, posiadają nieco starszą flotę. Udział samochodów w wieku do 5 lat wyniósł w tej grupie 62,5%.
Rośnie świadomość
Firmy posiadające flotę pojazdów coraz częściej wprowadzają szkolenia z zakresu ekologicznej jazdy. Szkolenia te są najbardziej popularne w grupie firm, zatrudniających powyżej 50 osób, spośród których aż 20% prowadzi lub w najbliższej przyszłości planuje wprowadzenie szkoleń tego typu. Firmy małe, zatrudniające do 20 osób, w większości nie są zainteresowane szkoleniami z ekologicznej jazdy (87% wskazań).
– Z naszego badania wynika, że świadomość ekologiczna wśród polskich menedżerów flot rośnie. Popularność rozwiązań przyjaznych środowisku jest jednak stosunkowo niska w porównaniu z innymi krajami europejskimi, głównie z powodu braku zachęt podatkowych. W związku z tym, odpowiedzialność za edukację użytkowników flot i promowanie ekologicznych rozwiązań spoczywa w Polsce na firmach flotowych oraz branży motoryzacyjnej – mówi Tomasz Ślepowroński, dyrektor zarządzający ALD Automotive Polska.
Ankieta „Barometr ekologiczny branży flotowej” została przeprowadzona na zlecenie ALD Automotive pośród menedżerów flot z 220 firm z całej Polski i miała na celu zbadanie popularności przyjaznych środowisku rozwiązań w polskich flotach pojazdów. Dane uzyskano na podstawie rozmów telefonicznych, które odbyły się w styczniu 2009 roku.