Brak kierowców – prognoza 2019
Słowa „brak kierowców” to chyba najczęściej padające określenie opisujące sytuację transportową w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.
Rok 2018 postrzegany jest przez wielu analityków i praktyków rynku logistycznego jako krytyczny w transporcie pod względem dostępności...
Brak kierowców – jaki był 2018 w transporcie?
Słowa „brak kierowców” to chyba najczęściej padające określenie opisujące sytuację transportową w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy. Rok 2018 postrzegany jest przez wielu analityków i praktyków rynku logistycznego jako krytyczny w transporcie pod względem dostępności kierowców i możliwości ich zatrudnienia. 100 tysięcy brakujących kierowców to magiczna cyfra, ciągle cytowana i powtarzana w sektorze transportowym.
Po raz pierwszy skala problemu została zmierzona i opisana już ponad dwa lata temu (Październik 2016) w raporcie „Rynek pracy kierowców w Polsce” opracowanym przez PwC oraz TLP. Wspomniany raport to była pierwsza w Polsce kompleksowa analiza skali, przyczyn i skutków sygnalizowanego przez branżę transportu drogowego problemu braku kierowców zawodowych.
Dlaczego brakuje kierowców zawodowych?W poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie „Dlaczego brakuje kierowców” warto wrócić do danych z raportu. Analizy pokazywały, że około 20% kierowców planuje odejść z zawodu kierowcy samochodu ciężarowego.
Najważniejsze powody to:
- poczucie, że otrzymywane wynagrodzenie kierowcy nie rekompensuje głównej niedogodności, czyli rozłąki z rodzinką,
- stan techniczny pojazdów,
- jakość współpracy z przełożonymi.
Wymienione powyżej czynniki wynikają wprost ze specyfiki pracy kierowcy. Jeżeli na te czynniki nałożymy trendy makroekonomiczne zwiększające zapotrzebowanie na transport takie jak:
- Rosnąca konsumpcja w Unii Europejskiej,
- Wzrost wydajności przedsiębiorstw,
- Lepsza sytuacja makroekonomiczna
to połączenie tych faktów daje prawie pełny obraz rynkowych problemów.
Do tych dwóch grup czynników należy dodać niekorzystne zmiany i regulacje prawne wprowadzone w 2018 roku, które w znacznym stopniu utrudniają funkcjonowanie firm transportowych.
Od publikacji raportu minęło już ponad 2 lata więc warto zadać sobie pytanie na ile ta lista jest wciąż aktualna?
Pytanie raczej retoryczne, wszystkie czynniki nadal występują, niewiele zostało zrobione w celu ich poprawy, może oprócz rzeczywistego wynagrodzenia kierowcy które w ostatnich dwóch latach znacząco wzrosło.
Pełny artykuł znajdziesz na moim blogu http://dariuszkrason.pl/brak-kierowcow-prognoza-2019/
Zapraszam