Case study: Skrócenie czasu planowania tras na przykładzie firmy PU HETMAN
Efektywne planowanie tras stanowi obecnie jeden z największych problemów firm zarządzających logistyką towarów lub usług. Układanie przejazdów punkt po punkcie dla całej floty pojazdów jest zajęciem czasochłonnym oraz wrażliwym na występowanie różnego rodzaju błędów.
Zarządzaniem logistyką wciąż często zajmują się pracownicy, których jedynym wsparciem są bezpłatne narzędzia jak np. Google Maps. Niestety, możliwości obliczeniowe człowieka przy wyznaczaniu tras w sposób ręczny to około 500-600 kombinacji, podczas gdy aplikacje do układania dostaw są w stanie przeliczyć kilkadziesiąt tysięcy kombinacji dla jednego pojazdu… w zaledwie kilka sekund.
Jak zwiększenie taboru wpływa na układanie tras
Przedsiębiorstwo Usługowe HETMAN jest firmą, która zajmuje się nowoczesną gospodarką odpadami. PU HETMAN kładzie szczególny nacisk na działania proekologiczne, m.in. dlatego firma prężnie rozwija swoją działalność.
To właśnie rozwój firmy doprowadził do konieczności znalezienia systemu, który umożliwiłby efektywniejsze planowanie przejazdów śmieciarek. Jedynie w roku 2020 wielkość taboru przedsiębiorstwa zwiększyła się o kilkadziesiąt pojazdów w porównaniu z rokiem wcześniejszym. Poskutkowało to znacznym obciążeniem firmowych logistyków i koniecznością planowania liczby tras zbyt trudnej do opanowania i ułożenia w efektywny sposób. Pracownicy dotychczas wyznaczali trasy ręcznie, wspomagając się Google Maps.
Natomiast ze względu na specyfikę działalności przedsiębiorstwa, ustalanie tras stanowi trudne wyzwanie. Odbiór komunalny podzielony jest na 5 różnych frakcji, a trasy pojazdów trzeba dostosować pod każdą z nich. Odpady odbiera się również z podziałem na domy jedno- i wielorodzinne, nie wspominając o dodatkowych, codziennie spływających zleceniach od klientów. Sytuację tę najlepiej opisują słowa koordynatora logistyki z PU HETMAN, Arkadiusza Jędrzejko:- Wyznaczanie tras przy pomocy Google Maps zdawało egzamin przy małym taborze. Kiedy jednak firma zaczęła się rozrastać, takie rozwiązanie okazało się niewystarczające. Zależało nam, aby utrzymać 8 godzinny tryb pracy w systemie dwuzmianowym. W tym czasie, pracownicy mają odebrać odpady i zakończyć pracę o wyznaczonej godzinie. Rozpoczęliśmy zatem poszukiwania profesjonalnej aplikacji..
Gdy planowanie tras staje się zbyt skomplikowane na pomoc przychodzą rozwiązania technologiczne
Wybór przedsiębiorstwa HETMAN padł na oprogramowanie Routimo. Na podjęcie decyzji duży wpływ miała dostępność bezpłatnej wersji testowej oraz sam rodzaj systemu. Na oprogramowanie Routimo składa się bowiem aplikacja webowa, do użytku pracowników zajmujących się układaniem tras, oraz aplikacja mobilna skierowana do kierowców. W danym momencie dużym atutem systemu było to, że działa ona w systemie SaaS, czyli jest obsługiwany z chmury i nie wymaga instalacji. Firmie zależało na szybkim znalezieniu rozwiązania swoich problemów logistycznych, dlatego był to strzał w dziesiątkę.
W trakcie testu, który trwał miesiąc, logistycy oraz kierowcy mogli dokładnie sprawdzić działanie systemu i jego skuteczność w planowaniu tras przejazdów śmieciarek. Test zakończył się sukcesem i konkluzją, że poprzedni styl pracy był nieefektywny.
Dla PU HETMAN, firmy zajmującej się eko edukacją i działającą na rzecz ochrony środowiska, był to krok w stronę zmniejszenia własnej emisyjności. Szczegółowo ułożone trasy pozwoliły na zmniejszenie liczby wykonywanych kilometrów, co wpłynęło na zużycie paliwa oraz w przyszłości wpłynie na zużycie samych pojazdów, oraz konieczności napraw samochodów. Firma po raz kolejny pokazała dobry przykład i wskazała odpowiedni kierunek dla przedsiębiorstw logistycznych.
Jakie efekty udało się osiągnąć, wdrażając oprogramowanie Routimo?
Firma zdecydowała się na wykupienie regularnej subskrypcji i przy pomocy doradców Routimo, zaczęła wprowadzać ulepszenia w ramach codziennej pracy.
Najbardziej widocznym efektem był zdecydowany spadek czasu niezbędnego na zaplanowanie trasówek. Firmowi logistycy mogli poświęcać zdecydowanie mniej czasu na układanie tras. Praca, która wcześniej zajmowała średnio 2 godziny, została ułatwiona do kilku kliknięć w systemie. Odciążeni z bieżących zadań, mogli poświęcić więcej uwagi działaniom mającym na celu poprawę obsługi klientów.
Wdrożenie oprogramowania wpłynęło na ogólną poprawę efektywności załogi, zarówno koordynatorów, jak i kierowców. Przybliżyło to również firmę do realizacji jej strategicznych celów.
– ROUTIMO to kompleksowe narzędzie do planowania trasy naszych pojazdów, które pozwoliło nam dokonać optymalizacji wielu procesów zachodzących w firmie – podsumowuje Arkadiusz Jędrzejko.
Oprogramowanie Routimo dostępne jest teraz w siedmiodniowej bezpłatnej wersji próbnej. Wystarczy wypełnić formularz kontaktowy na stronie routimo.com. Wejdź na stronę, wypełnij formularz i sprawdź, jak Routimo może wpłynąć na poprawę efektywności twojej floty pojazdów.