Centra logistyczne nad Bałtykiem

Centra logistyczne nad Bałtykiem

Zakończyła się budowa magazynu wysokiego składowania na zapleczu dwóch gdyńskich terminali. W Gdańsku powstanie największe centrum logistyczne w Północnej Polsce. To dopiero początek wzrostu infrastruktury na terenie pomorskich portów.Pomimo dostrzegalnych w ubiegłym roku,

Pomimo dostrzegalnych w ubiegłym roku, również na rynku portowym, skutków światowego kryzysu gospodarczego m.in. Zarząd Morskiego Portu Gdynia zdecydował się postawić na dalsze inwestowanie. Otwieranie pomorskich terminali kontenerowych a poprzez to nowych możliwości biznesowych pozwolić ma na efektywne wykorzystanie ożywienia, które nastąpiło w połowie 2010 roku.

 

Obowiązkowy rozwój

ZMPG od wielu lat inwestuje spore kwoty pieniędzy w rozwój zaplecza, wykorzystując oprócz własnych środków finansowych również fundusze unijne, które z czasem stały się istotnym wsparciem działalności inwestycyjnej w porcie. Pozyskanie środków z Funduszu Spójności na realizowane projekty infrastrukturalne pozwala przeznaczyć zaoszczędzone w ten sposób środki własne na przedsięwzięcia i projekty, które nie mogą aspirować do dofinansowania z Brukseli. Wśród nich kluczowe miejsce zajmują nowe obiekty magazynowe. – Biorąc pod uwagę, iż znaczącą część przychodów naszej Spółki stanowią usługi najmu, Zarząd Portu Gdyńskiego podjął decyzję o znaczących nakładach na tworzenie nowoczesnych przestrzeni magazynowych wysokiego składowania – mówi Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Portu Gdynia, dyrektor ds. Infrastruktury i Zarządzania Majątkiem.

 

Zakończona inwestycja

Gdyński Port niedawno zakończył budowę magazynu wysokiego składowania na zapleczu dwóch gdyńskich terminali kontenerowych. Pod jego budowę oraz pod niezbędną dla jego potrzeb infrastrukturę przeznaczono teren o powierzchni około 14 000 mkw. Obiekt przeznaczony jest do składowania towarów drobnicowych, wysoko przetworzonych, w opakowaniach, z wyłączeniem ładunków niebezpiecznych.

Użytkownicy prowadzić będą w nim działalność w zakresie usług logistycznych związanych z magazynowaniem, przyjęciem, składowaniem, kompletacją i wydawaniem towarów. Magazyn dedykowany jest dla dwóch użytkowników z możliwością obsługi po pięć stanowisk przeładunkowych dla każdego użytkownika oraz z możliwością wykorzystania ramp zapewniających zjazd sprzętem do załadunku towarów na poziom zewnętrznego placu manewrowego. Magazyn będzie obsługiwał około 40 samochodów na dobę.

 

Magazyn w planach

Nowo wybudowany magazyn wysokiego składowania nie wyczerpuje planów Zarządu Portu Gdyńskiego, zmierzających w kierunku wzbogacenia oferty najmu o kolejne powierzchnie magazynowe. Na lata 2012-2013 zaplanowano budowę kolejnego magazynu wysokiego składowania, przeznaczonego do składowania towarów drobnicowych, wysoko przetworzonych, w opakowaniach. Kolejny obiekt powstanie w Gdyni na terenie Portu zachodniego. Magazyn przeznaczony będzie dla kilku najemców z możliwością obsługi od trzech do dziewięciu stanowisk przeładunkowych dla każdego użytkownika oraz z możliwością wykorzystania ramp zapewniających zjazd sprzętem do załadunku towarów na poziom zewnętrznego placu manewrowego. W zależności od ilości użytkowników w obiekcie magazyn będzie mógł obsługiwać około 200 samochodów ciężarowych na dobę. Obiekt ma liczyć około 30 000 mkw. Zakończenie realizacji pierwszego etapu inwestycji wraz z oddaniem ok. 50 procent powierzchni użytkowej obiektu do eksploatacji zaplanowano na połowę grudnia 2012 roku. Zakończenie całego zadania inwestycyjnego i przekazanie do użytkowania nastąpić ma dziewięć miesięcy później – kończy Walery Tankiewicz.

 

Pomorskie Centrum Logistyczne

Kolejną inwestycją na Pomorzu będzie największe w północnej Polsce centrum logistyczne. Projekt tej inwestycji został przedstawiony niedawno na konferencji Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. W planach jest utworzenie Parku Przemysłowo–Logistycznego rozwijającego potencjał najnowocześniejszego na południowym Bałtyku terminala kontenerowego – DCT Gdańsk. Wstępnie przewiduje się, że w centrum może powstać nawet około 500 000 mkw. powierzchni magazynowych oraz ok. 40 000 mkw. powierzchni biurowych. W pierwszym etapie zakłada się, iż na obszarze 10 ha powstaną magazyny o łącznej powierzchni ok. 42 000 mkw. i ok. 2000 mkw. powierzchni biurowo-socjalnej. Będzie tu możliwość ustanowienia wolnego obszaru celnego. Zaletą centrum będzie bezpośrednie połączenie z nowoczesnym głębokowodnym terminalem kontenerowym DCT Gdańsk S.A., który jest jedynym terminalem kontenerowym na Bałtyku obsługującym bezpośrednie połączenia z Dalekiego Wschodu. W obecnej fazie jego zdolność przeładunkowa to 1000000 TEU rocznie. Wkopanie kamienia węgielnego pod budowę Centrum planowane jest na koniec 2011 r. Prognozowana wartość inwestycji to 200-300 mln Euro.

Firma Goodman, która sfinansuje budowę wielofunkcyjnego centrum logistycznego w Gdańsku, to zintegrowana grupa działająca jako właściciel, deweloper i zarządzający powierzchniami przemysłowymi i biznesowymi w Europie Kontynentalnej, Wielkiej Brytanii, Australii oraz regionie Azji Pacyficznej.

Jak twierdzi Sławomir Majman, Prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych: – Ta supernowoczesna inwestycja logistyczna uczyni Gdańsk znacznie atrakcyjniejszym miejscem dla inwestorów zagranicznych.

Poleć ten artykuł:

Polecamy