Centrum Badawczo-Rozwojowe Wieltonu otwarte (+ FOTO)
Wczoraj, w obecności zarządu, przedstawicieli władz samorządowych i mediów, oficjalnie otwarte zostało Centrum Badawczo-Rozwojowe firmy Wielton. Wyjątkowa inwestycja rozpoczyna drogę polskiego producenta naczep do rozwoju innowacyjnych produktów i podboju kolejnych rynków.
CBR Wieltonu to miejsce naprawdę unikatowe – jest to jedyne wyspecjalizowane centrum B+R o takich możliwościach w Polsce i jedno z dwóch w Europie. Dumą twórców centrum jest stanowisko do badania wytrzymałościowego naczep i przyczep. Dzięki zastosowaniu masy sejsmicznej (500 ton betonu), można dokładnie symulować warunki pracy pojazdu i w ciągu kilku tygodni odwzorować trudy kilkuletniej eksploatacji, po czym przekonać się, które elementy konstrukcji wymagają poprawy.
W ramach inwestycji wybudowano dwie nowe hale na terenie zakładu w Wieluniu oraz zmodernizowano część istniejących budynków. Prócz stanowiska wytrzymałościowego, zainstalowano także stanowisko diagnostyki układów hamulcowych oraz diagnostyki konstrukcji pojazdów.
Warto podkreślić, że projekt od początku zakładał daleko idącą współpracę z instytucjami naukowymi. W efekcie prowadzonych działań, Wielton zdobył oficjalny status centrum badawczo-rozwojowego, co pozwala działać spółce jak jednostce naukowej i finansować prace badawczo-rozwojowe ze środków zewnętrznych, m.in. z funduszy unijnych oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. W ramach rozwoju innowacji w czerwcu ub.r. Wielton otworzył zamiejscowe biuro projektowe w gliwickim Parku Naukowo-Technologicznym, zaś na Politechnice Śląskiej uruchamiana jest pod patronatem firmy specjalność “Projektowanie mechatronicznych układów mobilnych”.
– Chcemy wspierać talenty wśród polskich studentów i doktorantów, CBR stanowi doskonałą platformę do współpracy i wymiany doświadczeń ze środowiskiem akademickim przy projektach badawczych – mówi prezes Wieltonu, Mariusz Golec. – Chcemy maksymalnie wykorzystać potencjał zarówno intelektualny, jak i techniczny polskich naukowców, których kompetencje już od wielu lat są doceniane w Europie. To właśnie polską myślą technologiczną konkurujemy z zachodnimi rozwiązaniami.
Podczas ceremonii prezes Golec podkreślił, że w przyszłości CBR może być wynajmowane na potrzeby badań dla innych producentów z branży automotive. Konstrukcja stanowiska wytrzymałościowego pozwala na sprawdzanie na nim także ciężarówek, autobusów czy pojazdów wojskowych. Jednak w najbliższym czasie będzie ono z pewnością zarezerwowane na potrzeby Wieltonu.
Na konferencji prasowej poinformowano też o powołaniu spółki zależnej Wielton GmbH, której celem jest rozwój sprzedaży w Niemczech, Austrii i Szwajcarii. Podbicie ogromnego rynku niemieckojęzycznego to aktualnie największe wyzwanie dla firmy. Według założeń Wieltonu, potencjał sprzedaży na tym rynku przekracza poziom 1500 sztuk rocznie.
Inwestycja w CBR została zrealizowana przy współpracy Ministerstwa Gospodarki, obecnie Ministerstwa Rozwoju. Wielton otrzymał wsparcie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Innowacyjna Gospodarka. Wartość inwestycji wyniosła niemal 22 mln zł, z czego ok. 9,5 mln zł pochodzi ze środków unijnych.