Chcemy być wśród liderów
Logistyka stanowi istotny obszar działalności wielu poczt. Deutsche Post DHL, Austrian Post, Posten Norge (Norwegia) czy Post Nord (Dania i Szwecja), to przykłady silnej obecności operatorów pocztowych na rynkach logistycznych, zarówno krajowych, jak i międzynarodowych. Taką...
Globalna branża pocztowa na świecie przeszła długą drogę ewolucji. Dzisiaj poczta to nie tylko listy i paczki, skrzynka pocztowa i listonosz. Operatorzy są także obecni w segmentach rynku, które mają największe szanse na rozwój i zyski. Są to usługi finansowo-bankowe, ubezpieczeniowe, obszar handlu internetowego i usług e-governement.
Wdrażana strategia rozwoju Poczty Polskiej do 2015 r. kładzie silny nacisk na poszukiwanie nowych źródeł dochodów. Zapewnić ma to m.in. rekompensatę z tytułu spadkowego trendu dla tradycyjnych usług listowych. Logistyka już obecnie stanowi ważny obszar działalności Poczty Polskiej i ten kierunek będzie nadal rozwijany.
Drobnica – przyczółek dla rozwoju usług logistycznych
Rok 2012 zakończył się dla usług drobnicowych oferowanych przez Pocztę Polską dużym sukcesem – wzrost o 300 procent! W tym roku firma zamierza powtórzyć ten sukces. Zasadniczy cel, jaki Poczta Polska sobie wyznaczyła, to osiągnięcie pozycji w czołówce operatorów logistycznych w Polsce. Równocześnie zakładamy maksymalne wykorzystanie synergii operacyjnych, możliwych do osiągnięcia przy połączeniu obsługi strumieni tradycyjnych przesyłek pocztowych z nowo rozwijanymi usługami drobnicowymi oraz z obszaru KEP.
Poczta Polska dysponuje unikalną siecią własnych platform logistycznych. Są to lokalizacje uwzględniające potrzeby związane z obsługą przeładunkową i rozdziałem wzrastających strumieni drobnicowych. Platformy w Pruszczu Gdańskim, Bydgoszczy (Lisi Ogon), Poznaniu, Wrocławiu, Zabrzu i Lublinie można zaliczyć do najnowocześniejszych w kraju. Wszystkie platformy logistyczne Poczty Polskiej umożliwiają sprawną, najwyższej jakości operacyjnej, obsługę przesyłek. Poczta Polska posiada także największą wśród operatorów logistycznych sieć stałych połączeń transportu drogowego, dzięki której możliwe jest dotarcie z przesyłką do każdego praktycznie zakątka kraju. Daje to wyjątkową możliwość oferowania na rynku szerokiego spektrum usług logistycznych (listy, paczki, palety), bez konieczności budowania osobnych sieci połączeń transportowych dla poszczególnych strumieni towarowych.
Rok 2012 zakończył się dla usług drobnicowych oferowanych przez Pocztę Polską dużym sukcesem – wzrost o 300 procent!
Oferowane obecnie przez Pocztę Polską usługi obejmują, poza klasycznymi usługami pocztowymi, realizowanymi przez firmę jako powszechnego operatora pocztowego, także usługi logistyczne, których sprzedaż i wykonanie podlega normalnym warunkom konkurencji rynkowej. Do usług tych zalicza się: usługi drobnicowe – Przesyłka Paletowa, usługi ekspresowe i kurierskie – POCZTEX, usługi paczkowe – paczka biznesowa i paczka gabarytowa. W planach rozwojowych Poczty Polskiej znajdą się także w najbliższym czasie kolejne usługi logistyczne, w tym magazynowe.
Reorganizacja logistyki wewnętrznej
Aby móc jeszcze skuteczniej i efektywniej konkurować na rynku TSL oraz dalej rozwijać biznes logistyczny, Poczta Polska konsekwentnie wdraża od 2011 r. program reorganizacji zarządzania obszarem logistyki wewnętrznej. W efekcie tego uzyskano wzmocnienie integracji operacyjnej platformami logistycznymi i transportem. Kluczowym krokiem będzie powołanie już wkrótce nowej struktury organizacyjnej o charakterze procesowym, odpowiedzialnej zarówno za logistykę usług pocztowych, jak i dla klientów zewnętrznych. Usprawnienia procesów zarządczych w obszarze logistyki stworzą płaszczyznę dla poprawy jakości usług i redukcji kosztów logistyki.
W tej chwili Poczta Polska wchodzi w finalny etap procesu reorganizacji modelu operacyjnego logistyki, w ramach którego przewiduje się m.in. wzmocnienie kadry menedżerskiej przez doświadczonych specjalistów z branży logistycznej. Pozwoli to na uzupełnienie doświadczeń pocztowych o najlepsze wzorce rynkowe sprawdzone w wielu czołowych organizacjach logistycznych.
Tak więc bieżący rok dla Poczty Polskiej to nie tylko sam fakt uwolnienia rynku pocztowego w Polsce i działań koncentrujących się na zachowaniu pozycji lidera na rynku usług pocztowych. Będzie to także czas poważnych zmian wewnętrznych w logistyce operatora oraz dalszego rozwoju biznesu logistycznego.