CHEP i Nestlé Waters optymalizują łańcuch dostaw
Gospodarka obiegu zamkniętego, usprawnianie procesów, oszczędności kosztowe są niezbędne dla zrównoważonego łańcucha dostaw. W odpowiedzi na wyzwania rynku związane z optymalizowaniem zasobów CHEP Polska i Nestlé Waters już kolejny rok z rzędu współdziałają w projekcie kooperacji transportowej.
Według najnowszego raportu PwC, w ciągu najbliższych 5 lat rynek transportu i logistyki będzie się zmieniać pod wpływem kilku czynników. Wśród nich siłami napędowymi zmian będzie digitalizacja, przesunięcia w handlu międzynarodowym, rozwiązania software, zmiany wewnętrzne w handlu oraz rozwój rozwiązań w obszarze maszyn i urządzeń. Jednym z najważniejszych trendów jest digitalizacja procesów, która w branży transportowej i logistycznej nie jest zjawiskiem nowym. Eksperci w raporcie zwracają uwagę, że firmy logistyczne będą wykorzystywać digitalizację nie tylko, aby zwiększać przychody, ale też upraszczać procesy, przekształcać usługi, produkty oraz modele biznesowe, a także redukować wpływ braku odpowiednio wykwalifikowanych kadr[1].
Współpraca CHEP Polska z Nestlé Waters rozpoczęła się w 2015 roku. W trakcie jej trwania, portfolio usług CHEP, z jakich korzysta koncern, stale ewoluowało. Początkowo Nestlé Waters wynajmowało palety drewniane typu euro. W kolejnych latach zaczęto korzystać z półpalet drewniano-metalowych oraz rozwiązań wystawowych LMS. Pomimo że pooling w znacznym stopniu przyczynił się do podniesienia efektywności łańcucha dostaw Nestlé, zmieniający się rynek wymagał dalszych optymalizacji w obszarach związanych z transportem. Firmy, szukając odpowiedzi na tego typu wyzwania, wprowadziły nowe rozwiązanie polegające na współpracy transportowej. Partnerzy eliminują puste przejazdy ciężarówek ograniczając zużycie paliwa i redukując emisję CO2, co wiąże się z pozytywnym wpływem na środowisko. CHEP, korzystając z unikalnej kombinacji skali i zasięgu swojej działalności oraz dostępu do baz danych, które pokazują przepływ towarów w transporcie, był w stanie zaproponować rozwiązanie zmniejszające koszty transportu i negatywny wpływ na środowisko, przy jednoczesnym wykorzystaniu potencjału transportowego Nestlé.
CHEP przeanalizował trasy przejazdów, jakie pokonują dostawcy Nestlé Waters z zakładu produkcyjnego do głównego odbiorcy – wiodącej sieci handlowej. Na podstawie zebranych informacji zaproponowano optymalną trasę między trzema podmiotami. Tak powstały domknięte kółka transportowe, które eliminują pusty przejazd ciężarówek po rozładunku dostawy. Ten sam transport po zdaniu towaru odbiera palety CHEP ze sklepu i dostarcza je do zakładu produkcyjnego. Obecnie istnieją dwie takie linie, których przepustowość wynosi ponad 150 tys. palet, czyli około 330 aut rocznie.
– Codzienne dostawy towarów, szczególnie w wysokim sezonie, to wyzwanie dla producentów i dostawców. Istotnym jest, aby maksymalnie uszczelnić ten proces. Kooperacje transportowe są odpowiedzią na to zapotrzebowanie. Współpracując z CHEP oszczędzamy podwójnie – zmniejszając koszty transportu i negatywny wpływ na środowisko – mówi Sebastian Pietrzak, kierownik ds. operacji łańcucha dostaw Nestlé Waters.
Eksperci Deloitte wskazują, że gospodarka obiegu zamkniętego (GOZ), uwzględniając ograniczoną ilość zasobów naturalnych, nie tylko redukuje ilość odpadów i emisji, ale także znacznie ogranicza koszty. Według wyliczeń Komisji Europejskiej, przyjęcie jej założeń może przynieść unijnym firmom oszczędności rzędu 600 mld euro, co w przeliczeniu na udział w ich rocznym obrocie dałoby 8 proc. wydatków mniej[2].
Dzięki kooperacji transportowej CHEP Polska i Nestlé Waters w 2017 roku ograniczono trasy ciężarówek o 6 213 kilometrów, tym samym redukując poziom emisji CO2 o 6 ton. Korzystanie z systemu wynajmu palet przyniosło kolejne oszczędności środowiskowe. Usługa poolingu zamkniętego CHEP w łańcuchu dostaw Nestlé Waters przyczynia się również do zmniejszenia wycinki lasów.
– Gospodarka obiegu zamkniętego jest jednym z priorytetów w zakresie ochrony środowiska. Model biznesowy umożliwiający ponowne wykorzystywanie wysokiej jakości materiałów przez dłuższy czas i z większą wydajnością, podnosząc w ten sposób konkurencyjność gospodarki, jest wpisany w DNA naszej firmy. Oferowana przez nas usługa poolingu opiera się na współużytkowaniu stałej jakości palet i kontenerów przez wielu klientów – mówi Kinga Di Salvo, Country General Manager CHEP Polska i kraje bałtyckie. W CHEP idziemy o krok dalej. Projektujemy efektywne rozwiązania z obszaru całego łańcucha dostaw, które mają realny wpływ na wsparcie sprzedaży, generują oszczędności nie tylko kapitałowe, ale też środowiskowe. Nasze podejście opiera się na kompleksowym spojrzeniu na sieć logistyczną, uwzględniając strategie i wymagania naszych partnerów biznesowych – dodaje Di Salvo.
(CHEP)
[1] Raport PwC „CEE Transport & Logistics TrendBook 2019”, [online:https://www.pwc.pl/pl/media/2018/2018-10-19-transport-logistyka-pwc-trendbook-2019.html]
[2] Report Deloitte „2030 Purpose: Good business and a better future”, January 2017