Chiński Nowy Rok zakłóca łańcuch dostaw

Chiński Nowy Rok zakłóca łańcuch dostaw

Zazwyczaj Nowy Rok kojarzy się z hucznie celebrowanym dniem na przełomie grudnia i stycznia, jednak w Chinach świętowanie odbywa się nieco później, a obchody trwają cały tydzień. Ma to ogromny wpływ na globalną produkcję i przepływ towarów, ponieważ największe centrum produkcji i eksportu na świecie wstrzymuje wtedy swoją regularną działalność rynkową. Taka przerwa powoduje poważne trudności w logistyce i łańcuchach dostaw, a jej skutki są odczuwalne nawet kilka tygodni później przez niemal wszystkie branże.

Chiński Nowy Rok to najważniejsze święto w chińskim kalendarzu, które w tym roku przypada na 29 stycznia. Jednak przygotowania do niego zaczęły się w branży logistycznej o wiele wcześniej. Jest to okres przestoju w transporcie, a także w pracy fabryk i magazynów. W tym czasie chińscy przedsiębiorcy wstrzymują działalność, by udać się do bliskich i wraz z nimi uczestniczyć w świętowaniu. Nawiązując do europejskich tradycji można porównać ten okres do świąt Bożego Narodzenia.

– Zamknięcie fabryk, a także innych instytucji doprowadza do utrudnień dla wielu gałęzi gospodarki, w tym transportu. Stanowi to poważne wyzwanie dla całej branży TSL oraz firm, dla których funkcjonowania istotne są relacje handlowe z Chinami. Zakłócenia w transporcie zaczynają się kilka tygodni przed obchodami Chińskiego Nowego Roku i mogą trwać nawet miesiąc wskutek nagromadzenia towarów w magazynach i portach. Dlatego zarówno przewoźnicy, jak i ich klienci muszą wcześniej podjąć odpowiednie działania, by właściwie przygotować się na ten czas i zapewnić płynność dostaw – mówi Łukasz Łasa, Business Development Manager Multimodal Transport, FM Logistic.

Transport w obliczu wyzwań

W okresie Chińskiego Nowego Roku lokalny transport drogowy jest praktycznie wyłączony, a pozostałe środki transportu ograniczone. Wydłużeniu ulega także procedura kontroli towaru przez służby celne. Przepływ towaru nie jest jednak całkowicie niemożliwy, ponieważ dalej kursuje kolej, funkcjonują porty morskie i lotniska, jednak możliwości są ograniczone.

Najsprawniej działa fracht kolejowy, będący najszybszym i najbardziej opłacalnym środkiem transportu. Mimo zmniejszonej ilości wyjazdów pozwala na uniknięcie przeszkód i zachowanie stałego czasu dostawy, który wynosi 15 dni. Jest to duża zasługa Nowego Jedwabnego Szlaku, którego potencjał wciąż jest rozwijany.

Transport morski w tym czasie działa z ograniczeniami więc możemy spodziewać się problemów na niektórych trasach. Kontenerowce wypływają z o wiele mniejszą częstotliwością, a część kursów jest anulowana. W obecnej sytuacji geopolitycznej, statki nie są w stanie przepływać przez Kanał Sueski, co znacznie wydłuża ich drogę od 35 do nawet 45 – 50 dni. Transport lotniczy natomiast jest najdroższą możliwą opcją. W okresie Chińskiego Nowego Roku stawki mogą wzrosnąć nawet dwukrotnie ze względu na sezonowe zwiększone zainteresowanie, co powoduje brak miejsca i wzrost ceny.

Wcześniej znaczy taniej

Skutki tego okresu odczuwa każda branża, a zwłaszcza firmy, których łańcuch dostaw jest połączony z dostawcami z Chin , dlatego operator logistyczny odgrywa bardzo ważną rolę w przygotowaniu klienta do wspomnianego okresu. Jego głównym zadaniem jest dobre zabezpieczenie przed operacyjnymi problemami, mogącymi trwać nawet kilka tygodni.

– Jako operator logistyczny, odpowiednio wcześniej otrzymujemy informacje od chińskich partnerów o terminach zamknięcia ich magazynów. Przekazujemy zebrane dane do klientów, jednak już przed tym omawiamy z nimi działania, mające na celu uniknięcie problemów z terminowością dostaw. Prowadzimy m.in. prebookingi, czyli rezerwacje miejsca dla towaru, który nie jest jeszcze gotowy, ale już planowane jest jego nadanie. Funkcjonuje to niezależne od ilości produktów. Możemy zaplanować transport zarówno pełnych kontenerów, jak i ładunków drobnicowych. Natomiast firmy, które nie przygotują się, na znaczące utrudniania w transporcie muszą liczyć się nawet z dwukrotnie większymi kosztami. Warto też mieć na uwadze, że zorganizowanie dostawy po chińskim święcie będzie możliwe dopiero po kilku tygodniach od Chińskiego Nowego Roku, gdy nagromadzony w tym okresie towar opuści magazyny. Opierając się na naszym doświadczeniu, w tym czasie doradzamy także, jaki środek transportu najlepiej dobrać do danego asortymentu, a następnie wraz z chińską siecią partnerską odpowiadamy za bezproblemowy przewóz ładunków – dodaje Łukasz Łasa.

Chiński Nowy Rok to wyjątkowe wyzwanie dla globalnych łańcuchów dostaw, jednak odpowiednie przygotowanie i współpraca z doświadczonymi operatorami logistycznymi, może znacząco zminimalizować ryzyko opóźnień i poniesienia dodatkowych lub niespodziewanych kosztów. Kluczem do sukcesu jest planowanie z wyprzedzeniem, wybór odpowiednich środków transportu oraz stała komunikacja z partnerami handlowymi. Dzięki takiemu podejściu firmy mogą utrzymać ciągłość operacyjną, nawet w obliczu największych wyzwań logistycznych.

Poleć ten artykuł:

Polecamy