Ciężarowy Mercedes na miarę [Zobacz zdjęcia]
W zakładach znajdujących się w alzackim miasteczku Molsheim i stanowiących część pionu biznesowego Mercedes-Benz Special Truck,s powstają specjalistyczne pojazdy na indywidualne zamówienie. Najnowszy przykład przygotowywanych tutaj samochodów ciężarowych stanowi nowy ciągnik do...
Zakłady spełniają również specjalne życzenia klientów, których realizacja nie jest możliwa w produkcji seryjnej. Czy będą to pojedyncze egzemplarze czy niewielkie serie specjalne – CTT i zakłady w Molsheim wykonają je, korzystając z doświadczenia własnych konstruktorów.
Ponadto, CTT i zakłady w Molsheim, dostarczają zindywidualizowane samochody ciężarowe z gwiazdą na masce z jednej ręki i z jedną fakturą. Oznacza to, że klient otrzymuje produkt sprawdzony, dopuszczony do eksploatacji oraz posiadający wszelkie gwarancje i korzystający z globalnych usług serwisowych marki Mercedes-Benz.
Szeroka gama oferty
Choć oferta drużyny A Mercedes-Benz, obejmująca typoszeregi od Atego do Actrosa, liczy wiele wariantów, nie zawsze w racjonalnie zorganizowanej produkcji seryjnej możliwe jest przygotowanie odpowiedniego pojazdu, który sprostałby wysoce specjalistycznym zadaniom transportowym. Mercedes-Benz CTT potrafi jednak odpowiedzieć na potrzeby klientów.
W oparciu o pojazdy seryjne produkowane przez zakład w Wörth, powstają w Molsheim pojazdy czteroosiowe o rozstawie osi do 7,2 m, przeznaczone do eksploatacji na polach naftowych w Chinach, pojazdy do przewozu owiec w Nowej Zelandii, wyposażone w specjalne opony i dużo miejsca na ramie, gdzie producent zabudowy może zmieścić nawet klatkę dla psów, samochody ciężarowe dla szkół jazdy wyposażone w dodatkowe siedzenia i zdublowane pedały, pojazdy Econic wykorzystywane w kopalniach jako ciągniki siodłowe i wiele innych indywidualnych rozwiązań.
Projekty z jednej ręki
CTT dysponuje w zakładach w Molsheim własnym działem projektowym. Koncepcje poszczególnych rozwiązań powstają zarówno na życzenie klienta, jak i ramach własnych innowacji – tak było w przypadku nowego modelu Mercedes-Benz SLT. Pracuje nad nim ok. 70 inżynierów, pozostających w ścisłym kontakcie z centralnym działem rozwoju Daimler Trucks w Stuttgarcie. Jednocześnie inżynierowie w Molsheim mogą prowadzić prace konstrukcyjne dotyczące samochodów ciężarowych przeznaczonych do produkcji seryjnej w Wörth.
Dla całego procesu adaptacji przygotowywana jest kompletna dokumentacja, podobnie jak w przypadku pojazdu seryjnego. Dzięki temu klienci mogą korzystać z dowolnego warsztatu Mercedes-Benz na całym świecie, a części i elementy są dostępne w formie części zamiennych oznaczonych kodami produktów znanymi z produkcji seryjnej.
Wszystkie przebudowy spełniają standardy jakościowe Mercedes-Benz i są objęte gwarancją – każdy samochód ciężarowy z CTT dostarczany jest wraz z fakturą bezpośrednio z Wörth. Pojazdy przygotowane do zadań specjalnych spełniają wszystkie wymagania stawiane pojazdom z produkcji seryjnej. Dotyczy to również oferty finansowania i leasingu.
CTT i zakłady w Molsheim dostarczają zindywidualizowane samochody ciężarowe z gwiazdą na masce z jednej ręki i z jedną fakturą
Co piąta ciężarówka z CTT
Co piąty samochód ciężarowy przechodzi przez CTT i udział ten utrzymuje się od lat na podobnym poziomie. Jednak nie każda z tych ciężarówek musi na własnych kołach pokonać trasę z Wörth do pobliskiego Molsheim, ponieważ pracownicy CTT mają do dyspozycji oddzielne stanowiska pracy w zakładzie macierzystym, gdzie mogą dokonywać drobniejszych adaptacji.
Jeśli okazuje się, że liczba adaptowanych egzemplarzy jest znacząca, to od określonego rzędu wielkości można ją skierować do produkcji taśmowej, co gwarantuje wysoki poziom wydajności i elastyczności. Organizacyjnie CTT jest związane z pionem biznesowym Mercedes-Benz Special Trucks w Wörth, gdzie blisko tysiąc pracowników wytwarza rocznie 3,5 tys. modeli Econic, Unimog i Zetros.
Zakłady produkcji specjalnej
Większe adaptacje wykonuje się jednak w alzackim Molsheim w pobliżu Strasburga. Około 600 pracowników zajmuje się tutaj konstruowaniem, produkcją, sprzedażą i modyfikowaniem pojazdów, montażem i lakierowaniem kabin do nośników narzędzi Unimog i wytwarzaniem części. Przez ich ręce przechodzi rocznie blisko 8,5 tys. pojazdów.
Obecnie działalność zakładów koncentruje się na przebudowie samochodów ciężarowych. Poza dużą liczbą adaptacji specjalnych najwięcej zamówień dotyczy modyfikacji układu jezdnego i ramy. Od chwili powstania w 2000 roku CTT zamontowało łącznie ponad 20 tys. osi, skróciło rozstaw osi o 5 tys. km i wydłużyło o 18 tys. km.
Odbiorcy z całego świata
Główni odbiorcy CTT pochodzą wprawdzie z krajów Unii Europejskiej, jednak same pojazdy eksploatowane są na całym świecie. W minionych latach CTT dostarczyła kilka tysięcy pojazdów do Brazylii, Chin i Rosji. Nawet Australia i Indonezja, do których trafia po kilkaset pojazdów rocznie, zaliczają się do znaczących odbiorców.
Zaleta CTT polega na tym, że pierwotnie indywidualne życzenia klientów i projekty konstrukcyjne są potem dostępne dla międzynarodowego kręgu odbiorców. Zaprojektowane dla odbiorcy z Finlandii tzw. podwozie „triple”, przeznaczone do ciężkich zadań transportowych, znajduje obecnie zastosowanie w pojazdach przeznaczonych do zbiórki odpadów w Monachium. Pięcioosiowe podwozia na bazie Arocsa z przeznaczeniem na wywrotki i betonomieszarki wykorzystywane w Szwajcarii zaadaptowano również do niemieckich pomp do betonu i holenderskich wywrotek.
Istotną rolę pełni również własny dział sprzedaży, obejmujący doradztwo techniczne i realizację zleceń. Pełni on w ścisłej współpracy z centralnym działem marketingu Mercedes-Benz Trucks w Stuttgarcie funkcję łącznika z poszczególnymi rynkami, tamtejszymi działami sprzedaży i dystrybucji oraz producentami zabudów i firmami współpracującymi. Zakład w Molsheim zajmuje rozległy teren o powierzchni niemal 500 tys. m². Produkcję podzielono na przebudowę i montaż samochodów ciężarowych, produkcję komponentów skoncentrowaną na kabinach do nośnika narzędzi Unimog oraz produkcję części.
Ciężarówka na miarę
Na 20 tys. m² zadaszonej powierzchni do dyspozycji pracowników pozostaje wiele tzw. atelier, 65 stanowisk ciężarówek i dwie komory lakiernicze. Aż 220 pracowników zajmujących się przebudową samochodów ciężarowych stanowi większość załogi zakładów w Molsheim.
Na przykład w najnowszym Atelier 11 po prawej i lewej stronie znajduje się po dziesięć stanowisk przebudowy samochodów ciężarowych. W razie potrzeby można tu przygotować linię niewielkiej produkcji taśmowej. Obecnie zaparkowane tutaj są w równych rzędach najróżniejsze modele pojazdów ciężarowych. Naprzeciwko przedłużane są ramy czteroosiowych pojazdów do obsługi pól naftowych w Chinach.
Mimo produkcji o charakterze rzemieślniczym, realizowanej na indywidualne zamówienie, CTT pracuje w identycznym na całym świecie systemie produkcyjnym Daimler Trucks. Wszystkie przebudowy przechodzą ponadto takie same testy jakościowe jak modele seryjne w zakładzie w Wörth.
Zakłady w Molsheim mają charakter manufaktury i istotnie przypominają warsztat rzemieślniczy. Wyjątek stanowi jednak produkcja części. Tutaj również do niewielkich serii wykorzystuje się robota spawalniczego. Dział zakładu w Molsheim zajmujący się produkcją części, pełni rolę wewnętrznego dostawcy i pracuje również dla zakładu w Wörth, produkującego samochody ciężarowe. Tutaj wykonuje się cięcie laserowe, wygina, spawa, sztancuje, wytłacza, maluje proszkowo i lakieruje na mokro. Rocznie 90 pracowników działu produkcji części przerabia ok. 1500 t stali, dysponując 9000 m² powierzchni produkcyjnej i magazynowej.
Najwięksi na świecie
Liczby mówią same za siebie: od założenia CTT w roku 2000 firma wykonała adaptacje ponad 120 tys. samochodów ciężarowych i zrealizowała ponad 5 tys. kodów specjalnych na części i komponenty. Samochody ciężarowe z CTT są eksploatowane w ponad 140 krajach świata. Mercedes-Benz CTT to największe na świecie zakłady zajmujące się przebudową samochodów ciężarowych z gwiazdą na masce.
W minionych latach zakłady w Molsheim były stale rozbudowywane. Przede wszystkim od roku 2008 Mercedes-Benz inwestował milionowe kwoty, m.in. w nowo wybudowaną halę produkcyjną Atelier 11, w nowe urządzenia produkcyjne oraz w niedawno uruchomiony magazyn wysokiego składowania z 14 rzędami regałów na ponad 4 tys. pozycji. Samochód ciężarowy na miarę jest poszukiwany bardziej niż kiedykolwiek.
Mercedes-Benz Molsheim
1967: uruchomienie zakładów przez importera Royal-Elysées
1968: import samochodów dostawczych
1969: import wszystkich pojazdów użytkowych
1970: założenie Mercedes-Benz France
1978: budowa salonu odbioru zamówionych pojazdów
1982: zabudowa wnętrz autobusów
1984: budowa spawalni
1991: początek adaptowania samochodów ciężarowych na zlecenie zakładów w Wörth
1993: przeniesienie działalności dot. samochodów osobowych
2000: powstanie Mercedes-Benz Custom Tailored Trucks
2000: produkcja kabin dla nośników narzędzi Unimog
2002: przebudowa Fuso Canter
2008: nowa hala produkcyjna Atelier 11
2009: nowy budynek działu konstrukcyjnego i sprzedaży
2011: nowa lakiernia, nowy budynek produkcyjny dla kabin Unimog
2013: nowy magazyn wysokiego składowania