Cyfrowa rewolucja w dostawach B2B PepsiCo

Cyfrowa rewolucja w dostawach B2B PepsiCo

W II kwartale bieżącego roku firma PepsiCo wdrożyła w Polsce innowacyjny model dostaw do klientów B2B – ePOD (electronic Proof of Delivery). Kluczowym elementem projektu było zastąpienie papierowych dokumentów – cyfrowym procesem rejestracji i rozliczeń. Tylko w pierwszym miesiącu działania systemu zrealizowano ponad 94 tys. zamówień na dostawy i odbiory. Polski oddział PepsiCo jest jedną z pierwszych firm gotowych na wdrożenie KSeF w Polsce.

W maju 2025 roku polski oddział firmy wdrożył cyfrowy model dostaw do klientów z sektora B2B. Projekt oparty na dedykowanej aplikacji umożliwia całkowicie bezpapierowe zarządzanie dostawami i odbiorami, zgłaszanie korekt i anulowań oraz cyfrowy przepływ danych między aplikacją a systemami finansowymi firmy. Dzięki temu możliwe jest automatyczne rozliczanie transportów w dniu realizacji, które wcześniej zajmowało 3-4 dni. Inicjatywa obniża także koszty operacyjne oraz ogranicza negatywny wpływ na środowisko. Cyfryzacja procesów uchroni przed wycinką ponad 800 drzew w skali roku

– System ePOD przynosi korzyści w trzech kluczowych obszarach naszej działalności: wspiera działania proekologiczne, podnosi jakość obsługi klientów oraz stanowi istotny krok w strategicznym przygotowaniu PepsiCo do wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), którego obowiązkowe stosowanie planowane jest na luty 2026 roku. Projekt traktujemy jako rozwiązanie długofalowe, które stale rozwijamy, biorąc pod uwagę zmieniające się potrzeby naszych partnerów – podkreśla Piotr Danielik, Dywizyjny Kierownik Logistyki w PepsiCo.

Proces wdrożenia składał się z kilku etapów – od dokładnej analizy i zaprojektowania rozwiązań eliminujących papier, przez testy i optymalizacje, aż po pilotaż wśród 2000 klientów oraz szkolenia dla ponad 1000 kierowców i przedstawicieli handlowych. Nad projektem pracował 25-osobowy zespół. W pierwszym miesiącu działania systemu, od 12 do 31 maja bieżącego roku, zrealizowano 94 396 zamówień na dostawy i odbiory oraz 70 157 wizyt u klientów objętych nowym procesem. Obecnie ponad 60 proc. klientów PepsiCo z sektora B2B korzysta z takiego rozwiązania, a pozostali używają tylko jednej kopii dokumentu w formie papierowej.

W Polsce zużywa się rocznie ok. 143 kg papieru na osobę, a do produkcji jednej tony tego surowca potrzeba 17 drzew.[1] W skali globalnej to miliony drzew wykorzystywanych w przemyśle papierniczym. PepsiCo, kierując się swoją strategią zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności środowiskowej pep+ postanowiła po raz kolejny zredukować swój wpływ na środowisko naturalne, ograniczając zużycie papieru w procesach logistycznych.

Poleć ten artykuł:

Polecamy