Cyfrowa spedycja w wydaniu GPW
Z uwagi na dynamicznie rozwijający się polski rynek operatorów logistycznych, z inicjatywy Ministerstwa Aktywów Państwowych w ramach programu Synergia, powstał projekt pod nazwą „Opracowanie Polskiego Cyfrowego Operatora Logistycznego – PCOL”, którego realizacji podjęła się Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW). Obecnie GPW prowadzi szerokie prace B+R nad projektem w zakresie budowy PCOL ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020. Celem jest stworzenie rozwiązania, które ma być oparte na algorytmach sztucznej inteligencji służących automatyzacji i cyfryzacji procesów dla branży TSL.
Okiełznać dane
Praca spedytora wiąże się z koniecznością analizy ogromnej ilości danych pochodzących z różnych źródeł. PCOL ma wspomagać analizę tych danych oraz w czasie rzeczywistym aktualizować wszelkie zmienne. Wdrożone innowacyjne funkcjonalności mają polegać na szeroko pojętym wsparciu spedytorów w ich pracy tak, aby usprawniać procesy organizacyjne.
Wykorzystanie metod sztucznej inteligencji w PCOL ma wspomagać pracę spedytora dzięki cyfryzacji i automatyzacji m.in. poprzez dobór przewoźników do realizowanych przez spedytora zleceń. Narzędzie ma również odpowiadać za automatyczne proponowanie nowych zleceń przez system na podstawie posiadanych danych. Dopełnić ten proces ma funkcja domykania kółek transportowych, wspomagając redukcję pustych przejazdów. To rozwiązanie korzystne finansowo, ale także środowiskowo. Istotną funkcją platformy ma być także wspomaganie procesu sporządzania wyceny, co powinno skrócić czas negocjacji.
Ogromny potencjał AI
Najważniejszą cechą PCOL jest jednak szczególna właściwość technologii AI, co tłumaczy dr inż. Karol Jędrasiak, Kierownik B+R Projektu PCOL. – Wizjonerskim celem, który sobie postawiliśmy, jest stworzenie PCOL jako żyjącej, samouczącej się maszyny. Jesteśmy przekonani, że zastosowanie najnowocześniejszych algorytmów sztucznej inteligencji pozwoli nam osiągnąć ten cel. Chcemy, aby nasza platforma nie tylko gromadziła dane, ale także uczyła się z nich, dynamicznie dostosowując się do zmieniających się warunków na rynku. Przykładowo, system będzie mógł automatycznie zauważać i uczyć się wzorców ruchu towarów, obserwować zmiany cen paliw, a nawet analizować sytuacje kryzysowe, takie jak skrajne warunki pogodowe lub korki drogowe. Takie funkcjonalności, które mogą się wydawać niewiarygodne dzisiaj, mają wkrótce stać się rzeczywistością, dzięki ciągłemu uczeniu i adaptacji naszej platformy. W ten sposób PCOL będzie nie tylko usprawniał procesy logistyczne, ale także przewidywał i adaptował się do przyszłych wyzwań, zapewniając przewagę konkurencyjną dla naszych użytkowników.
Zastosowanie sztucznej inteligencji w cyfrowej spedycji to ogromny potencjał. Można wyróżnić szereg korzyści zarówno z perspektywy przedsiębiorstwa, jak i spedytora. Korzyści biznesowe widoczne będą przede wszystkim na poziomie optymalizacji procesów, oszczędności czasu, a w konsekwencji obniżenia kosztów. Pracownicy logistyczni zaś, przy narzędziu o tak szerokiej funkcjonalności, będą mogli podejmować lepsze decyzje w oparciu o analizy przeprowadzone przez narzędzie PCOL, a to z kolei wpłynie pozytywnie na obniżenie poziomu stresu i możliwość zachowania większej elastyczności w codziennej pracy.
Obecnie prace przebiegają zgodnie z zaplanowanym harmonogramem, a już pod koniec roku GPW będzie mogło pochwalić się wynikami prac nad PCOL.
Materiał promocyjny, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.
Artykuł ukazał się w czasopiśmie Eurologistics 3/2023