Czego oczekują klienci biznesowi od sprzętu IT?
Ochrona danych, niezawodność sieci i wzmocniona konstrukcja – to elementy, na które zwracają uwagę klienci przy zakupie urządzeń mobilnych dla pracowników. Jednocześnie większość z nich nie rozumie stosowanych przez producentów oznaczeń, takich jak stopień ochrony IP czy certyfikat MIL-STD-810.
Ankietowani (osoby odpowiedzialne za zakup sprzętu IT w firmach) zostali zapytani o to, jak ważne jest dla nich wzmocnienie lub zabezpieczanie poszczególnych elementów urządzenia. Z badania przeprowadzonego na zlecenie Panasonic wynika, że najważniejsze dla kupujących jest bezpieczeństwo danych (94 proc.). Na drugim miejscu znalazła się łączność z siecią (wskazanie 92 proc. osób), zaś na trzecim konstrukcja urządzenia.
– Wymagania klientów biznesowych są coraz większe. Wzmocniona konstrukcja urządzenia to za mało, by mogło ono sprawdzić się w wymagającym środowisku pracy, szczególnie podczas pracy w terenie. Dlatego kupujący coraz większą wagę przywiązują do wyposażenia sprzętu dostosowanego do potrzeb pracowników, np. żywotności baterii czy możliwości komunikacyjnych urządzenia – mówi Jan Kaempfer, General Manager of Marketing for Panasonic Computer Product Solutions.
Dla 88 proc. ankietowanych wytrzymała konstrukcja to bardzo lub dość ważny czynnik przy wyborze tabletów lub notebooków dla pracowników. Okazuje się jednak, że kupujący są błędnie przekonani, iż istnieje ujednolicona norma pozwalająca określić urządzenie jako „wzmocnione”. Większość z nich nie zna też parametrów określających rodzaj i stopień wzmocnienia urządzeń. Niespełna połowa klientów spotkała się z oznaczeniem „IP”, ale tylko 1/3 ankietowanych rozumie, co oznaczają poszczególne cyfry w kodzie, np. IP65.
Podobnie jest z certyfikatem Military Standard 810G. Ponad 35 proc. respondentów błędnie sądzi, że dotyczy on żywotności baterii. Tymczasem MIL-STD-810 to seria testów laboratoryjnych zaprojektowanych przez amerykańską armię mających na celu sprawdzenie działania urządzeń w różnych warunkach środowiskowych, w których mają być one później wykorzystywane. Na potrzeby komercyjne urządzenia najczęściej testowane są pod kątem wstrząsów i upadków, odporności na kurz, wodę oraz skrajne temperatury.
Pomimo rosnących oczekiwań wobec sprzętu 20 proc. klientów nie testuje urządzeń przed ich zakupem.
– Rośnie liczba producentów sprzętu IT, którzy do swojej oferty dołączają rozwiązania określone jako wzmocnione. Jednak klienci powinni być ostrożni. Istnieje wiele standardów i klasyfikacji, które nie zawsze są zrozumiałe lub nieprzystające do potrzeb pracowników mobilnych. Tymczasem wybór nieodpowiedniego sprzętu IT to bardzo kosztowna pomyłka dla firmy. Dlatego przed zakupem warto sprawdzić, jakie testy przeszło dane urządzenie, a ostatecznie najlepiej i tak przetestować je samemu – w takich warunkach, w jakich ma być później wykorzystywane – radzi Jan Kaempfer.
Badanie zostało przeprowadzone na grupie 250 osób z Wielkiej Brytanii zajmujących się zakupem urządzeń dla pracowników mobilnych.