Człowiek i automatyka

Człowiek i automatyka

Rhenus Contract Logistics otworzył nowoczesne centrum dystrybucyjne w Goleniowie pod Szczecinem. Zlokalizowana w Goleniowskim Parku Przemysłowym, warta 20 mln złotych inwestycja jest w całości dedykowana obsłudze firmy Limango z Monachium, części niemieckiej sieci detalicznej...

Centrum dystrybucyjne w Goleniowie jest piątym obiektem firmy Rhenus w Polsce. Decyzję o inwestycji podjęto po podpisaniu umowy z firmą Limango, która zajmuje się sprzedażą w sektorze e-commerce odzieży, butów, materiałów dekoracyjnych itp. produktów.

Wybór lokalizacji

Goleniów wygrał, jeśli chodzi o tę inwestycję, z dwoma innymi potencjalnymi lokalizacjami na terenie Niemiec: Norymbergą oraz Lipskiem. Jednym z argumentów za uruchomieniem centrum dystrybucyjnego były aspekty kosztowe, zarówno związane z niższymi kosztami pracowniczymi, jak również z ulgami związanymi z położeniem obiektu w Goleniowskim Parku Przemysłowym. Od 2003 roku w Parku zainwestowało ponad 35 firm m.in. z branż: rolno-spożywczej, transportowej, logistycznej czy produkcyjnej.

Ponadto inwestorzy kładli szczególny nacisk na know-how oraz zgromadzone przez partnera doświadczenie. Lokalizacja była również atrakcyjna dla inwestora pod względem położenia. Centrum dystrybucyjne w Goleniowie ma potencjał dla obsługi zarówno rynków niemieckich, jak i dla planowanych na przyszłość rynków na wschód od Polski.

Adaptacja magazynu pod klienta

Obiekt o powierzchni 14 tys. mkw., dzięki zastosowanym rozwiązaniom oraz kapitałowi ludzkiemu, może zrealizować 15 tys. wysyłek dziennie obejmujących 20 tys. sztuk towarów. – W skali roku to prawie 3 mln zamówień i wysyłka 10 mln sztuk towarów – powiedział Mariusz Możdżyński, dyrektor sprzedaży i rozwoju logistyki kontraktowej Rhenus Contrach Logistics S.A. Aby zwiększyć efektywność procesów związanych z przepływem towarów w łańcuchu dostaw oraz wykorzystać maksymalnie powierzchnię w magazynie, zainstalowano na powierzchni 5,5 tys. mkw. dwupoziomową antresolę wyposażoną w specjalne windy towarowe. Na samej antresoli w systemie regałów półkowych zlokalizowanych zostało blisko 200 tys. miejsc składowania w kilku wariantach wielkości, dopasowanych do charakterystyki składowanych produktów. Antresola dodatkowo jest bezpośrednio połączona z systemem przenośników automatycznych, które usprawniają proces wewnętrznego transportu paczek.

Miejscowi pracownicy

Towary z goleniowskiego centrum logistycznego będą dystrybuowane na rynek polski, ale w głównej mierze na rynek niemiecki, holenderski i austriacki, gdzie klient stawia większe wymagania co do samego produktu, ale reklamuje nierzadko produkt ze względu na brak obciążeń finansowych związanych z przesyłką zwrotną. Pracownicy przyjmujący zwroty decydują o przyjęciu reklamacji lub odrzuceniu.

Przyjęcia przesyłek, obsługa zwrotów oraz kompletacja towarów oparte są o identyfikację lokalizacji produktów za pomocą skanerów, które zamontowane są również przy każdym stanowisku pakowania. Magazyn wyposażony jest w autorski system zarządzania magazynem WMS. Z myślą o pracownikach, poprzez instalację dodatkowych świetlików dachowych zadbano o dostęp naturalnego światła. Docelowo w nowym obiekcie zatrudnienie znajdzie 250 pracowników, w tym 20 osób z kadry zarządzającej. Nowozatrudnione osoby to mieszkańcy lokalnej społeczności. Pierwsze rozmowy rozpoczęły się w lutym 2012 roku. Cześć pracowników wysyłana była na szkolenia do podobnych obiektów w Niemczech. Region Goleniowa nie jest tradycyjnie rynkiem o bogatym zapleczu logistycznym, jeśli chodzi o kadry. Magazyn będzie pracował w systemie dwóch zmian, od poniedziałku do soboty.

Najbliższe miesiące

W związku z nowymi inwestycjami w roku 2012, firma Rhenus zwiększyła w Polsce obszar powierzchni magazynowych o około 30 proc. oraz zatrudnienie o ponad 50 proc. Firma jest również w trakcie uruchamiania centrum dystrybucyjnego dla klienta z branży wydawniczej w Sadach k/Poznania.

Poleć ten artykuł:

Polecamy