Czy jesteś gotowy na cyfrową transformację?
Na to i inne pytania, można było znaleźć odpowiedź podczas konferencji “Co czeka retail? Trendy, wyzwania i standardy nowej ery” zorganizowanej wspólnie przez Raben Logistics Polska, Fresh Logistics Polska i GS1 Polska. Wydarzenie, które odbyło się 13 marca 2024 roku w poznańskim hotelu Sheraton zgromadziło ponad 150 osób, dając im okazję do aktywnego udziału w dyskusjach i prezentacjach dotyczących wyzwań i możliwości dla branży handlowej.
Podczas spotkania uczestnicy mieli możliwość zgłębienia najnowszych trendów, zagrożeń oraz szans dla branży retail. Omawiano także strategie przygotowania organizacji na nadchodzące wyzwania legislacyjne związane z ESG oraz różnorodne podejścia, które z powodzeniem zastosowali liderzy branży.
Temat przewodni konferencji został wybrany ze względu na rosnące zainteresowanie cyfrową transformacją w branży retail oraz łańcuchach dostaw, a także potrzebę wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy ekspertami i praktykami w tej dziedzinie. Prelegentami podczas wydarzenia byli doświadczeni przedstawiciele wiodących sieci handlowych, producentów i logistyków, a także firm badawczych.
Nie tylko AI i ESG
Wydarzenie rozpoczęło się wystąpieniem dr Marty M. Kani z Superpowered by AI, która przedstawiła prognozy i trendy dotyczące zastosowania sztucznej inteligencji w branży retail na rok 2024. Dzięki Katarzynie Zalewskiej i Piotrowi Ciąćce z Kantar Polska przybliżone uczestnikom zostały ciekawe kwestie dotyczące zachowań konsumentów w kontekście zrównoważonego rozwoju.
Szereg interesujących zagadnień zaprezentowali także eksperci z GS1 Polska. Dr Marta Szymborska zapoznała wszystkich z pojęcie Cyfrowego Paszportu Produktowego, a Magdalena Bednarkiewicz i Hanna Walczak – z korzyściami wynikającymi z wykorzystania kodów 2D.
Osobnym blokiem podczas konferencji było, przyjęte z dużym zainteresowaniem, przedstawienie studium przypadku wdrożenia rozwiązania paperless omawianego przez Dariusza Jadczaka i Agate Horzelę z GS1 Polska, Marcina Wakułę z firmy Lactalis i Jarosława Gulowatego z Fresh Logistics Polska.
Kończąca wydarzenie prezentacja Agaty Witkowskiej z GS1 Polska i Dariusza Garbca z Poznańskiego Instytutu Technologicznego, skupiła się na rozwiązaniach wspierających cyfrową transformację w handlu.
– Sposób, w jaki dana firma radzi sobie z nowymi wyzwaniami, w znacznej mierze zależy od innowacji, które kształtują drogę przemian i umożliwiają organizacji skuteczną adaptację do nowych warunków i wyzwań biznesowych – komentuje Jarosław Gulowaty, Dyrektor Logistyki Kontraktowej we Fresh Logistics Polska oraz Przewodniczący Rady GS1 Polska.
Nie koszt tylko inwestycja
Debata na temat zrównoważonego rozwoju w branży retail, w której udział wzięli Agnieszka Koc z Jeronimo Martins Polska, Aleksander Czepelewski z Lactalis, Izabela Antczak z UPM Raflatac i Lucyna Zaborowska-Princ z Raben Logistics Polska oraz Antonii Zbytniewski z Fresh Logistics jako moderator, stworzyła możliwość wymiany opinii i informacji na temat dobrych praktyk. Dyskusja dotyczyła przemian zachodzących w branży w kontekście m. in. globalnej pandemii i sytuacji geopolitycznej, skupiając się na rosnącym oczekiwaniu konsumentów wobec firm pod kątem transparentności i odpowiedzialności społecznej. Rozważano także podejście organizacji tworzących cały łańcuch wartości do rozwiązań gospodarki cyrkularnej, podkreślając na każdym kroku ogromne znaczenie współpracy. Jasno wybrzmiało także stwierdzenie, że wydatki związane z ESG traktować należy jako inwestycję, a nie koszt.
– To właśnie podczas takich spotkań możemy wyciągnąć istotne wnioski i zgłębić różnorodne perspektywy działania poszczególnych ogniw łańcucha dostaw. Taka wymiana doświadczeń pozwala na lepsze zrozumienie omawianych zagadnień, efektywniejszą współpracę i bardziej świadome decyzje.”- podsumowała Lucyna Zaborowska-Princ, Dyrektor Regionu Raben Logistics Polska.
Zgodnie z ideą paperless, organizatorzy zdecydowali się na alternatywne podejście do upominków dla uczestników konferencji. Zamiast tradycyjnych ulotek i gadżetów, uczestnicy otrzymają specjalny e-book zawierający materiały na temat wszystkich prezentacji wraz z linkami do nich oraz streszczenie debaty oraz dodatkowe niespodzianki. E-book wysłany zostanie drogą mailowa, do wszystkich, którzy zarejestrowali się na wydarzenie, nawet jeśli nie mogli w nim uczestniczyć w pełnym zakresie.
Konferencja “Co czeka retail? Trendy, wyzwania i standardy nowej ery” była pierwszym tego typu wydarzeniem, jednak sądząc po opiniach i oczekiwaniach uczestników prawdopodobnie nie ostatnim.